Is een 3,5 pk voldoende ?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor McGuy » 03 Jun 2019, 15:52

Dag iedereen, ik ben nieuw op het forum. Wegens aanschaf van een bootje lijkt het forum mij het ideale platform om een antwoord te kunnen krijgen op de problemen die ik zou kunnen tegenkomen.
Mijn eerste vraag is dus: Ik heb een WE kruisertje gekocht, een Gelderblom van 7 M lang en ongeveer 2.2 m breed en aangedreven door een 10 Pk Yamaha. Nu zou ik er graag een reservemotor bij hangen en daarvoor had ik gedacht aan een 3.5 Pk 4T. Je moet maar motorpech hebben op de Biesbosch of een wat groter water, en om dan grote paniek bij de opvarenden te vermijden lijkt een reservemotor mij een nuttige investering. Dus zou die 3.5 Pk genoeg zijn als thuiskomertje ?
Mvg Guy
McGuy
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Jun 2019, 15:40
ligplaats: Lage Zwaluwe
info:

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Jun 2019, 17:13

Je zal er niet heel hard mee gaan maar vooruit komen in de biesbos doe je wel. Op de amer stroom tegen durf ik je niet te vertellen of het lukt.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor broekerhaven » 03 Jun 2019, 18:16

Als je maar bestuurbaar naar de kant kan komen toch..

Ik vind het een prima idee , er zijn er meer die het zonder avonturieren en stranden....
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 20:59

Reserve motoren worden ingezet op zee. Op binnen water is het niet gebruikelijk. Waarom? Op zee heb je minder kans op een sleepje en is het gevaar om af te drijven en zonder water en eten te komen natuurlijk veel groter dan op binnen wateren. Ik zou me de kosten en constructies besparen als je niet buitengaats gaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor bas » 03 Jun 2019, 21:23

Op binnen water is het niet gebruikelijk.


Secundair voortstuwingssysteem is toch niet ongebruikelijk? Peddels/zeil/360 graden boegschroef...

Vind het idee niet zo stom, zou persoonlijk voor deze toepassing alleen voor een elektrisch exemplaar gaan. Accu opgeladen houden door de dynamo, geen gesodemieter met ouwe benzine of stinkerij in de schuur of boot ( of waar je hem dan ook op slaat)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Jun 2019, 21:32

broekie schreef:Reserve motoren worden ingezet op zee. Op binnen water is het niet gebruikelijk. Waarom? Op zee heb je minder kans op een sleepje en is het gevaar om af te drijven en zonder water en eten te komen natuurlijk veel groter dan op binnen wateren. Ik zou me de kosten en constructies besparen als je niet buitengaats gaat.


Dat is natuurlijk ieders eigen overweging, het zou ook niet mijn keuze zijn maar ik kan me best voorstellen als je op druk water vaart dat je heel graag een reserve motor heb. En als je daarvoor relaxter vaart, waarom dan niet.
Natuurlijk wel wijs om die motor dan regelmatig een keer te laten lopen en te testen op werking.

Maar waarom persee een 3.5 pk... nogmaals denk dat hij hem wel op gang krijgt en in noodgevallen voor een binnenschip weg krijgt Maar denk dat het vooral lastig word als je eenmaal op gang bent om de boot te remmen met zo'n motor.

//edit.. bij nader inzien.. is dit 1 van de redenen waarom ik een bijboot heb aangeschaft.. in geval van nood de boot te kunnen verplaatsen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 21:52

Iedereen moet doen wat hij fijn vindt en zich lekker bij voelt.
Ik begrijp ook dat je als startend watersporter zo denkt.
Ik zie er echter op binnenwater niet veel met twee BB motoren varen.
Zal dus een reden hebben.

Ben met je eens dat een 3,5 pk dan niet de bescherming biedt op bv de grote rivieren waar je het voor doet.

Investeer in juiste onderhoud van je motor en zorg voor een goede uitrusting, ga een vaarbewijs halen om bewust te worden van varen en regels.
Dan ben je beter bezig dan een tweede motor in mijn beleving.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor McGuy » 03 Jun 2019, 22:19

De 3.5 zou ik ook gebruiken op m,n zelfgebouwd bootje om hier in Belgie te varen. Nu heb ik wel vertrouwen in de primaire motor - doe het onderhoud nl zelf en dan steek je er toch wat meer tijd in, maar elke motor heeft ooit wel eens een dag dat hij er de brui aan geeft. Nu liggen er hier in de haven toch enkele boten waar een tweede kleinere motor aan hangt. Zodus.
McGuy
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Jun 2019, 15:40
ligplaats: Lage Zwaluwe
info:

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Jun 2019, 22:29

Gewoon doen ,als je je daar gelukkiger bij voelt.
En als dan later blijkt na een x aantal maanden of jaren,dat het loos alarm is geweest,dan kun je er de klok op gelijk zetten,dat je hem toch een keer nodig bent.
En het is altijd handig voor op een bij bootje toch?
Noordvaarder
 

Re: Is een 3,5 pk voldoende ?

Berichtdoor henkvd » 03 Jun 2019, 23:40

Ik vraag me alleen af hoe ga je hem er naast hangen, een Gelderblom is redelijk smal, zeker voor zijn lengte en hoe hangt de huidige motor eraan, een bun heeft een Gelderblom niet in originele staat, heb je dan nog ruimte ?
Zeker omdat de kont er hoog is, heb je niet zo heel veel mogelijkheden als je ook nog wil sturen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten