door henkvd » 08 Dec 2013, 15:10
Bericht door henkvd » wo 19 sep 2012, 19:32
De waarde van de compressie is niet het belangrijkst, veel belangrijker bij een meer cilinder motor is de verschillen tussen de cilinders, een verschil van meer dan 10% is niet aanvaardbaar ( eigenlijk al te groot) om een motor gelijkmatig te laten lopen.
De Compressie druk bij buitenboordmotoren ligt rond de 10 Bar.
Meten compressie;
Bij benzine motoren is de compressie bij koude motor niet interessant , dit in tegenstelling tot diesel motoren.
Laat de motor even warmdraaien , vervolgens kan je gaan meten, verwijder alle bougies en draai de compressie meter in een van de cilinders.
Met behulp van de startmotor of het trekoord de motor rond laten gaan tot dat de compressie niet verder meer toe neemt, waarde noteren en vervolgens herhalen voor alle cilinders.
Zoals al gemeld verschillen mogen niet te groot zijn, anders zal de motor nooit gelijkmatig kunnen draaien, max 1 bar verschil tussen hoogste en laagste gemeten waarde, compressie druk rond de 10 bar is goed.
Voor de stroboscoop heb je gegevens nodig uit de service manual, doorgaans monteer je de meet probe op de bougie kabel van de bovenste cilinder en vind de meting plaats op een door de fabrikant bepaalde plaatsen een reflecterende streep markering aangebracht op het vliegwiel. Doorgaans zijn er meerdere verschillende markeringen aangebracht, zoals stippellijn, puntjes of streep om de diverse meet punten te onderscheiden, voor de betekenis is een service manual noodzaak.
Heb je van de Yamaha ook de 3 karaktercode van het type plaatje, begint met 6xx , dat zoekt een stuk eenvoudiger, Yamaha gebruikt deze code om z'n motoren aan te duiden, Yamaha 40 BE kom je dan niet ver mee.