Pagina 3 van 3

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 08:19
door benE
Nee,maar wel de uitgaande as van de motor.

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 09:48
door henkvd
Als je alleen aan de schroefas draait , draait de clutch ook mee, daardoor kan je dan toch schakelen, met een stilstaande aaandrijfas.

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 12:26
door frankdevries99
Dus moet ik gewoon zorgen dat ik niet schakel als de motor niet draait? Dan is het probleem opgelost neem ik dan aan?

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 12:38
door broekerhaven
Juist

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2018, 14:58
door benE
Wat is er aan gerepareerd dan?Ik ging er vanuit dat je niet kon schakelen als de motor draait,en alles wat je hebt gedaan is de impeller vervangen.Daarom was mijn vraag eerder,als je de schakelstang los koppelt van het staartstuk,gaat de bediening dan nog zwaar of niet.Natuurlijk moet je niet schakelen als de motor niet draait,dit heeft ook geen zin.

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2018, 12:38
door frankdevries99
Er is niets aan gerepareerd. Ik heb de koppelingskabel losgehaald, het staartstuk los gehaald en er weer opgeschroefd maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Als de motor draait zou het echter dus goed moeten zijn. Wat ik vreemd vind is dat het in zijn voorruit niet gebeurd, enkel in zijn achteruit. Terwijl de clutch gewoon heen en weer gaat in het staartstuk toch?
Weet iemand hoe dit kan?

Ik ga hem later deze week even weer in elkaar zetten en testen en zal de uitkomst even weer posten.

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2018, 13:02
door Gruttepier
Sorry maar je laat ons meedenken over een niet bestaand probleem :lol:

Als de motor stationair draait gaat de as heel langzaam rond en geeft geen kracht op de overbrenging. Zo valt hij vaak met wat gerate in zijn achteruit. Bij een niet draaiende motor staat de as stil en verdraai je de schroef.

Wel humor dit

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2018, 19:38
door henkvd
Vooruit is de tand constructie geheel anders dan die van de achteruit, de clutch tanden van vooruit zijn schuin en het zijn er veel meer, dat vallt wel op z'n plek bij niet draaiende motor, achteruit heb je rechte tanden en vaak zijn dit er maar 4, die moet recht tegen over elkaar staan om te pakken, staan ze niet geheel over elkaar krijg je hem er met geen mogelijkheid in.
Bij draaiende motor, geeft de achteruit inschakelen al snel wat geratel, goed en snel doordrukken is de enige oplossing, voorruit gaat veel soepeler.

Dan nog even een weetje, als je volgas de motor stopt tijdens het varen, daar hoor je getik uit het staartstuk, de schroef kan gewoon doordraaien en verspringt steeds een tand op de clutch, dat hoort zo, zou je dit achteruit doen dan heb je dit niet, door de rechte tanden kan het niet.
Draai bij stilstaande as maar eens de schroef in vooruit en achteruit, dan heb je dit effect ook.

Conclusie, pas schakelen als de motor draait en anders niet, naar neutraal mag altijd.

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

BerichtGeplaatst: 11 Okt 2018, 11:23
door frankdevries99
Bedankt allen voor de hulp!
Wel redelijk onhandig van mezelf maar toen ik de koppeling niet meer handmatig in de achteruit kon krijgen na het breken van de kabel was ik in de veronderstelling dat dit de reden was van het breken.

Ik heb echter wel weer veel geleerd en hopelijk helpen we zo ook mensen met soortgelijke (simpele) vragen.