yamaha F8C

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

yamaha F8C

Berichtdoor famfeijten » 25 Aug 2020, 22:04

Sinds kort ben ik in het bezit van een midget 20 met een Yamaha F8C, geplaatst in een bun.
Ik ga het scheepje als motorboot gebruiken. Met de warme periode 's-avonds de Lek op, rustig half gas.
Na een half uurtje viel de motor stil; na drie keer trekken sloeg hij weer aan, maar voor tien seconden.
Daarna was het definitief over en uit.
Na eea op dit forum gelezen te hebben de charger coil en de pulser coil doorgemeten, beide gaven de opgegeven waardes.
De bobine secundair gaf 1850 Ohm, primair was er ook doorverbinding, weet alleen niet meer welke waarde.Ook de dodemans-knop gecontroleerd.
Geprobeerd of de bougies wilden vonken door de primaire aan te tikken met 12V, deden niets.
Doe ik dat dan goed? Of geeft de CDI een andere, veel hogere spanning op de primaire van de bobine en zo ja, hoeveel volt?
En kan ik dan op die manier de bobine testen?
Als ook de bobine goed is, blijft dan alleen de CDI over of zijn er nog andere componenten die ik over het hoofd zie?
Een tweede vraag: waarom kan er alleen (electrisch) gestart worden in de neutraalstand? Bij handstarten zal het inderdaad beter zijn om
niet ook nog de schroef mee te moeten sjorren, maar electrisch?
famfeijten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Aug 2020, 14:20
ligplaats: Vianen
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor henkvd » 25 Aug 2020, 22:35

Neutral start elektrisch is een veiligheids dingetje, verder starten in vooruit of achteruit zal voor de startmotor verder niets uit maken, alleen het lukt niet door de neutral switch in het start circuit
Bobine aantikken met 12 Volt gaat niet werken, staat eerder iets in de range van 100 tot 200 Volt op.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor micha » 26 Aug 2020, 09:28

Je gaat gelijk over naar je ontsteking. Beide bougies vonken dus niet meer? Het kan ook nog brandstof gerelateerd zijn.

CDI geef inderdaad en veel hogere spanning af aan de bobines, en die maken er nog meer van. 10.000 volt ofzo.
Wat weleens gebeurt bij andere motoren ( johnson /evinrude) is dat de gelijkrichter kapot gaat en zoveel stroom uit je stator trekt dat hij niet genoeg over houd om een vonk te creeren. Ik zou die dus eens los trekken. Ik zeg neit dat dat het zal zijn bij een yamaha maar je weet maar nooit.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor Leotje » 26 Aug 2020, 13:55

Als je motor electrische start heeft kan je toch gewoon 2 bougies in de kappen steken, tegen massa leggen en dan kijken of deze vonken als je de motor laat draaien op de startmotor? Als je wil uitsluiten dat je een probleem hebt met de man overboord schakelaar kan je de witte draad van de CDI losnemen. Deze draad wordt bij stilstand door de mob schakelaar (of het contactslot) verbonden met de massa. De bougies vonken dan niet. Als je dus die draad los haalt moeten ze vonken.

Krijgt je motor voldoende verse lucht in de bun, door het bovenwatergedeelte van de uitlaat kan de motor zich zelf verstikken met uitlaatgassen.

Staat de ontluchting van de brandstoftank open?
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor famfeijten » 27 Aug 2020, 18:28

Dank voor al jullie aanbevelingen, enkele had ik zelf al geprobeerd.
De dodemansknop uitschakelen had geen effect, elektrisch starten zit er niet op; wil ik er wel graag op hebben,
volgens mij kun je niet één bougie testen; de secundaire van de bobine heeft aan beide einden een bougie die tegelijk vonken.(of niet)
Ontluchting staat open en de uitlaat heeft een eigen slang naar buiten, dus niet in de bun.
Ik kan nog wel de gelijkrichter van de laadspoel afkoppelen en ik kan 8 accutjes in serie zetten waardoor ik zo'n 100V gelijkspanning kan creëren
om de primaire van de bobine aan te tikken.
Ga ik proberen; laat nog nader weten
famfeijten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Aug 2020, 14:20
ligplaats: Vianen
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor henkvd » 27 Aug 2020, 19:47

Dat laatste zeker niet doen, voltmeter op wisselspanning en de spanning van de spoel naar de CDI meten, en op dezelfde manier de pulse sensor
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor famfeijten » 27 Aug 2020, 20:07

Oké, dat aantikken met 100V gelijkspanning zal ik niet doen, alleen begrijp ik niet waarom niet.
Ik heb de chargerspoel en de pulserspoel beide Ohms doorgemeten en ik krijg de opgegeven waardes van resp. 290 en 300 Ohm.
Ik zou ook niet weten hoe ik de spanningen van die twee spoelen kan meten; ik heb alleen handstart.
Hoe moet ik de primaire winding van de bobine dan wel aansturen om de bougies aan het vonken te krijgen, of is daar helemaal geen truc voor?
famfeijten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Aug 2020, 14:20
ligplaats: Vianen
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor Leotje » 27 Aug 2020, 22:11

Als je beide bougies tegen massa legt en je gebruikt het trekkoord moet je de bougies kunnen zien vonken, daar hoef je geen truukjes voor uit te halen. Ik heb dat in de 14 jaar dat werkzaam was als monteur niet anders gedaan. Een truukje wat ik wel deed was een beetje start pilote in de carburateur spuiten en direct daarna starten. Als de motor dan heel even loopt ligt het probleem aan de carburateur of de brandstof toevoer. Je kan de motor ook aandrijven met flinke boormachine waar je een dopsleutel op gezet hebt met de maat van de moer van het vliegwiel. Je moet dan wel met twee man zijn, de één kan de motor laten draaien en de ader kan dan de spanning van de laadspoel meten.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: yamaha F8C

Berichtdoor famfeijten » 01 Sep 2020, 18:27

probleem opgelost; kon niets anders meer zijn dan de CDI, en dat was ook zo.
Bedankt voor het meedenken!
famfeijten
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 Aug 2020, 14:20
ligplaats: Vianen
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten