Mercury 90 fourstroke 2004 (carb)

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Mercury 90 fourstroke 2004 (carb)

Berichtdoor andreprins96 » 08 Okt 2020, 23:11

Goedenavond,

Ik krijg bij mijn buitenboordmotor water in de olie, op een best snel tempo. Het is geen condens van een openstaande thermostaat zoals ik eerst dacht, de thermostaat is nieuw en na testen bleek er nog steeds water in de olie te komen.

Vandaag heb ik de kop eraf gehaald, en constateerde ik dat er in cilinder 2 van boven water lekt. De motor heeft in zout water gevaren, in de uitlaatpoorten zitten allemaal zoutkristallen. In de inlaatpoorten niet. ik concludeer hieruit dat het water niet uit het inlaatkanaal komt. Het uitlaatkanaal heb ik ook nagekeken, er zaten geen zichtbare scheuren.

Wel zaten er 2 (!) koppakkingen tussen de kop en cilinders, en er zat ook nog vloeibare pakking tussen. Mijn beste gok op dit moment is dat hierdoor een lek is ontstaan, maar het was niet duidelijk zichtbaar aan de pakkingen of kop voor zover mijn inzicht gaat.

Zijn er nog dingen die ik na zou kunnen kijken wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn? En heeft iemand enig idee waarom er twee pakkingen tussen de kop zouden zitten?

Hieronder een aantal fotos

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor jullie hulp alvast!
andreprins96
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Sep 2020, 14:33
ligplaats: Kampen
info:

Re: Mercury 90 fourstroke 2004 (carb)

Berichtdoor broekie » 09 Okt 2020, 06:28

Hallo,
Ik denk dat het te maken heeft met warmte.
De uitlaatkant zal heter zijn en daar verdampt de boel.
Kan ook corrosie zijn dat jij voor zoutkristallen aanziet.

Schoonmaken, nieuwe pakkingen en weer monteren op de juiste wijze met de juiste momenten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Mercury 90 fourstroke 2004 (carb)

Berichtdoor micha » 09 Okt 2020, 07:19

En checken of hij vlak is of nog laten vlakken. Als ze 2 pakkingen + vloeibare pakking gebruiken zal dat misschien geweest zijn omdat ze hem met 1 niet afgedicht kregen omdat ie krom is getrokken door hitte?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Mercury 90 fourstroke 2004 (carb)

Berichtdoor andreprins96 » 13 Okt 2020, 14:37

Ik heb de kop laten vlakken, het bedrijf die dit voor mij gedaan heeft zag dat er tussen cilinder 2 en 3 oneffenheden zaten waarvan hij bijna zeker was dat het hierdoor kwam.
Koppakking waren er geen twee, maar twee lagen die geplitst waren bij het afmonteren van de cilinderkop.
Ook heb ik de cilinderkop laten afpersen om op scheuren te controleren, zaten er gelukkig niet in.
Waarschijnlijk is het hiermee dus opgelost! bedankt voor jullie hulp.

Ik heb nog wel één vraag. De tandwielen van de nokkenassen hebben timing pijltjes op zich, ik ging er vanuit dat deze naar elkaar toe moesten wijzen als het vliegwiel op de TDC (top dead center) markering staat. Dit is niet het geval. Klopt de afstelling zoals op de foto hieronder te zien is niet, of moet ik het gewoon weer hetzelfde monteren?

Afbeelding

Bedankt
andreprins96
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Sep 2020, 14:33
ligplaats: Kampen
info:

Re: Mercury 90 fourstroke 2004 (carb)

Berichtdoor Leotje » 14 Okt 2020, 16:26

volgens mij moeten beide pijltjes in TDC wijzen naar het streepje op de cilinderkop. Dan zou de onderste nokkenas op de foto goed staan en de bovenste één tand verkeerd.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten