Stuuruitslag vergroten

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stuuruitslag vergroten

Berichtdoor Think404 » 12 Jun 2020, 20:55

Hallo.

Ik ben sinds kort in het bezit van een kleine open boot met buitenboordmotor met monostuursysteem. Wat me meteen opviel is de enorme draaicircel van de boot. Nu ben ik er achter gekomen dat als ik de motor loskoppel van de stuurstang, deze een flink stuk verder kan draaien. Ik hoop dat de foto's duidelijk maken wat ik bedoel.

Op onderstaande foto's is het stuur maximaal naar links en rechts gedraaid.
Afbeelding

Afbeelding

Is het monostuursysteem wel op de juiste manier gemonteerd? Is er een manier om de stuuruitslag op een makkelijke manier te vergroten?
Na wat zoekwerk kom ik veel motoren tegen die op deze manier zijn gemonteerd:
Afbeelding

Is dit een betere oplossing? En kan ik hiervoor mijn huidige stuursysteem gebruiken of past dat niet?
Think404
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Jun 2020, 20:29
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Stuuruitslag vergroten

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2020, 21:54

Denk dat je tegen 2 problemen op loopt om het te kunnen wijzigen als op de laatste foto, bij volledige stuur uitslag denk ik dat de bun te smal is en bij volledige uitslag je vast loopt op de bun aan BB kant met het uit einde van de kabel voordat je aan de maximale uitslag komt ( opmeten)
2e probleem, denk dat je stuur kabel te kort is en je niet tot aan de motor komt ( uit proberen)

En dan een derde bij komend dingetje, zo veel uitslag als met de losse motor kom je niet aan, je hebt op deze motor geen speel mogelijkheden om het aangrijppunt van de besturing dichter naar de motor te brengen ( kortere arm vanaf het draaipunt geeft meer uitslag.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuuruitslag vergroten

Berichtdoor Think404 » 12 Jun 2020, 22:14

Bedankt voor het meedenken. Goede punten. Ik zal het gaan moeten uitproberen. Het lijkt er ook op dat de stuurkabel vanaf de andere kant de motor in moet? Dan zal de huidige kabel zeker niet lang genoeg zijn.
Think404
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Jun 2020, 20:29
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Stuuruitslag vergroten

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2020, 22:39

Dat niet, je huidige kabel zit links vastgemaakt, de zwarte dop is alleen een afdichting.
Zo ziet je huidige bevestiging er uit.
Afbeelding


En dan om het laatste stuk te aan elkaar te kunnen knopen ( motor en stuurkabel) een OMC ( Johnson / Evinrude) tillerarm

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten