Motor start niet meer na herstart

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor hoekronald » 03 Jun 2019, 11:51

Beste forum leden,

Drie jaar geleden zijn we overstag gegaan en hebben we een Topcraft 605 aangeschaft met een nieuwe 40PK Suzuki motor (type DF40ATL). Afgelopen periode is de motor diverse keren uitgevallen en kregen wij deze (midden op het water) niet meer aan. Hopelijk kunnen jullie ons op het spoor zetten richting een oplossing.

Afgelopen weekend was het weer mooi weer, dus wij eropuit met de boot (en 3 kinderen aan boord). De boot even voor anker leggen voor een frisse duik nadat we +/- 45 minuten (zonder problemen) gevaren hebben. Vervolgens willen we wegvaren en slaat de motor na +/- 15 seconden meteen af en is deze niet meer aan te krijgen. Vervolgens alles gecontroleerd, benzine toevoer, luchtslangen etc. Maar wij komen er niet uit. Gelukkig heeft een andere boot ons op sleeptouw kunnen nemen naar de haven, waar de boot nu ligt. Met 3 kinderen aan boort, geen leuke ervaring waardoor wij op dit moment niet meer durven te varen met de boot vanwege de betrouwbaarheid.

Bovenstaande is afgelopen 12 maanden +/- 5x gebeurt waaronder 3x midden op het water. We hebben contact gehad met leverancier en een andere Suzuki dealer. Zij denken in de richting van brandstof of luchttoevoer, maar als wij er 30 - 180 minuten probleemloos mee kunnen varen lijkt ons dit stug. Pas als we de motor enige tijd laten rusten en weer willen wegvaren, treden de problemen op. Dit is consequent gedrag van de motor. We zijn niet technisch, maar hebben binnen onze mogelijkheden alles nagelopen. Het betreft een motor met een kunsttof benzinetank. Er zit nieuwe brandstof in de motor en bij de eerste keer varen na de winter is er adaptief toegevoegd en de motor heeft een beurt gehad. Tijdens de winter heeft de boot in een stalling gelegen. De motor zit in een bun. Ook een herstart met de bun open geeft niet het gewenste resultaat. Het lijkt een soort 'verstikking' te zijn aangezien de motor wel aanslaat, maar het toerental vervolgens wordt geknepen alvorens de motor helemaal afslaat. Als de motor de volgende dag weer wordt gestart, is er niks aan de hand. Doordat we geen aantoonbare oorzaak kunnen vinden, zijn we een beetje radeloos aan het worden.

Op dit forum heb ik wel wat dingen gelezen over Vapour lock en een tip om de brandstof tank hoger te zetten. Dit hebben we nog niet toegepast. Wellicht zijn er forum leden met soortgelijke ervaring of kunnen ze ons op het spoort zetten voor een permanente oplossingsrichting.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Ronald
hoekronald
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Jun 2019, 11:24
ligplaats: Zeewolde
info: Topcraft 605

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor broekerhaven » 03 Jun 2019, 18:09

Ik heb zelf ook een suus 40pk (df40) en nergens last van.
Heb jij ook de toerenteller met check control erbij?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor hoekronald » 03 Jun 2019, 18:11

Nee, dit hebben we niet. Kunnen we hier iets op aflezen?
hoekronald
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Jun 2019, 11:24
ligplaats: Zeewolde
info: Topcraft 605

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 19:17

Ga gewoon naar een bedrijf die het geleverde nakijkt. Uit je verhaal maak ik op dat je er zelf geen bal van snapt. Sorry maar welgemeend advies.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 19:19

Kijk zelf je nu uitlaat na. kan de oorzaak zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor hoekronald » 03 Jun 2019, 19:20

Hallo broekie,

Bedankt voor je advies. Via dit forum probeer ik wat informatie in te winnen. Wellicht dat ik daarmee wat gerichter het probleem kan achterhalen.
hoekronald
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Jun 2019, 11:24
ligplaats: Zeewolde
info: Topcraft 605

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor broekerhaven » 03 Jun 2019, 20:34

Je kan bepaalde storingen uitlezen.
Het display kan storingslampjes laten branden , geeft al een indicatie.

Je kan ook een uitlees setje op ebay aanschaffen (sds) dan kun je zelf de motor uitlezen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2019, 20:51

Ik zoek zelf altijd eerst naar de simpele oorzaken. Als de bun verzadigd raakt van uitlaat gassen smoort de motor. Kijk dat na. Om in het motormanagement te spitten zou ik aan een expert overlaten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2541
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor hoekronald » 03 Jun 2019, 20:54

Ok, bedankt voor jullie reacties!
hoekronald
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 03 Jun 2019, 11:24
ligplaats: Zeewolde
info: Topcraft 605

Re: Motor start niet meer na herstart

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jun 2019, 21:32

Broekie in een ander topic vind je dat ik niets zeggende dingen zeg,wat denk je in dit topic van de opmerking het kunnen de uitlaatgassen zijn,hij probeert het met de bun open
Sorry hoor ,maar typisch de beste stuurlui staan aan wal
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten