Pagina 1 van 2

Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2019, 18:55
door micha
Beste,

Ik heb een witte yamaha 4 takt. De motor houdt, als ie warm is, in. Volgens mij een bekend probleem bij deze yamahas. De cdi zou dan problemen moeten geven of de olie druk is niet goed.
Nu heb ik een andere yamaha van het zelfde type ( welke goed werkt) hiervan heb ik de cdi geprobeerd. Op de witte yamaha gaf dit het zelfde probleem, weer inhouden bij volgas. Het lijkt me dat hij dan van de olie druk meter een signaal krijgt dat de druk niet hoog genoeg is. Maar hoe werkt de sensor? Is dit een simpele sensor welke een oneindige weerstand heeft of is de weerstand variabel?

Ik dacht de aansluiting op de sensor los te doen maar dan geeft hij nog steeds het zelfde inhouden op hogere toeren.
Toch de olie sensor vervangen? Of kan het nog ergens anders aan liggen?

Olie lampje werkt wel. Beetje weinig licht maar hij knippert wel bij lage toeren. Maar bij de andere motor werkt de cdi dus gewoon naar behoren. Alleen hier zit geen indicatie lampje op.

Graag jullie inzicht

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2019, 18:58
door Hans van Zijl
Hallo Micha,

Ik zal beginnen met de carburateur ultrasoon te laten reinigen. Of als de carburateur van de andere Yamaha de zelfde is deze overzetten.

Ik zeg niet dat dit het is maar zo kan je wel dingen uitsluiten.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Mvg Hans

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2019, 19:00
door micha
Hoi hans,

Bedankt voor de tip maar het probleem is er alleen als ie warm is. Zat te denken dat het misschien ook wel de bougies kunnen zijn

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2019, 21:07
door henkvd
Olie druk schakelaar is gesloten bij geen of te lage druk, olie druklamp brandt bij voldoende oliedruk. Als oliedruk niet goed is en de lamp uit gaat, zet de CDI de motor in nood loop en beperkt het toerental tot ca 3000.

Verder heb je een caburateur met een elektrische choke op de carburatuer of 1 met meet slangetjes.

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2019, 07:29
door Gruttepier
Wissel de carburateurs eens om, daarmee kan je heel wat uitsluiten.

Die autochokes gaan ook welleens kapot.

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2019, 14:55
door micha
verschillende carbs hebben geen verschil gegeven. Ik heb bougies besteld. Kijken of dat een verschil wil maken.

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2019, 17:01
door Hans van Zijl
Hoi Micha,

Proberen kan altijd. Ik hoop het voor je maar ik denk dat wat Henk zegt dat hij in de nood loop gaat.

Kan je de sensor van de andere Yamaha ook overzetten?

Anders zal je denk ik toch het oliepompje moeten vervangen en kijken of de oliekanaaltjes wel open zijn.

Succes mvg Hans

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2019, 18:08
door micha
Als ik het goed begrijp geeft de sensor bij geen druk een weerstand van 0. Dit sluit het circuit kort waardoor er geen spanning meer naar het lampje gaat en hij dus in nood loop gaat.
Als hij olie druk heeft dan is mn weerstand oneindig op de olie sensor en zou dit moeten bevestigen dat ik genoeg olie druk heb.

Als ik nu de draad naar de olie sensor los haal is de weerstand altijd oneindig en zou hij dus niet in een nood loop moeten gaan. Ik verwacht daarom dat hij niet problemen heeft met olie druk maar ik het probleem elders moet zoeken.

Echter loopt de motor koud goed en warm dus niet. Het zou inderdaad kunnen zijn dat er iets met het choke mechanisme is, dat ie bij warme motor nog steeds ingeschakeld is. Hoe is dit te testen? Ik krijg vandaag ook bougies binnen dus kan morgen weer testen of het daaraan kan liggen. ( vond sowieso de vonk op 1 bougie zwak)

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2019, 18:29
door Gruttepier
Beide csrburateurs met hun eigen choke?

Re: Yamaha 9.9 4takt cdi

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2019, 18:57
door micha
Ja. Choke overzetten?