Bericht door M.Hamster » di 02 okt 2012, 13:23
Henk,
ik heb die gaatjes in eerste instantie dichtgeplakt omdat het ongeveer 30% scheelde in het geluidnivo wat de motor produceerde. ook gaf mijn 2tact kennins opgedaan met brommertjes aan dat het niet
bevoordelijk was voor het vermogen van de motor als je gaatjes in de uitlaat had zitten behalve het hoofduitlaatgat... een 2tact heeft toch een hele specifieke tegendruk nodig...
maar ik vind de verklaring die je geeft voor het bestaan van de gaatjes ook aannemelijk. grappig genoeg is stationair lopen juist een van de dingen die de motor nog doet
net heb ik in mijn lunchpauze even met een collega naar de bougies gekeken om een idee over het mengsel te krijgen, deze waren erg grijs, ik vond het lijken op een te arme hete verbranding, mijn collega (een half proffesionele brandstofmotorhobbyist) vond ze der goed uitzien... tijdens deze aktie ben ik denk ik wel achter het probleem gekomen... namelijk, de carburateur zat erg los, hij kon zo een halve centimeter van het blokje afkomen, bij het gasgeven wordt die door het palletje aan de ontstekingsverstalling natuurlijk van het blokje afgeduwt, kortom, bij stationair kan die net genoeg via de carb krijgen om door te gaan, eventueel zuigt die zichzelf dan vast... als je dan gasgeeft wordt de ruimte groter en zuigt hij teveel valse lucht aan, bij meer dan 70% gas kan die zoveel lucht zuigen dat er genoeg door de carb komt om door te gaan, maar dit geeft dan wel een 15% vermogensverlies...
dat het verbruik eerder zuinig is neem ik van je aan, ik heb minder ervaring met deze motorblokken, me 4pk 2t mariner deed 1,5 liter per uur, ik had een mercury 7,5pk 2t tunderbolt teleen en deze deed ongeveer 1 a 1,5 liter per uur dus vandaar vond ik 2 liter per uur wat veel...
ik weet niet of het probleem nu opgelost is, maar ik ga er vanuit dat als de carb weer vastrgeschroeft is de beschreven problemen weg zijn...