Geschikte buitenboordmotor Spitfire
Geplaatst: 07 Jan 2020, 12:03
Hallo mede waterratten,
Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uit kom.
Ik heb een oud type spitfire (2,75m, geen dubbele bodem) liggen die ik in mijn tienerjaren aan de binnenkant en buitenkant van de bodem en spiegel heb verstevigd met polyester matten. De afwerking wil ik nu gaan voortzetten. De boot mag standaard maximaal 25pk dragen van de fabrikant maar ik ben meer van plan. Ik woon tegenwoordig aan de IJssel waar geen snelheidslimiet geldt.
Ik wil kiezen uit de volgende motoren:
Yamaha 30pk 3cil 61kg
Yamaha 40pk 3cil 75kg
Yamaha 50pk 3cil 75kg (allemaal 2takt uiteraard)
Met een 30pk vertrouw ik de stevigheid van de boot zoals hij nu is. Met een 40 of 50 zal ik een grote spiegelplaat met profiel van rvs op m'n werk maken evenals rvs buizen die aan de binnenzijde van de boot van de spiegel naar de bodem lopen.
Waar ik niet uit kom: Wat is wijsheid? Als ik een 30 koop en er blij mee ben zal ik waarschijnlijk nooit meer upgraden en dus nooit weten hoe mooi het had kunnen zijn. Als ik een 40 of 50 koop kan ik er misschien achter komen dat daar echt niet mee te varen is en hem inruilen voor een 30.
40 trekt mij niet echt aan.. Het is dezelfde motor als de 50 maar dan geknepen. Ik heb nooit begrepen waarom iemand de geknepen versie van een sterkere motor zou willen (zoals 6 ipv 8, 9.9 ipv 15, 20 ipv 25 enz.)
Hoe denken jullie hierover?
Mvg. Daan
Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uit kom.
Ik heb een oud type spitfire (2,75m, geen dubbele bodem) liggen die ik in mijn tienerjaren aan de binnenkant en buitenkant van de bodem en spiegel heb verstevigd met polyester matten. De afwerking wil ik nu gaan voortzetten. De boot mag standaard maximaal 25pk dragen van de fabrikant maar ik ben meer van plan. Ik woon tegenwoordig aan de IJssel waar geen snelheidslimiet geldt.
Ik wil kiezen uit de volgende motoren:
Yamaha 30pk 3cil 61kg
Yamaha 40pk 3cil 75kg
Yamaha 50pk 3cil 75kg (allemaal 2takt uiteraard)
Met een 30pk vertrouw ik de stevigheid van de boot zoals hij nu is. Met een 40 of 50 zal ik een grote spiegelplaat met profiel van rvs op m'n werk maken evenals rvs buizen die aan de binnenzijde van de boot van de spiegel naar de bodem lopen.
Waar ik niet uit kom: Wat is wijsheid? Als ik een 30 koop en er blij mee ben zal ik waarschijnlijk nooit meer upgraden en dus nooit weten hoe mooi het had kunnen zijn. Als ik een 40 of 50 koop kan ik er misschien achter komen dat daar echt niet mee te varen is en hem inruilen voor een 30.
40 trekt mij niet echt aan.. Het is dezelfde motor als de 50 maar dan geknepen. Ik heb nooit begrepen waarom iemand de geknepen versie van een sterkere motor zou willen (zoals 6 ipv 8, 9.9 ipv 15, 20 ipv 25 enz.)
Hoe denken jullie hierover?
Mvg. Daan