haperen tomos 4,8 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:58

Bericht door frans » di 21 aug 2012, 22:07

Nog even een extra beschrijving.
motor zakt stotterend/haperend terug in toeren waarna hij weer in toeren klimt, dit herhaalt zich enkele keren waarna hij stil valt.
Als ik het luchtfilter eraf haal komt hij niet goed in toeren,
en als ik het in het gat de achterkant van een schroevendraaier houdt zodat het gat half afgesloten word kan hij weer wel volgas
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:58

Bericht door henkvd » di 21 aug 2012, 22:22

Heb je bij het schoonmaken de hoofdsproeier er uit gehad samen met de stijgbuis ? ( komt uit in de vlotterbak) ik vermoed dat de stijgbuis vervuilt is door gom, er wordt dan onvoldoende lucht gemengd, door nu handmatig op deze manier te choken ( met de schroevendraaier) laat je de motor nog lopen.

Carb er af, hoofdsproeier er uit samen met de stijbuis en de lucht mengschroef eruit en dan de carb in de ammoniak zetten, daarna de doorgangen uitblazen.

PS laat je het motortje eerst wel op temperatuur komen, dit is een lucht gekoeld beestje wat toch een beetje temperatuur nodig heeft en tevens niet zo gek is op buitenboordmotor mengsmering, deze beter gebruiken met bromfiets mix.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:58

Bericht door vuuren1 » di 21 aug 2012, 22:34

Je hebt niet eerder verteld dat je de inlaat deels moest belemmeren met een schroevendraaier.
Dan geef je onvolledige informatie en dan gaan wij op basis van foute gegevens moeite doen om je probleem op te lossen.
Dat is niet de bedoeling!
Dit forum is serieus met problemen van leden bezig en dat is gratis. Dan wordt er wel verwacht dat je serieus nadenkt over het verstrekken van zoveel mogelijk informatie.

Dit probleem heeft al teveel inzet gevraagd, koop gewoon een nieuwe motor ipv ons ellenlang te vermoeien met een antiek ding en ook nog onvolledig te zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:59

Bericht door broekie » wo 22 aug 2012, 06:58

Ik heb de discussie gevolgd en kom nog steeds tot de conclusie dat het een brandstof/carb probleem is.
Vreemd dat een andere carb hetzelfde probleem geeft?

Alles heel zorgvuldig schoonmaken en goed opletten hoe het gemonteerd moet worden.
Zit er bv een uitsparing in de hoofdsproeier die in de richting van de luchtinlaat moet wijzen zodat er een onderdruk ontstaat en de brandstof wordt opgezogen uit de vlotterkamer?
Kan de vlotterkamer op meerdere manieren worden gemonteerd zodat de vlotter niet goed kan bewegen als dit fout zit?
Legio dingen en juist de kleine dingen zijn belangrijk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:59

Bericht door ... » wo 22 aug 2012, 07:46

Het zijn ook echt symptonen van te weinig brandstof. Dat je motortje goed draait met de handvat van een schroevendraaier in de inlaat van de carb steekt geeft dit al aan, je doet nu niets anders dan choken. Aangezien je al een andere carburateur hebt gebruikt lijkt het niet echt waarschijnlijk dat de 2e exact dezelfde problemen geeft, dan zit het toch ergens anders. Kleine mankementen geven vaak grote klachten dus het is nu een kwestie van checken en uitsluiten.

Doet de motor dit plotseling of doet hij dit als sinds je hem hebt gekocht??
Simpele oplossingen zijn het niet ontluchten van je tank, de knijpbalg verkeerd om, tankconnector op de motor en vicaversa, een bougie die niet zuiver meer is en kleine lekkages.
Geen verbetering, dan kijk je naar de volgende zaken.
Brandstofpomp, werking choke, aansluiting van de bedieningskabels (draaien aan stelschroeven is niet nodig, die verdraaien uit zichzelf namelijk niet)
Je kan heel simpel checken of je pomp nog goed werkt door je tank rechtstreeks op je carburateur aan te sluiten, de tank hou je boven de motor zodat de zwaartekracht de functie van je pomp overneemt..

Is dit alles uitgesloten geef ik de tip die ik al eerder heb gegeven; Ultrasoon reinigen bij een dealer of zelf spoelen met ammoniak.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:00

Bericht door frans » wo 22 aug 2012, 18:34

Gezien de rekatie's van Hans van Vuuren, heb ik besloten als vader van Frans de discussie even over te nemen.
Allereerst wil ik iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken met Frans zijn probleem.
Als ik het goed begrepen heb is een forum als dit bedoeld voor overwegend zelf sleutelende amateurs die hier
om advies vragen en dan geholpen worden door andere amateurs en/of proffesionals.
Frans is een scholier van 16 jaar die met een krantenwijk en andere bijbaantjes een rubberbootje met een
buitenboordmotortje heeft opgespaard, waarmee hij helaas nogal pech heeft, aangezien de motor tijdens
een demonstratie door de (particuliere) verkoper het wel goed leek te doen.
Volgens mij kun je een 16-jarige die nog maar pas begonnen is met zelf een beetje te sleutelen niet de kennis en
de omschrijving/uitleg to the point verwachten zoals van een ervaren monteur.
Ik vind het dan ook erg stoer van Hans van Vuuren om zo bot te reageren.
Je bent toch niet verplicht om te reageren. Als het je niet aanstaat, bemoei je er dan ook niet mee en laat het
reageren over aan andere forumleden die gelukkig wel spontaan en positief willen meedenken.

met vr. groet,
Arie Havelaar
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:00

Bericht door ... » wo 22 aug 2012, 20:35

frans schreef:
Gezien de rekatie's van Hans van Vuuren, heb ik besloten als vader van Frans de discussie even over te nemen.
Allereerst wil ik iedereen hartelijk bedanken voor het meedenken met Frans zijn probleem.
Als ik het goed begrepen heb is een forum als dit bedoeld voor overwegend zelf sleutelende amateurs die hier
om advies vragen en dan geholpen worden door andere amateurs en/of proffesionals.
Frans is een scholier van 16 jaar die met een krantenwijk en andere bijbaantjes een rubberbootje met een
buitenboordmotortje heeft opgespaard, waarmee hij helaas nogal pech heeft, aangezien de motor tijdens
een demonstratie door de (particuliere) verkoper het wel goed leek te doen.
Volgens mij kun je een 16-jarige die nog maar pas begonnen is met zelf een beetje te sleutelen niet de kennis en
de omschrijving/uitleg to the point verwachten zoals van een ervaren monteur.
Ik vind het dan ook erg stoer van Hans van Vuuren om zo bot te reageren.
Je bent toch niet verplicht om te reageren. Als het je niet aanstaat, bemoei je er dan ook niet mee en laat het
reageren over aan andere forumleden die gelukkig wel spontaan en positief willen meedenken.

met vr. groet,
Arie Havelaar



Op een forum heb je nu eenmaal verschillende mensen die elk op een manier reageren, de ene bot en de andere spontaan.
Het is niet stoer bedoeld maar als een verwijzing naar de 4 pagina's van meedenkende mensen terwijl het probleem toch aan de brandstof lijkt te liggen, dat van de schroevendraaier is cruciale informatie die problemen met de onsteking uitsluiten.
Ik zal mij als ik Frans was mij daar niet heel druk om maken, ik ben ook begonnen met een oude koffiemolen en als de Tomos straks weer goed loopt heeft hij een goed gevoel (hopende dat wij daar aan kunnen bijdragen)
Dus gewoon even de tips te harte nemen en we horen het verloop wel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:00

Bericht door frans » wo 22 aug 2012, 21:12

Hartelijk dank voor uw reactie,

We gaan aan de hand van de tips alles weer nalopen!
we houden jullie op de hoogte.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:01

Bericht door vuuren1 » wo 22 aug 2012, 21:33

Vader Arie,

We zijn inmiddels 4 pagina's verder omdat er geen goede informatie aan al die goedwillende forumleden is verstrekt.
Zonder goede informatie kan je niemand helpen en met verkeerde informatie werkt het al helemaal niet.
Je zoon heeft overigens niet eerst uitgelegd dat hij een zielig jongetje van 16 was met een krantenwijk en een vader die het verhaal overneemt als er iets wordt gezegd over onvolledigheden in de berichtgeving.
Dat kunnen we op afstand niet ruiken.

Ik heb jaren bij een onderwijsinstituut gewerkt en daar kon je ook gewoon 16 jarigen corrigeren, dat hoort bij de opstap naar de grote mensen wereld.
Stel je voor dat we bij iedere opmerking een bezorgde vader op de stoep hadden staan die het tere kinderzieltje van een adolecent kwam beschermen..
Dan hadden we geen tijd meer om zeemannen van die jongens te maken.

Laat je zoon het zelf gewoon uitzoeken, daar leert hij van!
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 15:01

Bericht door frans » wo 22 aug 2012, 22:52

Dit is de arrogantie ten top. Allereerst is Frans niet zielig en ook mag hij terecht gewezen worden.
Echter begin je bij voorbaat in je eerste reaktie al hoog van de toren te blazen over "dit is weer zo'n
typisch geval van". Vervolgens vraag je in een volgende reaktie om alle feiten nog een keer
weer te geven en vervolgens komt er weer zo'n arrogant antwoord terwijl je helemaal geen
achterliggende feiten (die volgens mij ook niet eens van belang zijn) kent.
Ik heb alleen geprobeerd uit te leggen waarom de informatie eventueel onvolledig zou kunnen zijn
en ook waarom er niet even gauw een nieuwe motor kan worden gekocht.
Als je dan alleen maar op een dergelijke manier kunt reageren, vraag ik me af wie er hier zielig is.
Doe aub jezelf en ons een plezier en bemoei je er niet meer mee.

mvg. Arie
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten