Raar probleem 60 pk johnson

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 13:57

Bericht door stefan1983 » wo 18 jul 2012, 22:13

Hallo
Ik heb echt een vervelend probleem ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen
Ik heb een johnson seahorse 60pk ui 1985 en daar is wat mis mee , het volgende
Starten als en nieuwe prima varen hard zacht wel wat vreemd op top gaat ie soms veel beter dan n andere keer alsof er iets begrenst word denk ook dat dit er mee te maken heeft maar ok na ongeveer een uur of 2 dan komt het
met vol gas hoor ik de toeren langzaam weg vallen en dan gaat de motor uit , verschillende dingen al geprobeerd ,centrale stekker los gehaald zodat ik de rest uit schakel en alleen de motor heb zonder noodstop enz , benzine bal blijft hard , de laatste keer kon ik wel starten met de handle van de afstands bediening die het stationair toerental verhoogt maar zodra die er af gaat en evt zou willen inschakelen valt de moter uit de laatste keer kon ik met veel pijn en moiete in de haven komen door gas te geven via de carburateur zodat ik gas kon houden met inschakelen te warm word de motor ook niet want de zoemer gaat ook niet af van de temperatuur sensor , er zit een nieuwe cdi op , ga ik een volgende keer weer varen dan kan ik weer een paar uur varen ,heb liever dat de motor uit valt en niet meer start dan kan ik zoeken naar iets ,zou dit weer een cdi probleem kunnen zijn wie kan mij helpen
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor gast » 08 Dec 2013, 13:57

Bericht door chaea » wo 18 jul 2012, 23:05

Dat is vervelend en vooral dit soort vage klachten kunnen hoofdbrekend zijn.
Ik denk echter dat de aanvoer van brandstof stokt, waar dit gebeurt is niet te zeggen maar voor de handliggend zijn de carburateurs (2 of 3 cilinder?)\
Johnson is een 1:50 motor wat dikke smering betekend, carburateurs kunnen vervuilen bij weinig onderhoud en voor veel problemen zorgen.... advies en al heel vaak gegeven, ultrasoon reinigen die hap en weer proberen.

BTW, tank schoon en watervrij??
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 13:57

Bericht door henkvd » do 19 jul 2012, 06:05

Ook de klepjes in de pompbal kunnen soort gelijke problemen geven, alleen is het vreemd dat het zich pas na langere tijd voor doet of is dit een incident ? De pompbal mag dan hard zijn alleen de persklep laat niet goed door, ook de brandstof aansluiting kan valse lucht lekken.

Indien mogelijk een andere tank gebruiken om het probleem uit te sluiten.
Als u commentaar of vragen van persoonlijke aard heeft is de PB (Persoonlijk Bericht) mogelijkheid van het forum de juiste manier om teveel afdwalen te voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor stentor950 » 08 Dec 2013, 13:58

Bericht door stentor950 » do 19 jul 2012, 11:16

Gezien het feit dat het hier om een oudere BB-motor gaat, kan er zich ook een ander probleem zich voordoen. Je geeft aan dat het zich pas voordoet na een aantal uren draaien, en dat dan het vermogen terug loopt. De motor is dan "lekker" op temperatuur.
Heb je dit probleem al langer of is het sinds kort ontstaan? Heb je dan mogelijk wat aan de motor gewijzigd/vwervangen de laatste tijd?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 13:59

Bericht door stefan1983 » vr 20 jul 2012, 09:28

chaea schreef:
Dat is vervelend en vooral dit soort vage klachten kunnen hoofdbrekend zijn.
Ik denk echter dat de aanvoer van brandstof stokt, waar dit gebeurt is niet te zeggen maar voor de handliggend zijn de carburateurs (2 of 3 cilinder?)\
Johnson is een 1:50 motor wat dikke smering betekend, carburateurs kunnen vervuilen bij weinig onderhoud en voor veel problemen zorgen.... advies en al heel vaak gegeven, ultrasoon reinigen die hap en weer proberen.

BTW, tank schoon en watervrij??




ja word er echt gek van ,heb best wat kennis maar dit ...
het is een 2 cil dat zou ik idd kunnen proberen nu nog opzoek naar een badje ,maar zou dan niet een van bijde carburateurs niet goed lopen en eentje niet er al voor kunnen zorgen dat de hele motor uit valt

stentor950 schreef:
Gezien het feit dat het hier om een oudere BB-motor gaat, kan er zich ook een ander probleem zich voordoen. Je geeft aan dat het zich pas voordoet na een aantal uren draaien, en dat dan het vermogen terug loopt. De motor is dan "lekker" op temperatuur.
Heb je dit probleem al langer of is het sinds kort ontstaan? Heb je dan mogelijk wat aan de motor gewijzigd/vwervangen de laatste tijd?




Met varen loopt hij op top soms beter als als een 10 minuten daarvoor , ik heb deze motor over kunnen nemen en heeft lang stil gestaan carburateurs ff doorgeblazen met lucht gestart en liep in de waterbak ,en viel uit cdi kapot deze vernieuwd en lopen .
Hij gaat eigenlijk alleen moeilijk doen als ik op vol gas vaar , zou ik 3 uur varen op kwart gas dan is er niks aan de hand

henkvd schreef:
Ook de klepjes in de pompbal kunnen soort gelijke problemen geven, alleen is het vreemd dat het zich pas na langere tijd voor doet of is dit een incident ? De pompbal mag dan hard zijn alleen de persklep laat niet goed door, ook de brandstof aansluiting kan valse lucht lekken.

Indien mogelijk een andere tank gebruiken om het probleem uit te sluiten.



Ik heb gevaren met een tank van mijn 15 pk evinrude en daar nooit last mee gehad dus denk dat ik dit al heb uitgesloten
heb ook al geprobeerd zodra de motor net loopt na uitvallen om druk op de bal te houden maar zonder resultaat
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 13:59

Bericht door henkvd » vr 20 jul 2012, 16:02

Heb je het idee dat er 1 cilinder minder z'n best doet als je het probleem constateert dan zou het brandstof gerelateerd moeten zijn carbs schoonmaken.
Heeft deze motro een VRO pomp ?

Beide cilinders dan zou ik het mechanische gedeelte van de ontstekings vervroeging controleren, wil nog wel eens niet goed meelopen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 13:59

Bericht door stefan1983 » vr 20 jul 2012, 17:06

Nee dat eigenlijk niet , zelf op 1 cilinder zou ik nog moeten kunnen varen dacht ik
met vol gas zakken de toeren weg en valt de boot helemaal stil
heb geen VRO pomp
vervroeging loopt mooi mee , zou op vol gas dan ook niet compleet mogen stil vallen al zou deze iets later staan
Dacht de laatste keer dat ik het probleem had gevonden de massa draad van de nieuwe cdi zat los in de kabelschoen en heeft lopen jutteren ,of zou ik met deze slechte massa mijn nieuwe cdi kapot gemaakt hebben
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2013, 14:00

Bericht door henkvd » vr 20 jul 2012, 20:43

Blijft er toch niet veel meer over dan een brandstof te kort, je zou het terug kunnen lijden tot de carbs door te spelen met de choke bij volgas, bij te weinig opbrengst van de brandstof pomp zal dit niets uitmaken, bij vervuilde carb's zal je de motor aan de praat kunnen houden, niet dat hij dan goed draait maar uitvallen kan je hiermee voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 14:01

Bericht door vuuren1 » vr 20 jul 2012, 22:36

Is de koeling in orde?
Een te warme motor kan beginnende verschijnselen hebben van van warmlopers en dan stopt de motor. Even later start hij weer (totdat de mechanische schade te groot is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Raar probleem 60 pk johnson

Berichtdoor ..... » 08 Dec 2013, 14:02

Bericht door stefan1983 » za 21 jul 2012, 15:03

henkvd schreef:
Blijft er toch niet veel meer over dan een brandstof te kort, je zou het terug kunnen lijden tot de carbs door te spelen met de choke bij volgas, bij te weinig opbrengst van de brandstof pomp zal dit niets uitmaken, bij vervuilde carb's zal je de motor aan de praat kunnen houden, niet dat hij dan goed draait maar uitvallen kan je hiermee voorkomen.



Daar heb je gelijk in met vol gas iets de choke open en dan zou die beter kunnen gaan , maar dan denk weer als ik goed in de bal knijpen en de vlotters zitten vol zou deze in ieder geval stationair moeten lopen

.

vuuren1 schreef:Is de koeling in orde?
Een te warme motor kan beginnende verschijnselen hebben van van warmlopers en dan stopt de motor. Even later start hij weer (totdat de mechanische schade te groot is).




Daar heb ik ook over na zitten denken ,de waterstraal spuit soms hard en soms een beetje sputterend , kan zijn dat de thermostaat die zijn werk goed doet maar denkdat ik die maar eens open moet maken om dat uit te sluiten . wie weet of ik altijd een harde straal moet hebben met open en gesloten thermostaat

Met een vastloper/plakker , dan valt de motor idd ook uit en start deze moeilijk totdat hij is afgekoeld, kan 3 oorzaken hebben geen koeling ,geen smeerring,hoofd sproeier te klein ,smeerring is in orde ,sproeiers zijn gewoon buisjes met een diameter van een groot drink rietje omdat de carburateur werkt met gaskleppen dus dat lijkt mij ook vreemd maar sluit het niet uit ,en koeling ja dan zou deze net voor de oververhit alarm moeten vastlopen maar dan zou de motor haast moeten koken en dat gebeurd ook niet
toevalig vandaag gestart en loopt erg mooi stationair wat een pokkeding zeg
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten