Pagina 1 van 2

Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2019, 22:42
door rolf1976
Hoi allemaal
Ik ben Rolf en ben hier nieuw op het forum.
Ik heb een ryds 435 seabird console boot gekocht
Met een evinrude 35 pk uit 1997.
Ik heb de boot nagelopen en heb wat vragen over het en en ander.
Wat me opvalt is dat er een originele brandstoftank opzit
Een kunstof tank van omc met de aansluiting van evinrude.
En zo te zien een originele tankdop zonder ontluchtings kraantje erop.
Als ik de dop losdraai kun je horen dat de tank druk opbouwen.
Nu is mijn vraag moet ik tijdens het varen de tankdop losdraaien ?
Dit lijkt me een beetje vreemd ivm knoeien tijdens golven.
Of hoort dit zo bij evinrude en kan de dop dichtgedraaid blijven ?
Nog een vraag ik wil de olie van het staart stuk vernieuwen en de impellor
Weet iemand hoeveel olie er in gaat en wat voor olie.
Zodat ik weet of ik aan een halve liter of meer genoeg heb

Groeten Rolf

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2019, 23:25
door henkvd
Yamaha Staartstukolie is bv verkrijgbaar in een 250 ml of 1000 ml tube, voor de prijs is de grootste het meest handig, bij de meeste motoren lukte dan makkelijk 2x een ververs beurt.

OMC kunstoftank heeft 2 verschillende tankdop uitvoeringen,een met schroef en een zonder, de dop zelf kan dus dicht blijven en als het niet klopt kom je er vol gas snel genoeg achter.

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2019, 14:57
door rolf1976
Hoi allemaal ben vorige week gaan varen.
Motor loopt erg mooi.
Tankdop moest inderdaad los gedraaid worden?
Nu heb ik het volgende probleem.
Tijdens het varen heb ik erg vaak dat de motor lucht hapt tijdens het varen.
Ik heb meerdere standen geprobeerd maar dit veranderd weinig.
Ook duurt het erg lang voordat de boot in planee gaat.
Ik heb het gevoel dat de boot erg moeilijk door het water gaat.
Zeg maar het idee heb aan het water te plakken.
Ook zie ik tijdens het varen dat het water ongeveer 1cm onder de cavitatie plaat staat.
De boot heeft een nieuwe anti fouling laag wat erg ruw aanvoelt en afgeeft.
Zou dit ook extra veel weerstand kunnen geven ?
Heb gekeken of ik de motor lager kan hangen maar dit kan helaas niet.
Ik zal vanmiddag even kijken hoe de motor hangt ten opzichte van de bodem

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2019, 15:32
door broekerhaven
Als het water onder de cavitatieplaat komt zal er een langere staart achter moeten en is dit niet de juiste combi.

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2019, 14:25
door rolf1976
Alles werkt nu en is afgesteld.
Nu heb ik nog een probleem.
De werking van de choke.
Als ik de motor de volgende dag wil starten lukt dit niet.
Spuit ik maar een hele kleine hoeveelheid remmen reiniger start hij gelijk en blijft de hele dag goed starten.
Tot de volgende dag.
Alle drie de vlotter bakken zitten vol.
Deze lopen ook niet over zodat hij verzuipt bij de eerste keer starten.
Er zit een afstand bediening op met choke hendel.
Als ik deze bedien zie ik dat hij alleen de ontsteking versteld en iets meer gas.
Geen choke kleps in carburateur of iets anders.
Weet iemand hoe deze choke werkt.?

Of heeft iemand een service handboek.
Kan er namelijk nog geen vinden op internet

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2019, 18:13
door henkvd
De hendel op je remote is een warmup lever, kan je in z'n vrij meer gas geven bij opwarmen, als je motor orgineel voor een remote gebouwd is moet je een elektrische choke hebben.

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2019, 20:10
door broekerhaven
Zit je contactslot op de schakelkast?
Probeer dan eens je sleutel in te drukken , zo activeer je de choke (als deze electrisch is )

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2019, 21:07
door rolf1976
Omg !!

Inderdaad boel nagemeten zit een electrische choke op.
En inderdaad sleutel induwen en solenoïde word bediend en hij start.
Ik oude eigenaar gebeld die heeft 4 jaar geklooit met starten.
Die wist dat ook niet die dacht als je hendel er op trok dat dat de choke was.
Bedankt voor de tip !!!!!!
Nu hopelijk volgende week tijd om weer te gaan varen.
Zodat ik kan gaan kijken hoe de motor presies hangt .
Om te kijken of de motor niet lager moet.
Mijn gevoel zegt dat hij 5 cm te hoog hangt

Hou jullie op de hoogte

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2019, 12:08
door rolf1976
Ik had nog steeds de zelfde problemen met varen.
Boeg erg hoog met rustig vaaren.
En met scherpe bocht doorslaan van de schroef.
Nu had ik hier in de plaatselijke winkel een setje hydrofoils gekocht
En deze gemonteerd op de cavitatie plaat.
Gisteren de hele dag wezen varen.
En wat een verschil !!!
Totaal andere boot. Boeg komt nog maar iets omhoog.
Boot is nu veel sneller in planee en geen last meer met de bochten.
Ook het waterskiën erachter gaat gewoon goed nu veel sneller uit het water.

Nu heb ik nog maar een probleem.
Af en toe valt de boot in eens uit.
Tot dat ik stil lig en dan start hij meestal meteen en kan ik weer varen.
Nu heb ik gemerkt dat wanneer hij niet start.en ik gebruik de choke.
Dan zie ik dat er benzine aangezogen word naar de cilinders (doorzichtig slangetje)
Maar dan start hij niet dus geen brandstof probleem.
Ook zijn het niet de bobines omdat het me sterk lijkt dat 3 bobines tegelijk doorslaan
En de boot ineens uitvalt en niet op een of twee cilinders blijft doorpruttelen.

Dan blijft er volgens mij alleen de pickup sensor over of de ontstekingsmodule.
Iemand ervaring hiermee !
Of die dit al eens eerder heeft mee gemaakt ?

Nog een klein vraagje ik kan op dit forum alleen foto's plaatsen met een link.
Niet hier uploaden op het forum toch ?

Re: Diverse vragen evinrude 35 pk 1997

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2019, 12:43
door henkvd
Foto's kan je niet direct uploaden, gebruik bv Imugur https://imgur.com/upload

Onder welke omstandigheden valt de motor uit ?