Geen koelstraal 9.9 yamaha 4takt

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Geen koelstraal 9.9 yamaha 4takt

Berichtdoor Ridder » 02 Feb 2020, 20:39

Ik heb sinds kort een 9.9 yamaha 4 takt gekocht.
Ik heb hem zojuist na een jaar stilstand gestart. Dit ging best goed. Alleen heb ik geen koelcontrolestraal. Na 2 minuten kwam er wel wat rook uit het gaatje. En een klein beetje sputterend water. Mijn idee is dat de slangen wel open zijn, omdat ik wel wat rook kreeg. Daarom denk ik dr impeller.
Wat denken jullie?

Een andere vraag, heeft iemand een plaatje oid hoe het koelsysteem werkt van een yamaha 9.9 4t uit 1998?
Ridder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 Nov 2018, 16:40
ligplaats: Bedum
info: onedin 650
Bj 1978

Re: Geen koelstraal 9.9 yamaha 4takt

Berichtdoor broekie » 03 Feb 2020, 09:05

De impeller is het eerste wat je na moet kijken.
Verder kan het ook aan andere dingen liggen, maar dan wordt het een ander verhaal.
Trek eerst de staart maar eens en hoop dat de impeller kapot is..
Hoe oud is de motor en heeft hij op zout of zoet water gevaren? Zeilboot?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Geen koelstraal 9.9 yamaha 4takt

Berichtdoor FKZ » 03 Feb 2020, 09:59

De koelstraal bij een BBM is een visuele indicatie dat er koelwater loopt. Dit water is niet het koelwater dat verdwijnt via de staat net als de uitlaat gassen weer via de staat onderwater naar buiten. Vaak zit het controle leidinkje verstopt met smurrie. Volgens mij als je de spoel leiding los maakt zou daar ook water uit moeten komen als de pomp werkt maar daar ben ik niet 100% zeker van. Anders onder de kap en de leidingen na kijken of er wel water is maar het er niet uit het controle gaatje komt. Is er geen water dan impeller controleren. Zie onderstaande link voor allemaal exploded views van een yamaha FT 9,9

https://www.allesmarine.nl/en/outboard/yamaha/yamaha-complete-outboard-engines-in-parts/yamaha-parsun-outboard-engine-f99-f135-f15-parts/
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten