Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

Berichtdoor broekie » 12 Jun 2019, 20:07

Ik ben bang dat dit niet de juiste motor is voor uw toepassing en wensen. Ik ken dit type niet, maar forumlid Gruttepier zal alle ins en outs wel kunnen vertellen.
Werkmotoren zijn in eerste instantie bedoeld voor zwaardere water verplaatsers zoals kruisertjes. Als je sportief en planerend wil varen moet je de sport uitvoeringen nemen.
Advies van mij is dat je iemand of een bedrijf opzoekt die je meer kunnen vertellen. Ik kan van alles zeggen maar heb te weinig gegevens om zeker te zijn van mijn uitspraken. Heb je bv gekeken naar lang of kortstaart?
Is de motor echt in orde?
Particuliere koop zonder kennis is vaak kostbaar.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

Berichtdoor henkvd » 12 Jun 2019, 20:23

Schroef is origineel daar twijfel ik niet aan, maar wel een werkschroef, de spoed is te klein om snelheid te maken.
Wat je nodig hebt is een schroef met veel meer spoed ipv 6 1/2" verwacht ik eerder iets van 9 " om snelheid te maken, of je dan met 4 personen planeert betwijfel ik dan weer.

De enige manier om de juiste schroef te vinden is proberen, luk raak een andere schroef is ook geen optie, een toerenteller erg handig om te bepalen welke kant je op moet.
Maar ja waar leen je ff een schroef ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

Berichtdoor stefan » 12 Jun 2019, 21:50

Het is natuurlijk miet helemaal vergelijkbaar, maar bij mij het volgende:
Ons bijbootje is een zodiac 3.10 met 15pk tweetakt.
Met 2 volwassenen en 2 bijna volwassen kids en hond (ong 230 kg totaal) varen we net in plane, ongeveer 20 km/h.
Inclusief boodschappen lukt planeren niet meer.
Met 2 volwassenen ongeveer 35 km/h.

Dat jouw consoleboot van bijna 5 meter met 15 pk en meerdere personen dus 10 km/h gaat, verbaast me niet echt... zeker niet als er 40 pk achter hing!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

Berichtdoor robmaas » 12 Jun 2019, 22:49

@broekie.

Ja zat langstraart onder en dat hoort er ook op. Zit er nu ook op. Motor is voor verkoop volledig nagekeken en klaargemaakt. De motor zelf is goed, of hij voor mij goed is kan ik je niet zeggen. En dan hangt een hoop samen met budget. Natuurlijk, liefst pak ik een 40pk 4 takt, maar na de boot trailer en alle randspullen (iets met koop een boot werk je dood) is het potje ook een keer op.

Als deze motor werkt zou het top zijn, moet ik echt naar 40pk? dan word het eerst een lawaaiirige 2 takt.

@ Stefan, dat houdt in dat een 15pk met de beste papieren zoietso geen optie is...
robmaas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 26 Mei 2019, 08:26
ligplaats: Leek
info: Ryds 480 met 40pk Yamaha 2T

Re: Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

Berichtdoor broekie » 13 Jun 2019, 08:34

Duidelijk, ik denk dat je op basis van de adviezen en kennis nu, zelf kan gaan bepalen wat je wil en daarvoor moet aanschaffen.
Alles heeft zijn prijs, keuzes moet iedereen maken.
Succes :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Yamaha 40pk 2T houdt volgas niet vol

Berichtdoor robmaas » 13 Jun 2019, 19:53

Nou dacht na de adviezen als het dan toch geld kost. De 15pk verkocht en een 30pk weergekocht. Hoop het nu vol te kunnen houden. Allen bedankt voor de adviezen.
robmaas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 26 Mei 2019, 08:26
ligplaats: Leek
info: Ryds 480 met 40pk Yamaha 2T

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten