Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor killerpiraat » 07 Jan 2023, 19:45

Opgelost?
killerpiraat
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Feb 2021, 20:39
ligplaats: sliedrecht
info: Prins 580 80 pk suzuki
Curtvenne GSAK

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor henry vos » 20 Mei 2023, 21:27

Is het probleem opgelost en wat was het ?
Ik heb namelijk het zelfde

Kan hard varen maar ff rustig gevaren vandaag en toen 1x vol gas begon hij ook te stotteren maar kon wel zacht varen na poosje zacht varen kon ik weer hard varen.Daarna weer zacht gevaren herhaalde het probleem zich
henry vos
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Mei 2023, 21:19
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40PK 3 cilinder buitenboordmotor hapert

Berichtdoor jeroen1978 » 08 Okt 2023, 11:04

Probleem is nog niet opgelost, vandaar dat ik toch weer aan het rondzoeken ben geweest, op dit forum terecht ben gekomen en mijn eigen oude bericht tegenkwam. :D

Heb wel verleden week een originele Yamaha voetpakking gekocht en deze moet ik nog plaatsen.
Weet alleen niet of ik dit dit jaar nog ga doen of volgend jaar.
De boot ligt momenteel nog in het water en is nog in gebruik en als het weer omslaat dan haal ik deze er meestal uit maar dan weet ik niet of het weer nog dusdanig knap weer is dat ik nog even die pakking kan vervangen.

Denk dat ik destijds de bouten van de motor ook niet vast genoeg gedraaid heb.
Had de bouten toen een beetje ingevet en had de bouten al een heel stuk aangedraaid waarna het aanhaalmoment van 21nm maar niet gehaald werd en toen heb ik besloten "vast is vast".
Ging er vanuit dat door het invetten het aanhaalmoment wat in het werkplaatshandboek stond niet meer klopte.

Na navraag bij de watersportwinkel waar ik de pakking gekocht heb bleek uit hun ervaring het erg belangrijk te zijn dat de boutgaten goed schoon waren (das logisch) en dat zij de bouten ook smeerden met een beetje olie.
Van de week nog een keer in het werkplaatshandboek gekeken en het blijkt dat je de bouten juist moet invetten met een beetje olie en dat het aanhaalmoment van 21nm gebaseerd is op het aandraaien met olie ingevette bouten, dus als ik de motorbouten de volgende keer aan ga draaien dan ga ik dit toch tot 21nm doen.
jeroen1978
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Jun 2020, 23:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten