haperen tomos 4,8 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:49

Bericht door henkvd » ma 20 aug 2012, 22:21

Wat opvalt is dat de grondplaat op het einde van het slobgat staat, de bevestigingsschroef ziet er "gebruikt" uit.
Een stroboscoop en de juiste gegevens zouden dit zo veel makkelijker maken, maar dan moet je beide wel hebben.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:49

Bericht door vuuren1 » ma 20 aug 2012, 22:42

henkvd schreef:
Wat opvalt is dat de grondplaat op het einde van het slobgat staat, de bevestigingsschroef ziet er "gebruikt" uit.
Een stroboscoop en de juiste gegevens zouden dit zo veel makkelijker maken, maar dan moet je beide wel hebben.




Ja, en ook gezien, maar die stelmogelijkheid is vrij beperkt en daar zie ik het probleem niet direct.
Het vliegwiel draait linksom en dan staat de ontsteking nu laat ingesteld.
(iedere fabrikant zal de boel standaard in de buurt van het midden van de stelmogelijkheid zetten, er is dus al aan gerommeld)

Dat heeft m.i. geen enkel verband met het niet lopen/stilvallen in het middengebied zoals is gesteld.
Als het een auto was met een meervoudige carburateur zou ik er nog iets mee kunnen maar met dit simpele systeem snap ik het niet dat de motor stationiar en volgas prima draait en in het tussen gebied volledig dienst weigert.
(we worden hier ook vaak onvolledig en fout geinformeerd, wellicht past dit geval in dat kader)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:54

Bericht door henkvd » ma 20 aug 2012, 22:53

minimaal 30 graden, zonder gegevens is het alleen lastig proberen, dat heeft niet m'n voorkeur. Kan alleen niets aan beter info vinden wat betreft een service manual.
De merktekens van een punten ontsteking staan wel op het vliegwiel, die wordt gebruikt bij de 4.5 pk maar daar hebben we nu niets aan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:55

Bericht door frans » di 21 aug 2012, 21:10

Grondplaat zit niet aan het einde. dit lijkt op de foto zo zag ik net maar hij staat exact in het midden.
Ik vraag me af of hij ooit los is geweest, want de isolatie coating zat er nog op.
ga morgen met een stroboscoop aan de gang, mijn vader heeft zo'n ding en weet hoe dit werkt.

jullie horen het verder nog
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:55

Bericht door henkvd » di 21 aug 2012, 21:29

Mijn conclusie was gebaseerd op het schroefje net boven het zwarte blokje ( pickup coil) die ziet er "gebruikt" uit als de plaat verder nog in de "lak"zit verwacht ik daar geen oplossingen uit komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:55

Bericht door frans » di 21 aug 2012, 21:31

dat idee hadden wij ook al.
we proberen het voor de zekerheid gewoon nog even met de stroboscoop
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:56

Bericht door henkvd » di 21 aug 2012, 21:34

Heb je ook een bougietester tot de beschikking ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:56

Bericht door frans » di 21 aug 2012, 21:36

niet dat ik weet maar zal het mijn vader vragen.
wat kan ik daar precies mee?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:56

Bericht door henkvd » di 21 aug 2012, 21:48

Kijken of de vonk krachtig genoeg is, eenvoudig hulpmiddel bestaat uit een houdertje met een schroefje die je in de bougiekap drukt, kan je eenvoudig vaststellen of de vonk krachtig genoeg is en de goede kant op gaat, soms kom je rare dingen tegen waarbij bv de bobine draden omgewisseld zijn, een prima vonk maar verkeerd om dat werkt niet , al lijkt het erin eerste instantie allemaal goed uit te zien als de bougie er uit is.

Compressie meter setje ? Als we toch bezig zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:57

Bericht door vuuren1 » di 21 aug 2012, 21:49

Ik geloof niet in al die testen.

De motor loopt stationair goed en volgas ook, dat was de inzet van de vraag.

Mijn vraag is hoe het -haperen en afslaan- in het tussengebied er uit ziet, ofwel wat hoor je dan?
Gaat de motor dan -zeuren en inhouden- of -stottert- hij duidelijk, dat gegeven is essentieel dus leg dat eens heel goed uit.

Een motor die stationair goed loopt en volgas ook heeft vaak een benzine probleem wat bij volgas toevallig meevalt omdat het luchtfilter bij een hoog toerental meer onderdruk oplevert en het probleem kan compenseren.
Daardoor kan je op een verkeerd been worden gezet.

Spelen met de choke kan een dergelijk probleem bevestigen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten