Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lopen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lopen

Berichtdoor Pankgo » 05 Jun 2021, 15:22

Hallo,

Onlangs heb ik een bootje met een yamaha 40pk autolube uit 1996 overgenomen. Nu heb ik een raar probleem met de motor. Starten doet hij prima, maar dan loopt hij soms gelijk en soms pas na 30minuten of meer zeer onregelmatig en misfired hij continue. Ook kan ik hem dan nog maar net in zijn versnelling zetten zonder uit te vallen en heeft hij totaal geen vermogen meer. Hij reageert dus niet op het gas. Heb het hele brandstof systeem al nagelopen maar dat lijkt het niet te zijn. Ook wordt hij niet gloeiend heet.

Alle bougies vonken dus dat lijkt ook in orde. Wel viel het mij op dat als hij eenmaal zo vreemd loopt hij niet veel anders gaat lopen als ik de bovenste of de middelste bougiekabel eraf trek. Bij het eruit trekken van de onderste hoor je dan wel duidelijk verschil. Heb de bobines ook al eens gewisseld, maar dan nog steeds blijft de motor min of meer hetzelfde lopen.
Ik heb een filmpje opgenomen van de motor als hij zo onregelmatig loopt, hierbij de link: https://youtu.be/XJ4ADfe1zAc
Ik ben een beetje ten einde raad dus als iemand hier iets over te zeggen heeft hoor ik het graag!

Groetjes,

Bram
Pankgo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Jun 2021, 15:00
ligplaats:
info: Yamaha 40pk autolube 1996

Re: Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lo

Berichtdoor chaea » 06 Jun 2021, 21:44

Ik kan je sowieso vertellen dat deze motor ouder is dan 1996, donketblauw waren de laatsen in 1993 met de C gestandst op het typeplaatje. Dus in het gunstigste geval is hij slechts 3 jaar ouder maar ik denk dat het een 87 of 88 er is.

Zijn beresterke motoren maar mijn ervaring met deze klachten is dat ze op sterven na dood zijn. Ik hoor nog net niet het kenmerkende lagerpiepje tijdens het niezen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lo

Berichtdoor broekerhaven » 07 Jun 2021, 06:16

Doet de motor dit ook niet als het meng olie reservoir(autolube) leeg is?
Misschien de sensor stuk?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lo

Berichtdoor Pankgo » 08 Jun 2021, 14:31

Bedankt voor de reactie,

Dat klinkt niet zo goed...
Ga hem morgen even wegbrengen voor een analyse dan maar. Ben benieuwd wat eruit komt.

Groetjes,
Bram
Pankgo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Jun 2021, 15:00
ligplaats:
info: Yamaha 40pk autolube 1996

Re: Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lo

Berichtdoor chaea » 09 Jun 2021, 06:46

Pankgo schreef:Bedankt voor de reactie,

Dat klinkt niet zo goed...
Ga hem morgen even wegbrengen voor een analyse dan maar. Ben benieuwd wat eruit komt.

Groetjes,
Bram


Ik ben benieuwd, hoop voor je dat het meevalt.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lo

Berichtdoor Pankgo » 06 Jul 2021, 10:47

Nou ze hebben de motor geanalyseerd en hebben niks kunnen vinden... compressie is goed, brandstof systeem en ontsteking ook. Hij zij dat het misschien nog de onderste oliekering zou kunnen zijn. Aangezien dat 4/5 uur kost laat ik dat niet controleren. Ga er zelf dan nog maar wat aan prutsen. Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes,

Bram
Pankgo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Jun 2021, 15:00
ligplaats:
info: Yamaha 40pk autolube 1996

Re: Yamaha 40pk autolube 1996 geen vermogen, onregelmatig lo

Berichtdoor chaea » 06 Jul 2021, 17:49

Dat is wat ik bedoelde, zodra ze deze klachten krijgen is er inwendig iets mis. Iets met kosten en baten helaas.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten