Enfield 130 hekdrive

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Enfield 130 hekdrive

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 15:18

Bericht door Princess » za 29 sep 2012, 08:49

Ik ben mijn hekdrive een enfield 130 aan het demonteren maar zit met een probleempje
Ik heb alles los maar ik krijg de steekas er niet uit , het is alsof er aan de achterzijde van de steekas iets zit wat die nog tegenhoud
Er zit dus wel beweging in maar de as komt er gewoon niet uit
Ik heb er alle tekeningen van maar daar valt niet datgene op te zien waardoor die tegengehouden wordt
is er iemand die weet hoe dit vastzit of iemand die ooit zo'n hekdrive gedemonteerd heeft
Ik heb er ook foto's van maar weet niet hoe ze op de forum te zetten
Wie kan mij helpen

gr Gino
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Enfield 130 hekdrive

Berichtdoor gast » 08 Dec 2013, 15:19

Bericht door ... » za 29 sep 2012, 09:01

Ik wil je graag helpen, maar ik ben helaas niet van de Heckdrives maar in de outboards.
Je zit een beetje in de verkeerde rubriek maar wellicht is er wel iemand die je kan helpen.

Anders de tip om het snelle boten forum te bezoeken, daar zit veel kennis over dit soort zaken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Enfield 130 hekdrive

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:19

Bericht door henkvd » za 29 sep 2012, 23:50

Van de meeste heckdrives zijn prima howto filmpjes te vinden op youtube, helaas van de Enfield is niet 123 iets te vinden, de meeste drives pak je er zo uit, de enige voorwaarde is normaal gesproken dat de drive in lijn moet staan om hem eenvoudig er uit te krijgen, ik weet alleen niet hoe bij de enfield de verbinding aan de motor zit, gangbaar is een steek as, hier lijkt het er meer op dat de flexibele koppeling aan de as vast zit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Enfield 130 hekdrive

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 15:19

Bericht door vuuren1 » zo 30 sep 2012, 00:15

Volgens de tekening lijkt de steekas met vertanding geen borgring oid voorin te hebben, dat is ook niet logisch en niet nodig.

Ik sluit niet uit dat de as in de tijd is -ingeslagen- en dat er daardoor op de overgang een -rand- op is gekomen waardoor je de as er niet uit kan schuiven.
In dat geval zal je met een trekker aan de gang moeten ofwel een constructie waarmee je kracht kan uitoefenden op de as.

Het met een forse hamer slaan is een mogelijke optie (waarbij je de lagering zult beschadigen).
Demonteren met -de hamer- brengt de hamerslagen over via de lagers en die zullen beschadigingen oplopen die zich vroeg of laat gaan melden
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten