Goedenavond,
Ik krijg bij mijn buitenboordmotor water in de olie, op een best snel tempo. Het is geen condens van een openstaande thermostaat zoals ik eerst dacht, de thermostaat is nieuw en na testen bleek er nog steeds water in de olie te komen.
Vandaag heb ik de kop eraf gehaald, en constateerde ik dat er in cilinder 2 van boven water lekt. De motor heeft in zout water gevaren, in de uitlaatpoorten zitten allemaal zoutkristallen. In de inlaatpoorten niet. ik concludeer hieruit dat het water niet uit het inlaatkanaal komt. Het uitlaatkanaal heb ik ook nagekeken, er zaten geen zichtbare scheuren.
Wel zaten er 2 (!) koppakkingen tussen de kop en cilinders, en er zat ook nog vloeibare pakking tussen. Mijn beste gok op dit moment is dat hierdoor een lek is ontstaan, maar het was niet duidelijk zichtbaar aan de pakkingen of kop voor zover mijn inzicht gaat.
Zijn er nog dingen die ik na zou kunnen kijken wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn? En heeft iemand enig idee waarom er twee pakkingen tussen de kop zouden zitten?
Hieronder een aantal fotos
Bedankt voor jullie hulp alvast!