Stuuruitslag erg klein met buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stuuruitslag erg klein met buitenboordmotor

Berichtdoor ChaoticnCrazy » 07 Apr 2020, 17:25

Hi allemaal,

Ik heb vorig jaar een Topcraft 430 uit 2003 gekocht. In eerste instantie met een 2-takt motor, vorig jaar heerlijk het hele seizoen gevaren. Nu, vanwege de herrie e.d., een 4-takt erop laten zetten en hopelijk morgen het water in.

Wat mij opvalt is dat de stuuruitslag wel erg klein is, wat primair door de boot zelf komt. Zoals je ziet op bijgaande foto's, komt de het stuurstangetje tegen de boot aan. De motor hangt in de "inkeping" om het maar zo te zeggen, met als resultaat dus dat er weinig ruimte is voor de stuurstang. Ik ben een leek, dus hoop dat ik het zo een beetje goed uit leg.

Bij de vorige, 2-takt, motor was dit ook al zo, maar ik heb het idee dat het bij deze, 4-takt, nog meer (of eigenlijk minder) is geworden. De boot ligt nog niet in het water, dus ik weet nog niet hoe die in de praktijk gaat sturen met deze motor. Bij de 2-takt viel het nog redelijk mee uiteindelijk.

Is hier überhaupt iets aan te doen, om de stuuruitslag te vergroten? Behalve een andere boot kopen :D ? Ik ben benieuwd!

Afbeelding Afbeelding
ChaoticnCrazy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Apr 2020, 17:12
ligplaats: Vinkeveen
info:

Re: Stuuruitslag erg klein met buitenboordmotor

Berichtdoor Kwokko » 07 Apr 2020, 22:45

Ik heb dat probleem jaren terug ook gehad,met een Onedin 650 met bbm.
Ik heb dat destijds verholpen,door dat gedeelte waar de stang tegenaan loopt,eruit te zagen,zat toch niks achter en liep mooi voor de achterspiegel langs,en heb er toen een voor gefabriceerde vierkante koker erin gelamineerd,waarin de stuurstang dan naar binnen liep.
Een beetje aflopend zodat er geen water in bleef staan.
Was wel een karweitje,maar het werkte wel.
Kwokko
 

Re: Stuuruitslag erg klein met buitenboordmotor

Berichtdoor broekie » 08 Apr 2020, 07:01

Geen stuurstang door de bracket van de motor monteren, maar het systeem met de directe doorvoer/aansluiting.

https://www.nauticashop.nl/stuursysteem ... gICIvD_BwE

https://www.rs-jachttechniek.nl/aanslui ... -2131.html
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Stuuruitslag erg klein met buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 08 Apr 2020, 11:39

Het enige wat zonder verbouwen mogelijk is op dit moment is de pijp door de bracket van de motor zoveel mogelijk naar SB brengen, het vrije schroefdraad dus zo klein mogelijk maken aan de kant met problemen.

Een creatieve oplossing met wat huisvlijt en een extra pijp zou een definitieve oplossing kunnen zijn.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten