-OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

-OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 15:22

Bericht door M.Hamster » di 25 sep 2012, 08:34

Ik ben net een toch wezen varen met mijn Yamaha 8b, tijdens dit varen kwam ik er achter als ik de gashendel tussen stationair en half gas zet hij gewoon uitvalt met vol gas en de choke is hij dan wel weer gewoon te starten. als je vanuit stationair het gas gelijk naar 80% zet dan trekt die hem wel door het uitvalmoment heen.
ook mist hij zijn laatste stukje kracht. bij maximaal gas geeft hij maar 85%
als je lange stukken 80% vaar dan blijft hij gewoon gaan echter heeft hij af en toe dat die eventjes inhoud en dan weer oppakt

ik dacht eerst dat ik te de brandstofmix te vet had (1:25 tot 1:50) ik heb de brandstof verwisselt voor 1:75 tot 1:100) maar dit leek niets uit te halen.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn :?:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:22

Bericht door henkvd » di 25 sep 2012, 17:57

Als eerst kijken of de pompbal hard blijft, is dit OK dat carburateur schoonmaken, wordt de pompbal zacht, dan de brandstof aansluiting controleren op lekkage, indien dat OK is, brandstofpomp voor zien van nieuw diafragma.
Als u commentaar of vragen van persoonlijke aard heeft is de PB (Persoonlijk Bericht) mogelijkheid van het forum de juiste manier om teveel afdwalen te voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 15:22

Bericht door M.Hamster » do 27 sep 2012, 16:17

Henk,

De pompbal wordt zachter na een tijdje varen, bedoel je met het diafragma het membraan wat in de benzinepomp zit, hoe zie ik of deze slecht is ?

kan dit ook het verbruik (20 liter op 9 uur varen) verklaren ?

Groeten
Bas
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor gast » 08 Dec 2013, 15:23

Bericht door ... » do 27 sep 2012, 18:28

Dat de pombal zachter wordt tijdens het varen is normaal, je moet echter wel tegendruk voelen van de benzine. In dit soort gevallen gaat het vaak om vervuiling in de carburateur, goed schoonmaken, tips te over als je de zoekfunctie gebruikt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:23

Bericht door henkvd » do 27 sep 2012, 20:02

Even er overheen gelezen dat je met een tocht een serieuze tijd bedoelde, de aangegeven vaartijd geeft geen aanleiding meer tot het verdacht maken van de brandstof pomp, die werkt wel.

Je probleem duit op een te arm mengsel, dit resulteerd in slecht op pakken van het gas en onregelmatig draaien.
Als eerste de carb reinigen, daarna evt de brandstof lucht verhouding afstellen, basis instelling circa 1.5 tot 2 slagen uitgedraaid en daar vandaan et 1/4 slagen heen en weer fijn tunen tot dat gas oppakken soepel verloopt zonder hapering.

Is de boot motor combinatie nieuw ? Daar bedoel ik niet mee aanschaf, maar heeft de motor altijd al achter de boot gehangen ? Deze vraag gesteld ivm het 85% vermogen, kan duiden op een schroef combinatie die te zwaar is voor de boot, dan haalt de motor z'n max toeren niet.
Als u commentaar of vragen van persoonlijke aard heeft is de PB (Persoonlijk Bericht) mogelijkheid van het forum de juiste manier om teveel afdwalen te voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 15:24

Bericht door M.Hamster » ma 01 okt 2012, 12:38

Chaea,

ik voel idd nog tegendruk van de benziene in de pompbal, henk wees ook de carb al aan dus die krijgt deze winter een goede schoonmaakbeurt.

Henk,

kan het ook een te rijk mengsel zijn, dat hij verzuipt? dit verklaart namelijk ook het hoge brandstofverbruik... ik zal iig binnenkort de bougies der even uithalen dan weten we meer.
Waar vind ik de afstelschroef voor het mengsel ?

ik heb ook onder het scharnierpunt (voor het sturen) van de bb motor 2 gaatjes dichtgeplakt, naar mijn inziens waren dit twee nutteloze gaatjes die direct in de uitlaat zaten, mijn 2tact kennis zag hier geen doel in kan dit met het probleem te maken hebben, dit zat tijdens de testvaart er ook op en toen waren er geen problemen...

de boot motor combo is idd vrij nieuw maar ik heb voor de lange tocht een tochje van 2 a 3 als test gemaakt en daarop baseer ik het 85% vermogen, zat toen emt 2 man in de boot dus het totaalgewicht is ook niet echt veel meer geworden...

overigens had hij toen niet het probleem met het uitvallen en onregelmatig lopen, hier was ik na 6 uur varen de eerste dag pas me geconfronteerd.

ik heb me laten vertellen dat de schroef eerder te klein is, omdat ik niet planeer heeft die minder rendement omdat de schroef dan harder draait dan nodig is... maar hij deed het dus beter achter deze boot...

M.V.G.
Bas
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:25

Bericht door henkvd » ma 01 okt 2012, 18:25

Een aantal dingen;

Het verbruik vind ik zeker niet verbazend, eerder zuinig.
Gaatjes dicht plakken ? Ze zitten er niet voor niets, bij stationair draaien is er te veel weerstand als alles door de onderwater uitlaat moet.

Ik zou eerst de carb schoonmaken voordat je aan de afstelling begint van de lucht/ brandstof stelschroef. ( nr 16)

Hier een plaatje van de carb , bij schoonmaken zeker nr 9 verwijderen.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 15:25

Bericht door M.Hamster » di 02 okt 2012, 13:23

Henk,

ik heb die gaatjes in eerste instantie dichtgeplakt omdat het ongeveer 30% scheelde in het geluidnivo wat de motor produceerde. ook gaf mijn 2tact kennins opgedaan met brommertjes aan dat het niet
bevoordelijk was voor het vermogen van de motor als je gaatjes in de uitlaat had zitten behalve het hoofduitlaatgat... een 2tact heeft toch een hele specifieke tegendruk nodig...
maar ik vind de verklaring die je geeft voor het bestaan van de gaatjes ook aannemelijk. grappig genoeg is stationair lopen juist een van de dingen die de motor nog doet :lol:

net heb ik in mijn lunchpauze even met een collega naar de bougies gekeken om een idee over het mengsel te krijgen, deze waren erg grijs, ik vond het lijken op een te arme hete verbranding, mijn collega (een half proffesionele brandstofmotorhobbyist) vond ze der goed uitzien... tijdens deze aktie ben ik denk ik wel achter het probleem gekomen... namelijk, de carburateur zat erg los, hij kon zo een halve centimeter van het blokje afkomen, bij het gasgeven wordt die door het palletje aan de ontstekingsverstalling natuurlijk van het blokje afgeduwt, kortom, bij stationair kan die net genoeg via de carb krijgen om door te gaan, eventueel zuigt die zichzelf dan vast... als je dan gasgeeft wordt de ruimte groter en zuigt hij teveel valse lucht aan, bij meer dan 70% gas kan die zoveel lucht zuigen dat er genoeg door de carb komt om door te gaan, maar dit geeft dan wel een 15% vermogensverlies...

dat het verbruik eerder zuinig is neem ik van je aan, ik heb minder ervaring met deze motorblokken, me 4pk 2t mariner deed 1,5 liter per uur, ik had een mercury 7,5pk 2t tunderbolt teleen en deze deed ongeveer 1 a 1,5 liter per uur dus vandaar vond ik 2 liter per uur wat veel...

ik weet niet of het probleem nu opgelost is, maar ik ga er vanuit dat als de carb weer vastrgeschroeft is de beschreven problemen weg zijn...
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:26

Bericht door henkvd » di 02 okt 2012, 17:41

Ik mag aan nemen dat het probleem minimaal deels is opgelost, valse lucht zuigen en een carburateur die heen en weer schuift is niet echt bevorderlijk voor goed draaien.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: -OPGESLOST- Yamaha 8b valt uit bij half gas

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 15:27

Bericht door M.Hamster » di 02 okt 2012, 18:15

Ik ga daar dus ook vanuit...

van de winter ga ik de carburateur zo ie zo een goede schoonmaakbeurt geven, kan iig geen kwaad.

ik ga denk ik een klepje ontwerpen wat bij stationair draaien open staat en op de druk dichtgaat als je meer gas geeft en deze aan de gaatjes monteren om de functie van de gaatjes in de staart te houden maar het geluid weg te werken bij harder varen, als dit lukt zal ik hierover nog posten.

Henk, Chaea, bedankt voor jullie hulp.

M.V.G.
Bas
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten