Vervangen Yamaha 701 afstandbediening

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Vervangen Yamaha 701 afstandbediening

Berichtdoor Thinlanet » 09 Mrt 2020, 00:06

In mij boot heb ik een Yamaha 9.9 4 takt verbonden aan een Yamaha 701 remote control. Gezien ik mijn plannen tot ombouw naar inboard V8 naar het najaar heb verplaatst (en evt naar een andere boot) ben ik wat zaken aan het aanpassen. Naast het dek, windscherm, zetels en besturing wil ik ook de afstandbediening aanpassen naar een meer retro-look. De 701 RC is deze wat te modern.

Wat ik mij afvroeg of de mechaniek van de 701 valt te converteren naar een klassieker model schakelkast. Op m’n 701 heb ik nu nog de mogelijkheid om in Neutraal wat gas te kunnen geven voor bijv. het starten. Niet dat ik dit echt gebruik, dus die functie mag best komen te vervallen. Het scheiden van gas geven en schakelen mag ook best verdeeld worden over twee hendels voor de retro “feel”.

Graag jullie gedachten!
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Vervangen Yamaha 701 afstandbediening

Berichtdoor Leotje » 09 Mrt 2020, 23:52

Het mechaniek van een 701 bediening converteren zal niet mee vallen omdat de omkasting deel uitmaakt van het mechaniek. Je zult dus je best moeten om de bediening te
"vermommen" als een klassiekere bediening. Dan zit je ook nog met de bediening van het gas. De 9.9 Yamaha heeft trekgas en het is nog maar de vraag of je toekomstige V8 dat ook heeft. Ik weet niet of je ooit hebt gevaren met 2 aparte hendels? Ik wel, nooit meer. Als je snel moet manoeuvreren in een beperkte ruimte moet je van goede huize komen. Er zijn mooie éénhendel bedieningen met een klassieke uitstraling die ook het voordeel hebben dat ze zowel voor trek- als duwgas gebruikt kunnen worden. Een model waar ik persoonlijk van gecharmeerd ben is deze.
https://allpa.nl/eenhandel-motorbedieni ... elaar.html
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:

Re: Vervangen Yamaha 701 afstandbediening

Berichtdoor Thinlanet » 10 Mrt 2020, 00:44

Helemaal eens Leo, separate bediening voor gas en versnelling is verre weg van ideaal. En qua besturing voor de V8 was ik nog niet uit (en is afhankelijk van de te omzeilen systemen zoals fly by wire).

Je voorgestelde alternatief komt inderdaad het meest in de buurt van wat ik voor ogen had. Op Marktplaats zag ik een mooie chromen schakelkast met twee lange poken. Past helemaal in de retro look al zal daar de techniek ook aardig retro van zijn. Ongetwijfeld zullen de schakelkasten van Yamaha destijds (Jaren 80/90) functie boven vorm zijn ontworpen, maar iets wat een beetje kan “blenden” met de rest van het interieur, heeft Yamaha (maar ook andere merken) zich er aardig van weerhouden.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Vervangen Yamaha 701 afstandbediening

Berichtdoor Gruttepier » 10 Mrt 2020, 05:55

Een 701 remote levert je op Marktplaats nog 80 a 100 euro op incl kabels.
De "retro" 2 handle remotes komen op hetzelfde Marktplaats ook nog wel eens voorbij, zijn een stuk minder populair omdat mensen een 1 bediening willen.

Eens met Leotje, 2 pooks is waardeloos, vooral als je snel moet handelen.
Gruttepier
 

Re: Vervangen Yamaha 701 afstandbediening

Berichtdoor Thinlanet » 02 Apr 2020, 15:22

Ik zal eens kijken hoe de 701 intern werkt. Ik zag voor de 703 wel dat deze te converteren is van trek naar duw.
Per ongeluk kwam ik overigens op Banggood terecht, waar ik deze tegen kwam: https://nl.banggood.com/316-Stainless-S ... rehouse=CN

Wel de retro looks, maar Chinees... Misschien dat ik het er nog wel op waag als zijnde een projectje om van te leren.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten