mercury thunderbolt 500

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 27 Mrt 2019, 00:14

Beste leden,

Ik ben nieuw hier, heb me daarnet even voorgesteld op de daarvoor bestemde plaats.

Ik heb de mogelijkheid om een bootje te kopen, maar voor ik dat doe heb ik enkele vragen.
Het bootje heeft een thunderbolt motor van volgens mijn 1970,71 of 72.

De motor loopt opzich goed als hij eenmaal is gestart maar hij start soms moeilijk, waarschijnlijk is dit omdat de brandstofpomp niet goed meer werkt.
De koelwater straal is ook niet erg sterk, ik zal dus ook de impeller moeten vervangen.
verder was ik ook van plan om gelijk de bougies en de staartolie te vervangen.

het probleem is dat mijn typeplaatje over geverfd is, ik kan dus het serienummer enzo niet zien... en als ik de verf er af krauw gaat het plaatje ook kapot denk ik..
heeft iemand van jullie mischien meer informatie over deze motor? klopt het dat dit de motor is die van 1970 tot 73 is geproduceerd? en waar zou ik eventueel mijn onderdelen kunnen kopen?
als iemand een soorgelijke motor zou hebben zou ik daar graag het serie nummer van weten, dan zou ik die kunnen gebruiken voor het bestellen van onderdelen :D

hieronder enkele foto's van het bootje en de motor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik hoor graag van jullie! :D

groetjes,

Jeroen
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor Gruttepier » 27 Mrt 2019, 04:47

Deze motor is idd uit dat tijdvlak.

Btandstofpomp lijkt mij sterk, ik denk eerder aan vervuiling, zijn niet de meest schone motoren.
Typeplaatje voorzichtig schoonmaken met een afbijt is de beste methode.

Nieuwe onderdelen zal waarschijnlijk moeilijk worden, is namelijk niet lucratief meer voor fabrikanten.
Impeller zal echter geen probleem zijn.
Donormotoren zijn er iig genoeg.
Vaak is de bekabeling ook gaar.

Sccs
Gruttepier
 

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor stefan » 27 Mrt 2019, 08:16

En als je dan gaat varen ermee, let op de draaikolk in de tank! Dat apparaat zal niet kijken op een litertje...
stefan
 
Berichten: 631
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor aquanaut » 27 Mrt 2019, 09:44

En als je er voor een "mooi prijsje" (zoals je aangeeft in het andere topic) aan kunt komen kun je de motor ook als verlies zien en hiervoor een wat jonger exemplaar aanschaffen.
Wellicht is deze overweging ook nog mee te nemen in de onderhandeling voor de verkoopprijs.

Kan aan de foto's verder niet zien wat de staat van het bootje is maar zo van buiten lijkt het niet verkeerd.
Wil je er ook snel mee varen?
Zo niet koop een frisse 9,9 High Trust van Yamaha en hang die er achter.
Naast het brandstofverbruik zal ook het comfort enorm toenemen.
Die oude Mercury's blinken niet echt uit in rustige loop ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor broekie » 27 Mrt 2019, 09:54

Hoi, de motor is een museumstuk en geen ding om nog verder mee te gaan.
Verbruik is hoog, techniek zwaar achterhaald.
Je kan de motor als waarde nul meenemen in de koop want er zal iets anders achter moeten.
Is het niet nu dan na een hoop kosten over een poosje.

Succes.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2545
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor micha » 27 Mrt 2019, 13:53

De motor is inderdaad behoorlijk op leeftijd maar wel lekker ouderwets / vintage. Zou hem niet zomaar weg doen want ze zijn nog wel gewild deze klassieke mercury's.

Verder zou ik inderdaad kijken naar een kleine 4 takt of een modernere 2 takt. Ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen met je boot en wat je budget is. J\
micha
 
Berichten: 348
Geregistreerd: 25 Apr 2014, 09:44
ligplaats:
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor jeroen_mhr » 27 Mrt 2019, 14:31

Bedankt voor al jullie reacties!
ik ben niet van plan om de motor weg te doen, hij is inderdaad oud, en zal veel verbruiken.. maar ik heb er een 65 liter tank bij gelukkig :D
de prijs is 1000,- ik ga verder niet onderhandelen. hij is van een kennis van me, die niet echt technisch is en de moed is hem een beetje in de schoenen gezakt.. omdat hij steeds wat moeilijk starte..

ik heb wat foto's van de motor naar allesmarine.nl gestuurd en hun konden voor me een impeller, bougies en staartolie opzoeken. die heb ik meteen besteld voor 63,-
ik ga het brandstofsysteem even op mijn gemakje uit elkaar halen en inderdaad kijken of het niet gewoon erg vervuild is..

dat de motor is afgeschreven lijkt me niet, het is inderdaad een beetje een museumstuk, maar die oude 2takts zijn volgens mij ook gewoon zo goed als onverwoestbaar..
over de bedrading, deze is nog goed, misschien dat ik hier ook wel het een en ander aan zal vernieuwen mocht dat nodig zijn.
dat is in mijn ogen juist genieten, zo een oude 2takt :D soms een beetje sleutelen is ook leuk.

een 9,9 pk gaat hem niet worden voor mij.. wil er de Westerschelde mee op :roll: :D

ik heb geprobeerd wat videos van vorige zomer te uploaden via tinypic, maar het uploaden mislukt steeds.. iemand tips?

ik hou jullie op de hoogte!

groetjes, jeroen
jeroen_mhr
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 26 Mrt 2019, 18:45
ligplaats: zeeland
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor Gruttepier » 27 Mrt 2019, 19:35

Er zijn mensen die specifiek zulke oude torren liefkozen, ik begrijp dat prima.

Even voor je info, allesmarine is allemaal immitatie, hou daar rekening mee!
Gruttepier
 

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor henkvd » 27 Mrt 2019, 19:39

Heb ik zo'n ding gehad, iets nieuwer met CDI ( blauwband) vol gas mag je wel een goede financier hebben, verbruik is vol gas echt hoog, 25 ltr is verdwenen voor je het in de gaten hebt, verder aandacht puntje is de baffle plate, dit is de scheiding tussen het koelwater en de uitlaatgassen, op zoutwater is die vaak door gerot, is wel te vervangen echter de bouten los krijgen kan lastig zijn ( zijdeksel motor ) een amerikaans setje gereedschap is ook een aanrader.

video's via youtube uploaden, dan de code plaatsen achter v= en op de youtube knop drukken op de selectie.

Boot is een Jumbo, prima bootje voor die wateren, gebouwd in Oegstgeest https://poelgeest.nl/historie/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: mercury thunderbolt 500

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2019, 21:00

Zo te zien aan het vlaggetje op de boot is het een zoutwater motor, dat is zeker een aandachtspuntje.
Heb een zelfde motor gehad, ook een zoutwater vaarder, daar heb ik niet lang plezier van gehad, cilinderwand doorgerot.
Echter, voor die prijs zou ik er niet naar kijken.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten