Evinrude 6PK 4takt

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor vissertw » 28 Sep 2020, 14:57

Hallo, ik heet Ton en heb een kleindochter Puck.
Puck heeft een boot met een Evinrude 6PK 4takt er achter.
Maar Puck gaat er niet zachtzinnig mee om, er zit nu een tik in de Evinrude.
En dan kom je bij opa, kun jij eens kijken? Eerst maar eens geluisterd, belast op toeren valt het best mee maar als je het gas dicht draait hoor je een duidelijke tik, ook in vrijloop hoor je dat.
Mijn voorlopige indruk is drijfstanglager eventueel met zuigerpen.
Ik kan wel aardig sleutelen maar wil toch graag hier de vraag stellen hoe makkelijk of moeilijk aan zo een bb motor te sleutelen is.
Ik heb geen ervaring met bb motoren, is er vaak speciaal gereedschap nodig, zijn er werkplaats handboeken te koop?
Ik woon in Wormer en vond een firma in Egmond aan de Hoef die ook opengewerkte tekeningen op de website heeft, dat geeft een indruk.

Ik hoor graag van iemand die hier ervaring mee heeft.

Groeten,

Ton.
vissertw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Sep 2020, 12:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor micha » 28 Sep 2020, 16:32

Sleutelen aan een buitenboordmotor is niet heel moeilijk. Het is vergelijkbaar met bv een brommer blok open maken. om bij de zuiger te komen moet je het blok demonteren en volledig uit elkaar halen.

Ik weet niet hoe oud het motortje is maar een oudere Evinrude heeft amerikaanse schroeven of moeren, daar past onze steeksleutel 8,9, 10 of 11 minder goed op.

Hoe heb je de conclusie getrokken dat het de drijfstang lager is? Heb je kunnen vast stellen dat er speling zit op de zuiger pen? Heb je al gekeken naar de speling op de kleppen?

M.v.g.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor micha » 28 Sep 2020, 16:35