Meer snelheid creëeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor broekie » 23 Okt 2020, 07:03

Welk effect is groter op het toerental, de diameter of de spoed van een schroef?

Zelf hebben we een Honda 10 met een vierblads 9 1/4 x 9 achter een rib.
Alleen zit hij zo in plane en kan je gas terugnemen.
Met twee personen komt hij net in plane onder gunstige omstandigheden. (geen tegenwind bv)
Ik wil dus een iets kleinere schroef nemen om wel makkelijker met twee in plane te komen.
Hydrofoils zitten er al op en brengen ook wel iets, maar net niet genoeg.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 23 Okt 2020, 09:49

Leotje schreef:Dan is het een 40H. ik was er van uitgegaan dat het een V was omdat je schreef dat de motor van 91 zou zijn, toen waren ze al metallic grijs. Maakt niet zoveel uit, de H is de voorloper van de V. Het zijn beide driecilinder tweetakt motoren. Beide gebruiken G schroeven.


Wat voor bj is deze motor dan? Het is denk indd de 40h. Als ik die Google krijg ik exact die motor ervoor. Op het type plaatje staat een letter C. En weet iemand waar ik een handboek oid kan vinden van deze motor? Ivb met het exact maximaal toerental.
Alvast bedankt!
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor henkvd » 23 Okt 2020, 14:52

broekie schreef:Welk effect is groter op het toerental, de diameter of de spoed van een schroef?

Zelf hebben we een Honda 10 met een vierblads 9 1/4 x 9 achter een rib.
Alleen zit hij zo in plane en kan je gas terugnemen.
Met twee personen komt hij net in plane onder gunstige omstandigheden. (geen tegenwind bv)
Ik wil dus een iets kleinere schroef nemen om wel makkelijker met twee in plane te komen.
Hydrofoils zitten er al op en brengen ook wel iets, maar net niet genoeg.


Diameter kan je meestal niets mee, groter gaat niet er is geen ruimte, kleiner niet slim, de schroef wordt wat betreft spoed x diameter, steeds vierkanter, dat is slecht voor de prestaties, in verhouding is de naaf grote dan uit proportie tegen over de schroef diameter. Blijft over de spoed, heel in het algemeen is een inch verschil ca 250 rpm , maar dat is meest natte vinger werk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 23 Okt 2020, 17:28

Ik ben even bij de boot geweest.
Het volgende staat op de schroef:

. . 1/8 x 13 - G

Helaas kan ik de eerste 2 cijfers niet meer zien(slijtage).
Is dit de originele schroef en weet iemand wat die eerste 2 cijfers zijn?
Dit is het motor type:

Yamaha 40HEO
6H4 L 42....
C

Alvast bedankt!
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Leotje » 23 Okt 2020, 19:54

CdeBoer schreef:Ik ben even bij de boot geweest.
Het volgende staat op de schroef:

. . 1/8 x 13 - G

Helaas kan ik de eerste 2 cijfers niet meer zien(slijtage).
Is dit de originele schroef en weet iemand wat die eerste 2 cijfers zijn?
Dit is het motor type:

Yamaha 40HEO
6H4 L 42....
C

Alvast bedankt!

Ik heb je al eerder geprobeerd uit te leggen hoe het werkt met de aanduiding op de schroef, de eerste cijfers (die bij jou niet meer leesbaar zijn) staan voor de diameter, Daar zijn wel wat kleine verschillen te zien maar het belangrijkste is de spoed, in jouw geval 13. Zie ook de post van Henkvd. Wil je een stap zwaarder pak je een 14G, een stap lichter 12G.
Je kan niet zeggen "de originele schroef", zeker motoren met wat meer pk's worden niet geleverd met een bepaalde standaard schroef. Bijvoorbeeld, een 40 pk motor kan verkocht worden samen met (zoals in jouw geval) een lichte speedboot, maar ook met een veel zwaardere toerboot. Een goede watersportzaak levert dan de motor af met een voor de boot passende schroef. We hadden voor dit doel een paar gebruikte schroeven liggen om e.e.a. uit te proberen als dat nodig was.
Voor wat betreft het motornummer, De motor is een 40H, de E wil zeggen elektrische start. O heb ik niet kunnen achterhalen. 6H4 is de modelcode. L is langstaart. 42.... is het serienummer. C is het bouwjaar, ongeveer 1991. Wil je het exacte bouwjaar weten moet je met het serienummer naar een Yamaha dealer, die kan het voor je opzoeken.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 23 Okt 2020, 20:20

Ik heb je al eerder geprobeerd uit te leggen hoe het werkt met de aanduiding op de schroef, de eerste cijfers (die bij jou niet meer leesbaar zijn) staan voor de diameter, Daar zijn wel wat kleine verschillen te zien maar het belangrijkste is de spoed, in jouw geval 13. Zie ook de post van Henkvd. Wil je een stap zwaarder pak je een 14G, een stap lichter 12G.
Je kan niet zeggen "de originele schroef", zeker motoren met wat meer pk's worden niet geleverd met een bepaalde standaard schroef. Bijvoorbeeld, een 40 pk motor kan verkocht worden samen met (zoals in jouw geval) een lichte speedboot, maar ook met een veel zwaardere toerboot. Een goede watersportzaak levert dan de motor af met een voor de boot passende schroef. We hadden voor dit doel een paar gebruikte schroeven liggen om e.e.a. uit te proberen als dat nodig was.
Voor wat betreft het motornummer, De motor is een 40H, de E wil zeggen elektrische start. O heb ik niet kunnen achterhalen. 6H4 is de modelcode. L is langstaart. 42.... is het serienummer. C is het bouwjaar, ongeveer 1991. Wil je het exacte bouwjaar weten moet je met het serienummer naar een Yamaha dealer, die kan het voor je opzoeken.[/quote]

Bedankt voor de info, dat verhaal kwa spoed en toerental is mij nu ook wel duidelijk hoor, maar als ik een andere achroef wil halen is het wel zo fijn om ff te weten wat die eerste 2 cijfers zijn. Vandaar de vraag of iemand wist hoe ze standaart vanuit fabriek worden geleverd, maar blijkbaar niet dus aangezien per wens een schroef word gemonteerd.

Wat ik nog wel even vergeten was te vermelden , als ik iets meer als 3 kwart gas vaar loopt die 52 vrij tam geluid druk ik hem vol open dan klimpt die naar 55/56. Maar met veel meer toeren/lawaai. Iemand die hier iets uit op kan maken kwa spoed keuze?
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 23 Okt 2020, 20:36

In m'n 1tje gaat die 56. Met 2 volwassen en 2 kinderen 53
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Daan777 » 23 Okt 2020, 23:06

Volgens een WOT chart die ik op google zie mag het volgas toerental van jouw motor tussen 4500 en 5500rpm liggen. Mijn tip: koop op bijv. aliexpress een toerenteller van een 10tje. Deze kun je makkelijk aansluiten door de signaaldraad om de bougiekabel van je eerste cilinder heen te wikkelen. Ga volgas varen en noteer je toerental. Geef deze informatie hier, dan kunnen we verder kletsen over welke maat schroef beter bij jou zal passen. Maar let op: met een 'zwaardere' schroef zul je minder agressief het water uit springen.
Daan777
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 Jan 2020, 11:47
ligplaats: Olst
info: Vetus 310
Spitfire
Laguna 455
Waterland 750

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor CdeBoer » 24 Okt 2020, 00:08

Ik ga dat ook maar even doen, heb te weinig info voor jullie om zo een antwoord te krijgen haha

Had nog 1 vraag over de schroef codering van mij. waar staan die eerste 2 cijfers voor? Wat houdt 1/8 in? En 13 is de spoed neem ik aan? Aangezien de eerste 2 cijfers weg zijn gesleten, hoe kan ik die achterhalen?

Mvg chris
CdeBoer
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 22 Okt 2020, 17:38
ligplaats: Sneek
info: Picton Sprint 40pk yahama 2takt autolube

Re: Meer snelheid creëeren

Berichtdoor Daan777 » 24 Okt 2020, 00:40

CdeBoer schreef:Ik ga dat ook maar even doen, heb te weinig info voor jullie om zo een antwoord te krijgen haha

Had nog 1 vraag over de schroef codering van mij. waar staan die eerste 2 cijfers voor? Wat houdt 1/8 in? En 13 is de spoed neem ik aan? Aangezien de eerste 2 cijfers weg zijn gesleten, hoe kan ik die achterhalen?

Mvg chris


De cijfers voor de x geven de diameter aan. Een voorbeeld: 13 1/8 x 13 is een propeller van 13,125 in diameter en 13 in spoed.
Daan777
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 07 Jan 2020, 11:47
ligplaats: Olst
info: Vetus 310
Spitfire
Laguna 455
Waterland 750

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten