BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor Mayland » 07 Okt 2020, 15:52

Ik heb een ocasion boot met 30 jaar oude BB gekocht. Er zit een Stazo lock op de BB en er is een sleutel bij.
De sleutel gaat redelijk soepel in het slot en kan dan soepel een kwartslag draaien. In beide posities kan de sleutel er uit. is een kwart slag voldoende of zit van binnen iets vast? De kap wil echter niet van het slot. Ik heb al veel kruipolie en WD40 toegevoegd maar dat lijkt het probleem niet te zijn. Kan het slot van binnen stuk zijn? Ik wil de spiegel vernieuwen, de BB een beurtje geven en de boot schilderen dus hij moet er echt af.
Wie heeft raad? doorslijpen ? (zonde)
Het gaat om https://altenamarine.nl/STAZO-SPINDLE-LOCK

Alvast dank!
Paul
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor Marie Christina » 07 Okt 2020, 18:22

Mijn eerste reactie was: slijp door dat ding.
Wat zou je je druk maken?
Tot ik de link aanklikte en zag wat het kostte. :shock:
Da's de moeite!
Ik heb menig vastgerot gewoon hangslot open gekregen door er een met smeerolie gevuld plastic zakje omheen te doen en het dan maar enkele dagen laten weken.
Is zoiets daar omheen te fröbelen?
Kon wel eens een uitdaging zijn, ben ik bang, hè?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: BB slot wil niet open, doorzagen of slijpen?

Berichtdoor Mayland » 08 Okt 2020, 08:38

Marie Christina schreef:Mijn eerste reactie was: slijp door dat ding.
...Tot ik de link aanklikte en zag wat het kostte. :shock:
...Ik heb menig vastgerot gewoon hangslot open gekregen door er een met smeerolie gevuld plastic zakje omheen te doen en het dan maar enkele dagen laten weken...


Ja, het ding is idd enorm duur ... Ik heb'm niet zelf gekocht, een nieuwe is wss net zo duur als mijn 35 jaar oude BB waard is.
Er is al heel wat kruipolie en wd40 doorheen gegaan. De sleutel draait soepel, een kwartslag. Ik ben er nog steeds niet achter of de sleutel verder rondgedraaid zou moeten kunnen worden. Het spul ziet er n iet verroest uit aan de buitenkant maar hoe het er vanbinnen uitziet weet ik niet.
Iemand die zo'n ding heeft?
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor FKZ » 08 Okt 2020, 09:22

Weet niet zeker of dit slot zo werkt. Maar kan je de sleutel verder rond draaien sommige hebben intern een schroefdraad waarmee de dop los komt HEt zou ook nog kunnen dat niet het slot maar de dop vast zit. Dus slot in de open positie draaien en dan met een blokje hout of rubberhamer met een klein tikkie proberen of je hem zo wel uit elkaar krijgt.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor Mayland » 08 Okt 2020, 10:51

FKZ schreef:Weet niet zeker of dit slot zo werkt. Maar kan je de sleutel verder rond draaien sommige hebben intern een schroefdraad waarmee de dop los komt HEt zou ook nog kunnen dat niet het slot maar de dop vast zit. Dus slot in de open positie draaien en dan met een blokje hout of rubberhamer met een klein tikkie proberen of je hem zo wel uit elkaar krijgt.


De sleutel kan precies 90 graden draaien en stokt dan volledig en ineens. Het lijkt en voelt niet als schroefdraad.
Ik weet niet in welke positie de dop los zou moeten zijn, iig heb ik in beide situaties met een blokje en een hamer getikt. De dop "rammelt" een beetje, zit dus niet volledig vastgeroest.
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor bas » 08 Okt 2020, 11:28

4 jaar terug voor de scouting 7 stuks van eenzelfde soort sloten aangeschaft. Ander merk maar zelfde principe en prijsklasse en afgelopen zomer is bij nummer 4 en 5 de slijptol er in gegaan i.v.m. hetzelfde verschijnsel.
Achteraf een grote en vooral dure miskoop geweest.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor stefan » 08 Okt 2020, 22:29

Weet je zeker dat de sleutel er ver genoeg in zit?
Ik heb ook een stazo slot, daar draait de sleutel een halve slag, dus 180 graden, en kan er dan niet uit als het slot open is.
Soms gaat die sleutel net niet ver genoeg er in, beetje rammelen werkt bij mij dan tot nog toe....
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: BB slot wil niet open, doorzagen os slijpen?

Berichtdoor Mayland » 11 Okt 2020, 17:44

Iedereen dank voor alle adviezen, ik heb uiteindelijk met een hamer en een tang op de sleutel geweld uitgeoefend zonder resultaat.
Dus maar de slijptol er op. Dat ging makkelijk!
Dus slot is er af en nu kan het onderhoud beginnen.
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten