Advies gevraagd betreffende honda bf75

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Advies gevraagd betreffende honda bf75

Berichtdoor micha » 16 Mei 2019, 16:29

Beste mede-forummers,

Ik wil graag jullie advies. Ik heb wat fotos van internet geplukt om het makkelijker te maken

Ik heb een honda bf75, een 7.5 pk 4 takt langstaart motor. Motor loopt heel goed, echter met de kap eraf. Met de kap erop smoort hij. Nu heb ik een gat in de rvs uitlaat gespot die dit veroorzaakt.

Afbeelding

Deze zit gemonteerd op de cilinderkop. Zie onderstaande foto (links op de foto zie je een deel ervan.

Afbeelding

Die uitlaat verdwijnt in een gat in het staartstuk.

Afbeelding

Om de uitlaat te repareren moet ik deze demonteren, dit kan op 2 manieren:

1: cilinder kop los halen en uitlaat deel laten lassen
2: blok geheel demonteren

Ik twijfel welk van de 2 methodes ik wil doen. Bij de kop demonteren moet ik de kop pakking vervangen a 70 euro maar ben ik wel korter bezig in uitvoerings tijd (denk ik)
Bij het blok demonteren zal ik langer bezig zijn maar hoef ik niet bang te zijn dat mn kop dadelijk niet meer netjes afsluit. Echter kunnen hier meer boutjes afbreken dan bij de cilinder kop en moet ik ook een nieuwe voetpakking plaatsen en loop ik ook kans dat ik hier opnieuw dingen moet kopen omdat ze gewoon oud zijn ( zoals rubber van de koelwater pijp)

Ik dacht met de cilinderkop ongeveer 2 uur bezig te zijn en met de tweede optie ongeveer het dubbele.

Wat is jullie advies? ( naast het advies van zonder kap varen)
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd betreffende honda bf75

Berichtdoor broekie » 16 Mei 2019, 17:34

Ik denk dat je gewoon een nieuw uitlaatje moet monteren. Lijkt mij sterk dat je het blok moet demonteren.
Als je de oude kan demonteren, kun je toch ook een nieuwe monteren.

Veel gewerkt aan deze motoren, maar zou niet meer weten hoe dit precies zit.
Misschien is er een forummer die nog sleutelt aan deze dingen en parate kennis heeft.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Advies gevraagd betreffende honda bf75

Berichtdoor micha » 17 Mei 2019, 09:00

Hoi Broekie,

Bedankt voor je reactie. mijn vraag is alleen niet hoe het moet. Ik kan me twee methodes voor stellen die beide werken maar ben bang dat ik boutjes ga afbreken en dergelijke en wil niet de koppakking vervangen omdat het verder allemaal goed werkt maar er zijn ook nadelen aan het hele blok demonteren.

Beide methodes werken maar ben bang dat als ik me kop demonteer, ik straks met een lekkende kop zit, ook na vervanging van de koppakking.
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: Advies gevraagd betreffende honda bf75

Berichtdoor Hans van Zijl » 17 Mei 2019, 12:37

Hoi Micha,

Als je risico van een lekke koppakking niet wil lopen blijft alleen je andere methode over volgens mij.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten