vuile carburateurs

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

vuile carburateurs

Berichtdoor broekie » 18 Aug 2019, 15:58

Voor mijn rubberbootje zocht ik een ander BB motortje.
Ik had een Honda 2 pk, maar wilde iets zwaarder met vrijloop.
De Honda had ik deze winter defect gekocht, vuile carburateur en kapotte impeller.
Staat van onderhoud was slecht, maar wel te redden. Met 50 euro onderdelen was hij weer ok.

Op mijn zoektocht kocht ik afgelopen week een 2,5 Suzuki uit 2010 en een 5 Mercury uit 2011.
Beiden met weinig gebruik maar problemen. Nooit service gehad zag ik.

Ook deze carburateurs verstopt. Maar alle ook flink aangetast door de oude benzine die men erin laat staan gedurende de winter.
Kon ze nog net redden en beiden zijn weer prima.
De Mercury een hele service gegeven en die houd ik. Draait rustig en lekker vermogen.
Zag overigens dat een nieuwe carb in de USA maar $ 59 kost. Zullen dan wel regelmatig vernieuwd worden.

Komt het door de nieuwe brandstoffen dat alles verstopt raakt en aangetast wordt? Met de 2-takt met mengolie was dat toch een stuk minder probleem.
Remedie is uiteraard leegdraaien of aftappen bij langere stilstand. Maar ja dat vergeet men natuurlijk.
Ook schijnt ASPEN dit probleem niet te hebben.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vuile carburateurs

Berichtdoor henkvd » 18 Aug 2019, 16:03

Klopt, probleem is meer water in de huidige benzine, zeker bij de kleine motortjes is dat nog sneller een probleem, als je de carb open haalt, zie je altijd wel witte water aanslag.
Leeg draaien is ook al niet meer voldoende ( je draait hem nml niet helemaal leeg ) , bij Yamaha kan je doorgaans de vlotterbak nog eenvoudig aftappen, bij de rest niet.
Tegenwoordig gaat er bij de laaste tank Aspen in om te overwinteren, dat gaat tot nu toe goed.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vuile carburateurs

Berichtdoor bas » 18 Aug 2019, 16:33

Hier idem. Vroeger nooit een probleem maar benzine is tegenwoordig minder lang houdbaar. Tegenwoordig elk voorjaar gezeik na de winterstop dus ook hier net voor de winter alles aftoppen met Aspen en tot nog toe werkt dat prima.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: vuile carburateurs

Berichtdoor Leotje » 26 Aug 2019, 22:04

Het probleem is niet zozeer meer water in de benzine maar de bijgemengde ethanol die in alle 95 octaan benzine zit. Die zorgt ervoor dat de benzine heel snel verouderd en vergomt. Ethanol is hygroscopisch en trekt water uit de lucht aan. Ik heb vroeger mijn klanten altijd geadviseerd BP Ultimate 98 of Shell V power te gebruiken. Ik vaar nog steeds naar alle tevredenheid met BP Ultimate. Het probleem is alleen dat de oliemaatschappijen niet kunnen garanderen dat er geen ethanol in hun 98 octaan benzine zit. De enige die dat wel doet is Firezone voor hun 102 competition benzine, maar die is wel wat duurder en niet overal verkrijgbaar. Het probleem doet zich vooral voor bij kleine motoren, immers, kleine carburateur dus kleine sproeiers dus snel verstopt.
Leotje
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 28 Jul 2019, 19:06
Woonplaats: Leiden
ligplaats: Leiden
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten