Evinrude 6PK 4takt

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor vissertw » 28 Sep 2020, 14:57

Hallo, ik heet Ton en heb een kleindochter Puck.
Puck heeft een boot met een Evinrude 6PK 4takt er achter.
Maar Puck gaat er niet zachtzinnig mee om, er zit nu een tik in de Evinrude.
En dan kom je bij opa, kun jij eens kijken? Eerst maar eens geluisterd, belast op toeren valt het best mee maar als je het gas dicht draait hoor je een duidelijke tik, ook in vrijloop hoor je dat.
Mijn voorlopige indruk is drijfstanglager eventueel met zuigerpen.
Ik kan wel aardig sleutelen maar wil toch graag hier de vraag stellen hoe makkelijk of moeilijk aan zo een bb motor te sleutelen is.
Ik heb geen ervaring met bb motoren, is er vaak speciaal gereedschap nodig, zijn er werkplaats handboeken te koop?
Ik woon in Wormer en vond een firma in Egmond aan de Hoef die ook opengewerkte tekeningen op de website heeft, dat geeft een indruk.

Ik hoor graag van iemand die hier ervaring mee heeft.

Groeten,

Ton.
vissertw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Sep 2020, 12:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor micha » 28 Sep 2020, 16:32

Sleutelen aan een buitenboordmotor is niet heel moeilijk. Het is vergelijkbaar met bv een brommer blok open maken. om bij de zuiger te komen moet je het blok demonteren en volledig uit elkaar halen.

Ik weet niet hoe oud het motortje is maar een oudere Evinrude heeft amerikaanse schroeven of moeren, daar past onze steeksleutel 8,9, 10 of 11 minder goed op.

Hoe heb je de conclusie getrokken dat het de drijfstang lager is? Heb je kunnen vast stellen dat er speling zit op de zuiger pen? Heb je al gekeken naar de speling op de kleppen?

M.v.g.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor micha » 28 Sep 2020, 16:35

Werkplaats handboeken zijn er wel maar hier heb ik geen ervaring mee. Ik weet ook niet of deze hier in NL makkelijk particulier te verkrijgen zijn.

Echt speciaal gereedschap heb je niet echt nodig verwacht ik. Misschien een vliegwiel trekker als je deze niet los krijgt.

Hoe is je eigen sleutelvaardigheid?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor Hans van Zijl » 28 Sep 2020, 18:33

Hallo,

Je kan even op boatsnet.com kijken of deze motor er op staat. Hier zijn de meeste tekeningen van motoren te vinden.

Ik meen dat evenrude viertakt nog niet heel oud is. Kijk even of de motor niet precies de zelfde is als Suzuki of tohatsu.

Misschien kan je even met een schroevendraaier aan je oor de plek beter lokaliseren. Ik vind het vreemd dat je de tik alleen hoort als je toeren afnemen.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor vissertw » 29 Sep 2020, 13:41

Dank voor de reacties zover.

De motor is van 2012, en wat betreft ervaring, zoals gezegd nog niet met bb motoren maar eens moet de eerste keer zijn.
Drijfstanglager of zuigerpen , gevoelsmatig, ik heb hem voorlopig alleen horen lopen.
Hij start ook goed, loopt stationair netjes en maakt bij gas geven eigenlijk geen rare geluiden, je hoort het het beste bij gas terug nemen als hij in zijn werk staat.
Ik zal eens op boatsnet kijken voor wat tekeningen.

Wordt vervolgd,

Ton.
vissertw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Sep 2020, 12:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor Hans van Zijl » 29 Sep 2020, 18:17

Hallo Ton,

Kan je een filmopname maken en hier delen?

Is de tik een keer of vaker achter elkaar( ratelen). Het zou ook nog vanuit je staartstuk kunnen komen.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor vissertw » 30 Sep 2020, 14:27

Filmpje wordt lastig Hans maar ik sluit staartstuk uit mede omdat er nu het hoge woord uit is dat er nooit naar motorolie is gekeken.
Over de tik, het tikken, het is een ratel en voornamelijk goed hoorbaar bij gas terugnemen, bij vermogen vragen valt het gek genoeg best mee.
Ook stationair niets te horen, loopt verder mooi, nu wel met voldoende olie natuurlijk.

Groeten,

Ton.
vissertw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Sep 2020, 12:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor Hans van Zijl » 30 Sep 2020, 17:55

Hoi Ton,

Beetje olie is wel belangrijk. Branden het lampje van de oliedruksensor ook?

Het zou een klep kunnen zijn maar dat is maar een aannamen van mij. Zijn de kleppen op de juiste afstand gesteld?

Even blijven varen en kijken of de tik erger word zou ik proberen.

Succes met de speurtocht.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor vissertw » 04 Okt 2020, 08:38

Inmiddels het hele verhaal gehoord, hij is ook nog een keer vastgelopen vanwege oliegebrek.
Een vriendelijke mede watersporter heeft toen geholpen, eerst een uurtje laten afkoelen en toen olie bijgevuld.
Maar er moet dus meer aan de hand zijn, dat gaat zich tonen bij uit elkaar halen.
En dat gaan we dus niet doen, dan worden de kosten veel te hoog.
Kijken hoe lang hij het vol houdt met wat dikkere olie.

Ieder bedankt voor het meedenken,

Ton.
vissertw
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Sep 2020, 12:44
ligplaats:
info:

Re: Evinrude 6PK 4takt

Berichtdoor Hans van Zijl » 04 Okt 2020, 10:54

Hallo Ton,

Hij gebruikt dus ook olie. Rookt hij ook overmatig of zie je een olievlekjes op het water.

Ik ken de Mercury uitvoering vrij goed en die is beresterk. Misschien is door het warmlopen een oliekering gaan lekken.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten