mercury thunderbolt 500

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 27 Mrt 2019, 22:44

Gruttepier schreef:Er zijn mensen die specifiek zulke oude torren liefkozen, ik begrijp dat prima.

Even voor je info, allesmarine is allemaal immitatie, hou daar rekening mee!


ik begin het eigenlijk ook steeds leuker te vinden, die oude motoren. bedankt voor de info! ik heb het nu al besteld maar ik denk opzich dat het wel goed zal zijn.. de bougies zijn gewoon ngk's de impeller zal ook wel goed zijn hoop ik:)
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 27 Mrt 2019, 22:51

henkvd schreef:Heb ik zo'n ding gehad, iets nieuwer met CDI ( blauwband) vol gas mag je wel een goede financier hebben, verbruik is vol gas echt hoog, 25 ltr is verdwenen voor je het in de gaten hebt, verder aandacht puntje is de baffle plate, dit is de scheiding tussen het koelwater en de uitlaatgassen, op zoutwater is die vaak door gerot, is wel te vervangen echter de bouten los krijgen kan lastig zijn ( zijdeksel motor ) een amerikaans setje gereedschap is ook een aanrader.

video's via youtube uploaden, dan de code plaatsen achter v= en op de youtube knop drukken op de selectie.

Boot is een Jumbo, prima bootje voor die wateren, gebouwd in Oegstgeest https://poelgeest.nl/historie/


Bedankt voor je reactie! zonde dat je baffle plate door gerot was.. mijn motor is volgens mij vooral op zoet water gebruikt. vorige zomer is die helemaal uit friesland naar zeeland gekomen :P ben er toen samen met de vorige eigenaar van het bootje om geweest. vorige zomer wel in zoutwater gevaren maar na het varen meteen gespoeld met zoet water.

ik heb zelf ook al wat research gedaan, het is geen jumbo maar een Jeanneau skanes 510 uit 1961 origineel geleverd met 150pk binnenboordmotor en later omgebouwd.
heeft echt een dikke en harde bodem! super stevig bootje.

ik ga even proberen een filmpje te uploaden bedankt!
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 27 Mrt 2019, 22:58

pascall schreef:Zo te zien aan het vlaggetje op de boot is het een zoutwater motor, dat is zeker een aandachtspuntje.
Heb een zelfde motor gehad, ook een zoutwater vaarder, daar heb ik niet lang plezier van gehad, cilinderwand doorgerot.
Echter, voor die prijs zou ik er niet naar kijken.

Mvg,

Pascal.


hey bedankt voor je reactie! het motortje is vorig jaar uit friesland gekomen en is volgens mij altijd op zoetwater gebruikt!
ook zonde dat je cilinderwand was doorgerot, wel altijd goed gespoeld na het varen dan?
de prijs van 1000 euro is voor alles bij elkaar he, boot, trailer, goed werkende hydroulische besturing, motor..
krijg er ook een 65 liter tank met nieuwe benzineleiding, twee zwemvesten(zulke met van die luchtcilinders die pas opblazen in het water), anker, spoelding bij wat je op de motor moet klemmen (weet niet precies hoe dat heet :P )

groetjes!
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor henkvd » 27 Mrt 2019, 23:01

Dat is heel erg goedkoop, niet eens over nadenken, doen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mrt 2019, 23:09

Helemaal met Henk eens,dat is de boot zonder motor ook wel waard,is een heel mooi bootje zo te zien
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2019, 23:09

Ik spoelde de motor na elke vaart op zoutwater, maar of mijn voorganger dat heeft gedaan is mij niet bekent.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 27 Mrt 2019, 23:17

Bedankt voor jullie reacties weer! dat dacht ik dus ook dat het een goede deal is! die kennis van me ziet het gewoon totaal niet meer zitten om het motortje even enkele aandacht te geven.. en hij betaald ook 42 euro per maand voor de stalling en hij wil er dus snel van af. ik heb het geluk dat ik degene ben die hem zo goedkoop over kan nemen! :D :D
hier een filmpje van hoe het bootje vorige zomer vaarde.



binnekort zal ik wat foto's posten als ik het benzine pompje uit elkaar ga halen en de impeller en staartolie ga vervangen!
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor Gruttepier » 28 Mrt 2019, 05:38

Bougies zijn niet het aandachtpunt, ik heb het ovrr specifieke parts.

De impeller is belangrijk, mijn ruime ervaring mbt tot orgineel en immitatie heeft mij geleerd dat het kleinste verschil in maatvoering al van invloed is.(specifiek bij impeller)

Nog niet zo lang geleden was hier ook een vraag over waarbij een gloednieuwe immitatie de oorzaak van het probleem was.
Gruttepier
 

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 28 Mrt 2019, 16:30

Gruttepier schreef:Bougies zijn niet het aandachtpunt, ik heb het ovrr specifieke parts.

De impeller is belangrijk, mijn ruime ervaring mbt tot orgineel en immitatie heeft mij geleerd dat het kleinste verschil in maatvoering al van invloed is.(specifiek bij impeller)

Nog niet zo lang geleden was hier ook een vraag over waarbij een gloednieuwe immitatie de oorzaak van het probleem was.


Ik hoop dat ik een goede impeller heb dan! ik zal het wel zien aan het koelwaterstraaltje, dat is puur een indicatie voor de druk die de impeller levert toch?
vroeger dacht ik altijd dat dat al de koeling was :P maar het grootste deel komt nog via de staart uit de motor toch?

Groetjes,
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor Gruttepier » 28 Mrt 2019, 17:02

Klopt, is puur ter controle.
Gruttepier
 

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten