Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

Berichtdoor Leotje » 26 Mrt 2020, 00:59

Ik had al geschreven dat de mengselschroef een stuk verder open moet dan bij de meeste andere modellen, daar zit je met 1,5 omwenteling meestal wel goed. bij een 9.9A dus niet.
Nog een tip, gebruik alleen premium benzine zoals BP Ultimate of Shell V power. Zeker geen E10 maar ook de meeste E5 benzines bevatten ethanol en daar gaan juist die hele kleine sproeiers zoals de stationairsproeier van dicht zitten. Gebruik ook geen Total Excellium, die bevat ook ethanol.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

Berichtdoor MarcoM » 09 Apr 2020, 04:19

Hmmm, notificatie was in de Spam map terecht gekomen!

Maar deze motor was voor mij "nieuw",
overigens gebruik ik zelf altijd gewone Euro 95, maar dan wel bijna altijd van de Shell of de Esso,
eigenlijk nooit problemem mee gehad!
Maar aan eind vh seizoen doe ik normaliter de benzineslang lostrekken, motor alles leeg laten draaien.
Wachten tot hij stilvalt en dan nog een keer leeg starten/laten draaien.
Benzine tank daarna leeggooien in de autotank en in het voorjaar weer verse erin.

Geld het advies om de V power te tanken ook voor een moderne Yamaha 60 pk van bijv 2 jaar oud?
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

Berichtdoor Leotje » 13 Apr 2020, 09:42

Een F60 van 2 jaar oud heeft brandstofinjectie, geen carburateurs, en is daardoor wat minder gevoelig voor het gebruik van benzine met toegevoegde ethanol. Het heeft er ook mee te maken hoe vaak je vaart. Door de ethanol gaat de kwaliteit van de benzine snel achteruit, denk daarbij aan een tijdsbestek van een paar maanden. In mijn auto waar ik elke dag minstens 70 km mee rij gooi ik de goedkoopste benzine die ik kan vinden, in de tank van mijn F50 gaat BP ultimate.
In de 14 jaar dat ik monteur geweest ben in een watersportzaak heb ik veel problemen gezien met carburateurs en dat juist de laatste jaren toen de ethanol werd geïntroduceerd. Het is niet alleen de watersportbranche die problemen kent, ook motor en bromfietszaken merken het. Vooral kleinere motoren met carburateurs hebben problemen.
Ik had dit weekend nog een discussie met mijn buren. Die hebben een bootje met een 8 pk Honda motortje. Ik heb afgelopen winter de carburateur schoongemaakt, echt alles zat verstopt. Ze zijn een hele dag gaan varen en vertelden dat ze nog geen 7 liter benzine hadden verstookt en ze vroegen me ook of het nou echt wel nodig was om die dure benzine te gebruiken. Ze varen misschien eens in de twee weken. Een BP station zit hier 2 km vandaan, de hele dag varen is 70cent duurder geweest dan wanneer ze euro95 hadden gebruikt en ze hebben zelf meegemaakt wat er gebeurt als je carburateur dicht zit. Misschien heeft het wat minder indruk gemaakt omdat de buurman het in ruil voor een pilsje gefixt heeft, maar de meeste mensen hebben geen buurman met een ultrasoon reiniger.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

Berichtdoor broekie » 13 Apr 2020, 15:21

Adviseer hem de volgende keer ASPEN.
Dan is de premium weer goedkoop.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

Berichtdoor MarcoM » 13 Apr 2020, 16:22

Duidelijk

In de F60 dus gewone Euro95.
Daar word relatief weinig mee gevaren, maar als er gevaren word
dan gaat er wel gelijk een liter of 20 tot 30 doorheen.

Met de 9.9 word juist wel vaak gevaren maar dan korte stukjes,
denk maar een paar liter per keer, dus daar zal ik voortaan V power in mikken!

Had ook nog ff naar Aspen gekeken, maar dat word wel dure hobby!
MarcoM
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 24 Mrt 2020, 19:18
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 9.9 A loopt niet stationair

Berichtdoor Gruttepier » 13 Apr 2020, 18:54

@Leotje, welkom hier.

Ik lees nu kennis.
Gruttepier
 

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten