Yamaha 9.9 pk 2-takt bobine stuk door noodstopknop?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Yamaha 9.9 pk 2-takt bobine stuk door noodstopknop?

Berichtdoor Suz1973 » 26 Mei 2019, 22:31

Hallo,

Ik heb de afgelopen week de Yamaha 9.9 pk 2-takt buitenboordmotor van mijn buurman opgeknapt en een onderhoudsbeurt gegeven. Ik ben geen professional, maar heb vroeger veel gesleuteld aan brommers en motorfietsen, dus op zich niet echt moeilijke klus, dacht ik. De motor had meer dan 5 jaar in het water gestaan.... Helemaal schoon gemaakt en nieuw verfje gegeven, ook de schroef. Carburateur schoongemaakt (was op zich in prima staat), staartolie vervangen. Toen kwam het moment om 'm te testen. Dus in kliko-bak met water gehangen. In zijn boot is de motor normaal op een (nood)stopknop aangesloten met 2 draden. Mijn aanname was dat deze kortgesloten moesten worden om te kunnen starten, dus de twee draden (1 uit CDI en 1 aan massa) kortgesloten en trekken maar: niks dus. Dus op vonken testen: ook niets. Na kortsluiting van draden weer verwijderd te hebben, waren er wel weer vonken, maar nog steeds deed de motor niets, zelfs geen enkele aanstalten of plofje. Op internet gezocht naar noodstopschakelingen en erachter gekomen dat meestal juist een kortsluiting de ontsteking onderbreekt om de motor te doen stoppen. Zo ook bij deze motor lijkt het dus. Maar goed, weer vonken op de bougies, dus dan verder zoeken in de brandstoftoevoer. Carburateur nogmaals eraf en open gemaakt, alles extra gecheckt en doorgeblazen en terug gezet. Weer niks. Dus weer vonken checken: nu ineens helemaal geen vonken meer... Blijkt dat doordat we met ontstekingsbedrading zijn bezig geweest, 1 van de 2 draden die van de CDI naar bobine gaan langs het vliegwiel heeft gezeten en de isolatie eraf is gegaan en dus kortsluiting heeft veroorzaakt: bobine dus waarschijnlijk kapot? Verder ook nog gelezen dat lang starten met noodstop kortgesloten ook tot kapotte bobine kan leiden. Dus opgezo