Keuze kortstaart langstaart buitenboordmotor

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Keuze kortstaart langstaart buitenboordmotor

Berichtdoor Mrreaction » 26 Dec 2019, 20:22

Ik heb een houten boot zelf vervaardigd en ben nu beland op het aanschaffen van een buitenboordmotor. Ik heb als voorwerk technische gegevens nagetrokken om te voorkomen dat ik dit fenomeen hier kan kon vinden. Dat een richtmaat 38 cm tussen de de cavitatieplaat en de bovenkant van de spiegel goed is voor een kortstaart motor en 58 cm voor een langstaart.

Ik heb zelf een spiegel van 46 cm en stuit ik op een buitenboordmotor (Kortstaart) met een aanbevolen spiegelmaat van 43 cm.
Nu is mijn technische vraag kan die 3 cm van invloed zijn op de vaarprestaties?
Ik heb daar geen ervaring mee... Ik hoef niet te planeren of heel snel te varen maar zoek geen onnodige invloeden daarop.

Ik zie de reacties graag tegemoet,

Mrreaction
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:

Re: Keuze kortstaart langstaart buitenboordmotor

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2019, 23:07

Motor is te kort voor je spiegel lengte en zal ook bij rustig varen lucht happen en sturen zal ook lastig worden ivm weinig stuur oppervlak van het stukje staart wat nog onder water steekt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Keuze kortstaart langstaart buitenboordmotor

Berichtdoor Mrreaction » 27 Dec 2019, 09:31

Brdankt voor de reactie,
Met name het euvel, sturen zal ook lastig worden ivm weinig stuur oppervlak van het stukje staart wat nog onder water steekt.
Zo had ik dat nog niet gezien...toch weer wat opgestoken en voor andere leden die daar ook mee te maken gaan krijgen. Hiermee kun je al een hoop teleurstelling voorkomen....
Mrreaction
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 03 Feb 2017, 14:05
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten