haperen tomos 4,8 pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:43

Bericht door frans » vr 17 aug 2012, 16:28

Bij deze motor is dit niet het geval.
De gaskabel zit direct aan de gasklep gekoppeld.
dus de gasklep gaat direct mee als je aan de handle draait
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:44

Bericht door frans » vr 17 aug 2012, 19:29

Heb het vliegwiel van de motor gehaald daaronder zitten de ontstekings spoelen en dergelijke.
heb wat foto's gemaakt van spoelen en en binnenkant vliegwiel.
bovenste foto valt een stukje van weg maar daar zit nog een spoel verder niets
waar kan ik iets aan afstellen?
Afbeelding
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:44

Bericht door henkvd » vr 17 aug 2012, 20:43

Als de gasklep direct door de handel wordt bedient dan is het een z.g bromfiets systeem, die kent geen vervroeging.
Zoals al eerder geschreven normaal werkt het wel met vervroeging, in dit geval niet.

Aangezien een andere carburateur ook al niet helpt is het de vraag of het membraan of reedkleppen in het inlaat circuit voldoende sluiten.
In dit soort gevallen zou ik eerst willen weten of het ontstekingstijdstip juist is dmv een stroboscoop.
Of er voldoende compressie is
En of er voldoende vacuüm is aan de inlaat kant.

Een nieuwe pakking gebruikt bij het vervangen van de carburateur
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:45

Bericht door frans » za 18 aug 2012, 09:23

Membraam is goed en niet verhard.
ik neem aan dat je een vlotterbakpakking bedoelt, die is ook nieuw
Ga nu nog even proberen een nieuwe pakking te regelen voor de membraampomp,
want deze werkt op de vacuüm van de op en neergaande beweging van de zuiger die pakking was niet geweldig meer.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:46

Bericht door henkvd » za 18 aug 2012, 11:27

Net een parts layout gevonden, de motor heeft geen reed kleppen of membraan in het inlaat circuit, het motortje is geheel gebaseerd op bromfiets techniek.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:46

Bericht door frans » za 18 aug 2012, 15:45

dit is een erg handig schema! Bedankt hiervoor!
nu alleen nog uitzoeken wat het probleem is.
ga die pakking tussen de membraampomp en het motorblok vervangen,
niet geschoten is altijd mis.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:46

Bericht door henkvd » za 18 aug 2012, 21:54

Door het uitwisselen van de carb lijkt deze af te vallen, indien de opbrengst van de pomp goed is blijft een timing probleem over.

De ontsteking is te verstellen door de plaat met de spoelen te verdraaien, op de foto kan je net de sleufgaten zien zitten, zonder gegevens en timinglight alleen lastig, staat er iets op de kap over het vliegwiel over het afstellen ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:47

Bericht door frans » ma 20 aug 2012, 16:59

Er staat niets op of in de kap.
zal bij deze een foto van het vliegwiel plaatsen
hopelijk kunnen jullie hier iets wijs uit worden
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:47

Bericht door frans » ma 20 aug 2012, 17:20

het is erg moeilijk om dat te controleren omdat uitwendig niets zichtbaar is.
we gaan proberen om met een scoop iets te meten.

jullie horen het nog verder
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: haperen tomos 4,8 pk

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:48

Bericht door vuuren1 » ma 20 aug 2012, 22:12

Een -timing probleem- heb je met een vaste grondplaat van een ontsteking alleen als er iemand heeft aangezeten..
Wat vroeger bij bromfietsen wel eens gebeurde is dat men het vliegwiel niet goed had gemonteerd, ofwel dan zat het kleine* spietje en de spiebaan van de krukas en het vliegwiel niet in lijn.
Zoiets monteren is met een een dergelijk kleine spie een kwestie van aanvoelen..

* met een klein spietje is het vliegwiel ogenschijnlijk goed te monteren maar zit het niet goed
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten