Vragen Mercury 2takt

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor micha » 24 Sep 2020, 17:59

In 12 jaar stil stand kan er een hoop kapot gaan ( lagers kunnen gaan roesten, baffle plate in je uitlaat kan weg roesten, aluminium kan oxideren) Ik koop liever een motor die 12 jaar gelopen heeft dan 1 die 12 jaar stil staat. Dat hij het 12 jaar geleden goed deed zegt nog niet heel veel

Kan het kwaad om te starten zonder koeling? Ja, als je hem lang genoeg laat lopen. Als je hem start kan je hem een 20 sec laten lopen hooguit. Wat je ook kan doen is een tuinslang aansluiten op je koel buis zodat je alsnog koeling krijgt ( als het koel circuit niet verstopt is door stukjes impeller) Dan krijgt hij in theorie koeling en kun je hem langer laten lopen.

Ja, 1:50 en proberen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor Hurmpie » 26 Sep 2020, 17:27

Yess! Carburateur schoongemaakt, motomix erin. Beetje remreiniger bij de luchtinlaat, tuinslang op de koeling. En lopen!!

Van de week maar een impeller en wat rubberen afsluitingen halen!
Hurmpie
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Sep 2020, 21:49
ligplaats: 's-Hertogenbosch
info:

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor broekerhaven » 27 Sep 2020, 12:36

Motomix??

Toch geen voorgemengde brommer benzine hoop ik....

Dat is niet geschikt voor watergekoelde buitenboordmotoren.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor broekie » 27 Sep 2020, 14:56

Waarom kan brommermix mengsmering niet in een watergekoelde 2-takt?
Als de mengverhouding correct is maakt de koeling toch niets uit?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor broekerhaven » 27 Sep 2020, 18:07

De bedrijfstemperatuur van een water gekoelde buitenboordmotor is veel lager dan een luchtgekoelde brommer.

Daarom verbrand de olie van een pre-mix slechter en zal de motor van binnen vervetten en je bougie zal ook vet slaan en zwart worden.

De marine mengsmering is daar op berekend en verbrand op een lagere temperatuur .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor broekie » 27 Sep 2020, 20:18

Ik denk dat het erg ver gezocht is. Dan zou bij een koude of warme dag de olie beter of slechter verbranden?
De motortemperatuur zal verschillend zijn. Dus trek de stelling door.
Hoge of lage toeren varen zal meer invloed hebben.

Bij mengen in de tank kun je gewoon 2-takt mengolie gebruiken voor 2-takten.
In de autolube moet je speciale dunne snel mengbare olie nemen. Dat is bekend.
Lucht of waterkoeling en verschillende olie is nieuw voor mij.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor broekerhaven » 27 Sep 2020, 22:13

Stukje van het internet geplukt:

Note: Sommige watersporters gebruiken goedkopere universele 2-takt olie voor hun buitenboordmotor, zoals grasmaaierolie of scooterolie. TC-W3 olie is echter speciaal ontwikkeld voor gebruik in buitenboordmotoren, waarbij hogere eisen worden gesteld aan interne vervuiling, roetvorming en stankoverlast. Het verschil tussen universele 2-takt olie voor grasmaaiers of scooters en TC-W3 2-takt olie is direct te merken bij gebruik. Er ontstaat een stuk minder rook en de rook is ook veel minder blauw doordat de verbranding beter is bij lagere bedrijfstemperatuur. TC-W3 2-takt buitenboordmotor olie resulteert daarom in minder of zelfs geen interne vervuiling van de motor en stankoverlast! Bovendien heeft uw motor veel minder snel onderhoud nodig, omdat er minder roet achterblijft in haar verbandingskamers
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor Kwokko » 27 Sep 2020, 22:50

broekerhaven schreef:De marine mengsmering is daar op berekend en verbrand op een lagere temperatuur .

Ik heb mij altijd afgevraagd, waarom ik jaren geleden nooit gewone 2-takt olie in de buitenboordmotor mocht doen van de verkoper.
Had altijd gedacht dat het een verkooppraatje was.
Maar het vreemde was ,je hield je wel aan dat advies ,en ik kocht vrolijk TC-W3 olie,al was het maar omdat je dan garantie had.
Vond het echter nooit op olie gelijken.
Heb nog steeds een half flesje hier staan.
Staat er al denk ik een jaar of 25.
Ooit in het bezit geweest van een Johnson 6 pk 2 takt en een Brig rubberboot.

Wat je ook in je laatste bericht schrijft, het rookte niet.
Dus het was achteraf geen verkooppraat, maar beter voor de motor.

Maar hoe zit dat dan met dat Yamaha spul?
Is dat ook speciale 2-takt olie?
Zit in zo'n fles ,waarop een doseerbeker bovenop zit.
Je moet dan in de fles knijpen,en dan komt dat olie bovenin de beker,waarop de maatverdeling staat.
Die heb ik hier ook nog staan.
Kwokko
 

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor broekie » 28 Sep 2020, 09:03

Wie adviseert dit? De olie verkoper van dit merk zelf?

Dat er verschil zit in kwaliteiten geloof ik, maar alleen die of die mengolie gebruiken?

In de 90 tiger jaren nam een kennis een watersport bedrijf over.
Die hadden daar een bezinepomp gehad en vanuit die tijd waren er een paar grote tanks met olie.
Wat moet je ermee was de vraag en wat is het.
De olie laten testen en bleek 2-takt mengolie te zijn.
Het advies was om het niet in de autolubes te gebruiken omdat het zich wat moeilijker zou laten mengen.
Het was een wat ouder type zelfmengolie. In een jerrycan goed schudden was prima zei de olieboer.

Juiste verhouding mengen en de motor goed afstellen zal meer invloed hebben.
Af en toe even lekker doorvaren ook.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vragen Mercury 2takt

Berichtdoor aquanaut » 28 Sep 2020, 09:36

TC-W3 is bedacht door NMMA. (de Amerikaanse Hiswa of NJI zeg maar)
En de classificatie zegt alleen iets over het reduceren van de uitstoot van schadelijke stoffen.
Dit om te voldoen aan de Amerikaanse EPA waarden. (Amerikaanse milieu agenschap)
Met de TC-W3 classificatie garanderen de producenten dat er ondanks dat er allerlei schadelijke stoffen uitgehaald zijn nog voldoende smerende eigenschappen overblijven om je motor niet te beschadigen.
Uiteraard zullen alle producenten die accreditatie hebben (en hier kosten voor maken) om deze classificatie te hanteren allerlei argumenten naar voren schuiven wat hun olie superieur maakt t.o.v. olie soorten die niet aan de TC_W3 standaard voldoen.

Wij van WC eend.......

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten