ontstekings perikelen?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

ontstekings perikelen?

Berichtdoor micha » 21 Apr 2020, 21:50

Hoi allemaal,

Ik heb een, voor mij nieuwe, johnson 8 pk 2 takt. Ik heb m gekocht om op te knappen. Motor liep volgens de vorige eigenaar af en toe op 1 cilinder. Motor starte goed maar liep niet goed stationair maar je kon wel gas geven zonder dat de motor op 1 cilinder leek te lopen. ( motor heeft geen choke maar een inspuiting) Als je bleef inspuiten bleef hij wel lopen stationair en kon je ook gas geven.
Thuis de motor in de bak gezet en ook gestart. toen kon ik ook gas geven en ging hij goed in zn toeren maar niet stationair. Deze motoren hebben met een klein slangetje in het vlotterbakje de benzine toevoer voor lage toeren, als deze uitdroogt breekt deze en heb je geen benzine toevoer bij lage toeren. Dus carb eraf gehaald en slangetje geplaatst. Yeeahh. Motor loopt mooi op lage toeren. Maar gas geven was een heel ander verhaal dan voor ik de carb eraf haalde. Als ik iets hoger dan stationair ging draaien ging hij onwijs horten en stoten en kwam hij niet in toeren. Stationair liep hij perfect op 2 cilinders. Nu mn vraag, de cdi's gaan weleens kapot bij deze motoren maar als dat hier het geval is waarom loopt hij dan wel netjes op 2 cilinders als hij stationair draait? Heeft iemand dit weleens vaker mee gemaakt?
Ik zat zelf te denken dat de grondplaat niet goed is of dat ergens de bekabeling slecht is en aard tegen het motorblok ofzo. Hoe denken jullie hier over?
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor henkvd » 22 Apr 2020, 00:15

Denk het eerste aan de grondplaat, staat die wel op tijd, de verbinding van grondplaat naar de gasklep zit ook goed ? Toeren opvoeren is als eerste de grondplaat verdraaien, zeker in z'n neutraal in de waterbak is het openen van de vlinderklep dan bij zaak.



Maar het kan altijd vreemder, klacht geen kracht, geen koelwater, en uit eindelijk is de uitkomst het rondsel van de startmotor blijft net wat te lang bovenin hangen en de motor begint spontaan achteruit te draaien, sta je toch echt met een bek vol tanden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor micha » 23 Apr 2020, 19:11

Oke, nog wat uitzoek werk gedaan. Het kan zijn dat de gelijkrichter roet in het eten gooit waardoor bij hoge toeren de motor niet lekker wil lopen. Binnenkort even testen.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor henkvd » 23 Apr 2020, 19:23

Lichtspoel is helemaal apart.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor micha » 24 Apr 2020, 08:15

Henk, Ik ben bang dat je gelijk hebt inderdaad. Ik heb een troubnleshoot guide van internet geplukt waar precies mijn probleem beschreven staat met als oplossing de gelijkrichter los schroeven. maar als ik zo kijk naar de tekeningen dan zou dat inderdaad niet logisch zijn omdat de gelijkrichter er helemaal los van staat. Ik ga toch kijken of er misschien iets los zit bij de stator waardoor hij, als de grond plaat verschuift, tegen het vlieg wiel aan komt ofzo.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor Hans van Zijl » 24 Apr 2020, 09:15

Hallo Micha,

Kijk ook even of het vliegwiel niet kan bewegen op de krukas. Ik heb een Yamaha gehad daar was de spiebaan van de krukas uitgelubberd. Hij liep mooi stationair en op toeren stotteren en beroerd lopen.

Succes met je project.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor micha » 28 Apr 2020, 08:17

Nog geen gekke dingen gevonden. Stationair wil ie wel lopen maar op toeren niet, Ik krijg binnenkort een andere motor met de zelfde cdi binnen dus kan dan uitwisselen om te kijken of dat het toch is.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor Amersfow » 28 Apr 2020, 15:21

Al de bougies vervangen? Had ook eens een motor die zulke verschijnselen had, 2 nieuwe bougies en het deed het weer raar genoeg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor micha » 28 Apr 2020, 15:34

Nee, nog niet. Zat ik ook al aan te denken. Binnenkort even wat langer sleutelen en testen zodat ik wat meer analyse kan doen maar heb zo veel motoren te repareren elke keer :P
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: ontstekings perikelen?

Berichtdoor micha » 01 Mei 2020, 10:55

ik denk dat het toch de bougies waren. Ik heb gisteren wat zitten wisselen tussen bobines en bougies en het probleem leek zich te lokaliseren op 1 bougie. Je hoorde, als je de dop er deels afschoof, de vonk nog overslaan maar de bougie deed niet mee. Deze uitgewisseld met een andere bougie en toen liep de motor goed. Nu was dat bij een warme motor. ik moet het nog testen bij een koude motor maar het lijkt gevonden te zijn. Zal ook nog een juiste bougie bestellen.
Motor loopt verder heel erg netjes en ziet er netjes uit. Koelt goed.
Er zit een dodemans knop aan het uiteinde van de knuppel, van deze is de bedrading afgeknipt. Waarschijnlijk omdat ze geen passende korod meer hadden. Dus ga deze solderen en een koordje erbij zoeken.

Dit type is het:
https://www.smalloutboards.com/j895el.htm
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten