Geschatte snelheid

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Dec 2019, 12:54

Jurgen vdb schreef:merendeels willen we rustig varen maar per uitzondering ( lees bv verbindingsvaart ofzo) willen we wel rond de 40km/u kunnen varen ...
Oh ja , snel is dit niet hè als je weet da; onze boot nu 75km/u haalt

Buiten de grote rivieren, wateren als IJsselmeer en een enkele snelvaarzone van een paar km2 op een meer/plas mag je je handen dichtknijpen als je 12kmh mag ......
Dus 40kmh op, wat jij noemt, een 'verbindingsvaart', kun je in de praktijk wel vergeten....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor Jurgen vdb » 08 Dec 2019, 13:05

Hum hum....
Ik ben wel degelijk op de hoogte van de vaarregels , ben in bezit van algemeen stuurbrevet, marifoonbrevet , mag personen vervoeren (P) en weet dus wel degelijk waar je al dan niet snel mag varen.
Hier in Gent kan je bv op bepaalde delen vh kanaal , ringvaart enz wel degelijk snel varen , vandaar we op deze stukken “snel”willen varen omdat dit de rustige rivieren met elkaar in verbinding brengt ...
Is naar mijn beschijnen mening beetje naast de kwestie want mijn vraag was enkel of ik met een speedbootje met motor van 50pk een “aannemelijk”snelheid zou halen .... :)

Mvg
Jurgen vdb
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 17 Nov 2019, 20:36
ligplaats: Gent
info: Sea ray Sevilla

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor bas » 08 Dec 2019, 14:02

Vaar wel eens met een Quicksilver met 50 pk tweetakt Mariner. Weet het type boot niet precies maar volgens mij een 500, ietsje kleiner dus.
Die 40 km/uur ga je wel halen met 50 pk, nog wel harder ook denk ik, dat is het punt niet. Voordat je in plané komt en op gang bent vind ik met die boot nogal tegenvallen. Alleen gaat het nog wel maar met 3 volwassenen duurt het mij te lang in ieder geval. Ook vaak over zitten bomen maar denk dat je met dat bootje met een 75pk beter uit de voeten kunt maar ja, hangt dan wel weer een prijskaartje aan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor henkvd » 08 Dec 2019, 15:02

Denk dat dar Bas een goed punt heeft

Probleem is het benodigde vermogen om in plane te komen, als we kijken welk effect dit heeft op het aanwezige vermogen.

Rond de 12 KM/h moet je genoeg vermogen hebben om in plane te komen, op het moment dat je gaat planeren kom je in een heel andere situatie terecht, vermogen bepaalt alleen nog de top snelheid, om te blijven planeren heb je maar een fractie van het vermogen nodig dan om in plane te komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4472
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2019, 17:15

Ik denk dat uit ervaring 50 PK 4-takt 4 cylinder het minimum is voor de eisen, maar mogelijk.
Daarbij merk ik op dat je de boot niet vol moet hebben met 6 of meer personen.
Dan zal hij de nodige moeite hebben om in plane te komen.

Zelf had ik een 5 meter skibsplast met 70 pk 2-takt autolube 3 cylinder en dat ging als de brandweer.
Later een 40 pk viertakt drie cylinder genomen en die deed het ook nog prima in plane.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor quichot » 09 Dec 2019, 10:49

Jurgen vdb schreef:Hum hum....
Ik ben wel degelijk op de hoogte van de vaarregels , ben in bezit van algemeen stuurbrevet, marifoonbrevet , mag personen vervoeren (P) en weet dus wel degelijk waar je al dan niet snel mag varen.

Ik had het verkeerd begrepen, sorry. Ik dacht dat je 40km/h rustig varen vond. En inderdaad, op die Ringvaart Gent zou ik ook wel eens wat harder willen opschieten dan onze Oude Dame toelaat ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor Jurgen vdb » 09 Dec 2019, 10:52

broekie schreef:Ik denk dat uit ervaring 50 PK 4-takt 4 cylinder het minimum is voor de eisen, maar mogelijk.
Daarbij merk ik op dat je de boot niet vol moet hebben met 6 of meer personen.
Dan zal hij de nodige moeite hebben om in plane te komen.

Zelf had ik een 5 meter skibsplast met 70 pk 2-takt autolube 3 cylinder en dat ging als de brandweer.
Later een 40 pk viertakt drie cylinder genomen en die deed het ook nog prima in plane.



Bedankt voor de reactie...
Dat is nu net mijn punt , onze boot gaat als een speer momenteel , helaas kunnen/willen we dit niet de hele tijd doen als we varen...
Vandaar dat ik de overweging maak om een lichtere motor te plaatsen ( om rustig te varen ) maar we toch nog eens iets sneller kunnen varen indien gewenst...
De motor moet getrimd kunnen worden voor het comfort bij lage snelheid , plane is goed meegenomen bij hogere snelheid...
Jurgen vdb
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 17 Nov 2019, 20:36
ligplaats: Gent
info: Sea ray Sevilla

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor bas » 09 Dec 2019, 11:33

plane is goed meegenomen bij hogere snelheid...


Als je 40 km/uur wilt kunnen halen is plané noodzakelijk, anders houd het op bij pak 'm beet 12 km/uur.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor Popeye » 09 Dec 2019, 12:03

Jurgen vdb schreef:Hum hum....
Ik ben wel degelijk op de hoogte van de vaarregels , ben in bezit van algemeen stuurbrevet, marifoonbrevet , mag personen vervoeren (P) en weet dus wel degelijk waar je al dan niet snel mag varen.
Hier in Gent kan je bv op bepaalde delen vh kanaal , ringvaart enz wel degelijk snel varen , vandaar we op deze stukken “snel”willen varen omdat dit de rustige rivieren met elkaar in verbinding brengt ...
Is naar mijn beschijnen mening beetje naast de kwestie want mijn vraag was enkel of ik met een speedbootje met motor van 50pk een “aannemelijk”snelheid zou halen .... :) Mvg


Oh, gelukkig, het is België! :mrgreen:

Alhoewel.

Stukje vaarverslag uit 2013.

In Luik is het "feest" op het water! Het is warm en vakantie en alles wat varen kan vaart. Er zijn bij- en in Luik op de Maas stukken waar je hard mag varen en kennelijk denkt men dat je dan hard van het ene naar het andere snelvaargebied mag/moet scheuren. Je verwacht dan aan het stuur "opgepompte" mannen met kaalgeschoren koppen, maar ik zie ook - zo te zien - "keurig nette heren" van ruim middelbare leeftijd met ook, - op het oog - "keurig nette dames". Van voor Luik, tot zowat aan Lanaye is het één grote klotsbak. Alles wat los staat of ligt gooi ik in de aanrechtbak omdat het anders door de kajuit vliegt. Ik ben wel eens met meer plezier door Luik gevaren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Geschatte snelheid

Berichtdoor broekie » 09 Dec 2019, 12:27

Je vermindert je verbruik wel met 50% ruw geschat.
Bij mij was dat tenminste wel het geval.
Rustiger, zuiniger en als het aan je vaar eisen voldoet de investering waard.
Komt snel weer terug als je wat uren maakt per jaar.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten