yamaha 40 be op tijd zetten

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

yamaha 40 be op tijd zetten

Berichtdoor dennis » 08 Dec 2013, 15:09

Berichtdoor dennis » wo 19 sep 2012, 18:07

hallo watersport vrienden,

laats bij een kennis in de gereedschaps koffers zitten snuffelen en kwam een strotoscoop en een compresie meter tegen, en mocht ze lenen.
nu vroeg ik me af hoe dit te gebruiken, ik weet wel hoe het werkt, maar niet de positie waar het merkteken moet zitten. ook weet ik niet wat de compresie moet zijn.
al vast bedankt voor de reacties.
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

Re: yamaha 40 be op tijd zetten

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:10

Bericht door henkvd » wo 19 sep 2012, 19:32

De waarde van de compressie is niet het belangrijkst, veel belangrijker bij een meer cilinder motor is de verschillen tussen de cilinders, een verschil van meer dan 10% is niet aanvaardbaar ( eigenlijk al te groot) om een motor gelijkmatig te laten lopen.
De Compressie druk bij buitenboordmotoren ligt rond de 10 Bar.

Meten compressie;
Bij benzine motoren is de compressie bij koude motor niet interessant , dit in tegenstelling tot diesel motoren.
Laat de motor even warmdraaien , vervolgens kan je gaan meten, verwijder alle bougies en draai de compressie meter in een van de cilinders.
Met behulp van de startmotor of het trekoord de motor rond laten gaan tot dat de compressie niet verder meer toe neemt, waarde noteren en vervolgens herhalen voor alle cilinders.
Zoals al gemeld verschillen mogen niet te groot zijn, anders zal de motor nooit gelijkmatig kunnen draaien, max 1 bar verschil tussen hoogste en laagste gemeten waarde, compressie druk rond de 10 bar is goed.


Voor de stroboscoop heb je gegevens nodig uit de service manual, doorgaans monteer je de meet probe op de bougie kabel van de bovenste cilinder en vind de meting plaats op een door de fabrikant bepaalde plaatsen een reflecterende streep markering aangebracht op het vliegwiel. Doorgaans zijn er meerdere verschillende markeringen aangebracht, zoals stippellijn, puntjes of streep om de diverse meet punten te onderscheiden, voor de betekenis is een service manual noodzaak.



Heb je van de Yamaha ook de 3 karaktercode van het type plaatje, begint met 6xx , dat zoekt een stuk eenvoudiger, Yamaha gebruikt deze code om z'n motoren aan te duiden, Yamaha 40 BE kom je dan niet ver mee.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten