Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor frankdevries99 » 15 Sep 2018, 21:09

Dag allen,

Sinds een paar maanden heb ik een sloepje met een Suzuki df15 4takt bbm met afstandsbediening.
Veel gevaren sinds dien maar vanmiddag is de kabel van de koppeling geknapt.
Omdat ik hiervoor een bbm met knuppel had weet ik van mijn huidige weinig af. Ik heb het kapotte gedeelte die in de motor zelf zit eruit gehaald. Maar wat nu. Moet ik de binnen en buitenkabel vervangen? En zoja, welke moet ik dan hebben? Na wat googlewerk zie ik dat er heel veel worden aangeboden maar ik heb geen idee waar ik naar zoek.

Dank alvast voor jullie hulp!

Gr Frank
frankdevries99
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor benE » 16 Sep 2018, 07:47

Gewoon een standaard morse kabel van de zelfde lengte als de oude,en de eindstukjes over zetten.
benE
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor frankdevries99 » 20 Sep 2018, 22:52

Nu heb ik de oude kabel er inmiddels af en de nieuwe er op. Echter gaat de motor heel moeizaam in zijn achteruit.
Ik heb foto’s gemaakt van de afstelling van de oude kabel en exact zo terug gemonteerd maar het blijft hetzelfde. Ook als ik zonder dat de kabel aangesloten is met de hand de versnelling in zijn achteruit probeer te drukken lukt me niet niet. Naar voren in zn vooruit en in het midden in neutraal lukt wel.
Als ik de kabel aansluit en dan stevig door druk krijg ik hem met grote moeite in de achteruit maar ratelt de motor eerst voordat ik gas achteruit kan geven.

Ik krijg dus de indruk dat dit ook de oorzaak is dat de kabel in eerste instantie ook al geknapt is. Zou dat kunnen? En iemand ervaring met bovenstaand probleem?
frankdevries99
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor henkvd » 21 Sep 2018, 00:09

Hoe schakelt hij achteruit zonder kabel in z'n achteruit ?
Normaal zet je de motor in z'n vrij, AB in vrij en kabel dan op juiste lengte instellen zodat je zo de kabel kan aansluiten zonder de schakelhendel op de motor te bewegen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor Gruttepier » 21 Sep 2018, 07:13

henkvd schreef:Hoe schakelt hij achteruit zonder kabel in z'n achteruit ?
Normaal zet je de motor in z'n vrij, AB in vrij en kabel dan op juiste lengte instellen zodat je zo de kabel kan aansluiten zonder de schakelhendel op de motor te bewegen.


Zoals beschreven door TS niet.

Aan TS, op welk moment brak je oude kabel?
Gruttepier
 

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor frankdevries99 » 21 Sep 2018, 08:29

Ik hoorde hem niet knappen maar toen ik hem in zijn vooruit zette ging de hendel al te soepel waardoor ik door had dat de kabel het waarschijnlijk had begeven. Toen zette ik hem in zijn achteruit en daar kreeg ik hem niet meer uit. Waarschijnlijk duwde de kapotte kabel het kapotte stukje de hendel nog wel in zijn achteruit maar bleef hij daarop staan toen ik hem in zijn neutraal zette.
frankdevries99
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor Gruttepier » 21 Sep 2018, 21:06

En heb je nooit eerder gehad dat het achteruitschakelen stroef of bonkig ging.?
Een kabel kan knappen, door ouderdom en slijtage of door veel kracht. Dat kan door de hefboomwetking van je afstandbediening verbloemd worden.

Aangezien hij het ook doet zonder aansluiting kun je wel stellen dat het probleem in je motor zit. Ofwel in de schakelstang cq overbrenging.
Of je ziet is simpels over het hoofd wat we vanaf hier niet kunnen beoordelen
Gruttepier
 

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor frankdevries99 » 21 Sep 2018, 23:12

Dank voor je reactie. De boot gaat volgend weekend het water uit en zal ik de motor met afstandsbediening ook mee naar huis nemen om e.e.a. te bekijken. Ik heb lang een 4pk mercury gehad waar ik het staartstuk eens verkeerd terug gemonteerd heb waardoor die ook niet meer in de achteruit kon. Dat was snel verholpen maar dit ter illustratie van waar dit nu op lijkt. Zou de schakelstang in het staartstuk misschien verschoven kunnen zijn?

Zonee, iemand wellicht een idee waar ik het zou moeten zoeken dat hij bijna niet in de achteruit komt?
frankdevries99
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor Gruttepier » 22 Sep 2018, 00:17

Verschuiven op de stang is geen optie in dit geval, is een hele simpele constructie die hooguit losgeschoten kan zijn. Maar dan heb je allen de laatsgebruikte stand over.

De Df 15 heeft alles onder de kap zitten, heb je echt de schakelkabel losgehaald van het schakelmechanisme.? Of alleen voorop?
Gruttepier
 

Re: Koppelingskabel vervangen Suzuki DF15

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2018, 08:05

Het luistert heel nauw met deze. Bij mij is die ook even aan het rommelen voor die achteruit gaat. Kwestie van de kabel zo diep monteren dat hij nog net in zijn vrij en vooruit gaat en de langst mogelijke slag naar achteruit krijgt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten