Demonteren stuurstang Yamaha 20 CE 6A9

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Demonteren stuurstang Yamaha 20 CE 6A9

Berichtdoor Edwin 20 CE » 29 Jul 2018, 13:53

Ik wil mijn oude Yamaha 20 CE gaan vervangen voor een nieuwere 4 tact Yamaha F9.9AE..
Nu zie ik dat er op de oude Yamaha en stuurstang dwars door het scharnier punt loopt en die probeer ik te demonteren om de motor eraf te kunnen halen maar ik kom er nog niet uit.
Stang loopt in een bus en is aan de linkerkant dunner dan aan de rechterkant....
Je zou dus denken dat ze inwendig in elkaar geschroefd zitten maar ik krijg er nog geen beweging in....
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik deze stang demonteer?
Overigens zal ik daarna iets anders moeten verzinnen om de besturing van de vervanger te monteren want daar loopt de stang niet doorheen.......
Edwin 20 CE
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 Jul 2018, 13:38
ligplaats: Zoeterwoude
info: Yamaha 20 CE 6A9

Re: Demonteren stuurstang Yamaha 20 CE 6A9

Berichtdoor henkvd » 29 Jul 2018, 14:42

Aan de kabel kant zit de stuurkabel met een Wartelmoer aan de motor vast, alleen die wartel moet moet los.
De Moer zie je links van de letter d , in de meeste situatie moet je deze tekening even spiegelen, de kabel wartelmoer zit aan de SB van de motor, aan BB zit alleen een geleider, net als het plaatje in de onderste foto, tiller arm van de kabeluiteinde los en je trekt het hele spul, mogelijk met wat geweld er uit ( roest )
Het helpt vaak wel door de kabel eerst helemaal met het stuur naar binnen te draaien, wartelmoer los en met een stuk hout op het RVS uiteinde waar de tiller arm op zat te tikken met een hamer.



Afbeelding



Voor de nieuwe motor, je hebt stuurbrackets waar mee je haast dezelfde situatie als nu mee imiteert. Deze plaats je onder de motor klemmen en benadert de eerdere situatie van de oude motor.
Spiegelplaat A260 evt maar denk dat de oude wel bruikbaar is koppelstang A275

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Demonteren stuurstang Yamaha 20 CE 6A9

Berichtdoor Edwin 20 CE » 29 Jul 2018, 20:50

Ok hier kan ik wel wat mee denk ik!
Ontzettend bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!
Edwin 20 CE
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 Jul 2018, 13:38
ligplaats: Zoeterwoude
info: Yamaha 20 CE 6A9


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten