Met een groep vrienden hadden we bedacht een bootje te kopen om in amsterdam door de grachten te varen. Zo gezegd zo gedaan, een vriendin kende iemand met een boot die naar het buitenland gaat verhuizen, en was zo nu en dan met hem meegevaren, boot leek goed. Geen van ons had er al te veel verstand van, maar het leek ons een goed iee.
Maar helaas, de buitenboordmotor is tweetakt, en dat blijkt verboden in de grachten. Dus moet er een nieuwe motor komen. Maar dan kunnen we de oude motor verkopen en een tweedehands 4-takt erin zetten toch?
Ook dat lijkt wat lastig. Wat hebben we precies nodig en hoeveel kennis hebben we nodig om geen miskoop te maken? Mij is het volgende niet helemaal duidelijk
-Hoe kunnen we goed de spiegel opmeten om te bepalen of we een kortstaart of langstaart nodig hebben? De boot ligt in het water en de bodem is ongetwijfeld bol. Maar is de boot sowieso niet groot genoeg om een langstaart nodig te hebben?
-De 2-takt is 4 pk, hebben we dan nu ook genoeg aan een 4 pk 4-takt of is dat niet vergelijkbaar?
-Is de 4 takt complexer en heeft dat meer onderhoud nodig? Kunnen we de boot en motor gewoon in het water laten liggen in de winter als het vriest?
-Kun je zo'n motor uberhaupt makkelijk van de boot afhalen en bijvoorbeeld in de kofferbak van een auto vervoeren, of krijg je snel gedoe met lekkende olie en benzine of ligt hij in een verkeerde stand?
Als iemand ons wat extra inzicht kan geven in waar we rekening mee moeten houden kunnen wij bepalen wat we moeten doen