Pagina 2 van 3

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 21:27
door anomniem
Het was natuurlijk op zolder van iemand anders hé.
En hij gaat goed hoor.

Kan het gevolgen hebben als hij uit balans is?

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 22:02
door Davidos
Ja dan trilt de motor meer dan wanneer 'ie in balans is.

Hoeveel? Uitproberen (wel eerst een moer erop want dat vliegwiel moet juist niet vliegen.

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 22:06
door eagle
Yamaha P125a 8PK?

Gr, Eagle

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 07:52
door anomniem
Ok, zal ik proberen.

Het is een yamaha 5bs

Ik heb die stukjes nog, kan ik er iets mee doen ?

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 11:17
door broekerhaven
Weg gooien en een ander vliegwieltje scoren .

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 11:54
door Beemer
Onbelans als gevolg van de enkele ontbrekende plastic schoepjes zo dicht bij middelpunt acht ik minimaal ofwel verwaarloosbaar.

Anders hooguit alleen het losse plastic schoepenwieltje vervangen. Immers het plastic schoepenwiel en het metalen vliegwiel zijn twee aparte onderdelen. Aan het metalen vliegwiel mankeert ws niets!

Mijn advies: Eerst even onder het vliegwiel kijken of alle ontstekingsdelen aanwezig zijn en juist aangesloten. Dan de moer erop, goed vastdraaien en motor testen

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 13:48
door anomniem
Toen ik hem voor het eerst open deed zag ik dat de moer weg was dus heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te kijken.

Alles zag er prima uit en hij werkte ook, maar de moer was ik vergeten. :D

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 17:03
door eagle
Moer M 10, slw 17.
Volgring er onder.

Over de openingen hoort een afdekplaat. (drie draadgaten)

Vliegwiel heeft een spiebaan voor schijfspie in de conische astap.

Ontsteking is een klassieke zg Magneet ontsteking met onderbrekerpunt. De nok zit als naaf aan het vliegwiel. Fabricaat: Mitsubishi.

De basisplaat kan een aantal graden gedraaid worden (sleufgaten), maar in de fabriek wordt dit afgesteld, en met een inslagmerk aangegeven.

Punten: lichthoogte 2 mm. Let op: de lichthoogte bepaalt de mate van Voor-ontsteking! Er zijn uitsparingen
voor een rechte schroevendraaier om de vaste punt te bewegen.

Er zijn 2 spoelen: Een keer hoogspanning, Een keer lichtspoel.

De koelvinnen breken af, als ze worden gebruikt om het vliegwiel tegen te houden tijdens los-of vast draaien van de naafmoer.

Als het trilt: Of een nieuwe vinnenkrans (leverbaar? ) of er tegenover ook vinnen wegbreken; koeling genoeg..

Gr, Eagle

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 18:22
door Beemer
Ha, ha, Eagle,

Je voorgaande ontstekingsaanwijzingen doen me denken aan mijn oude brommertijden van 50 jaar geleden :lol: :lol: .

Bij brommers zag je vaak nog 'fijne' draad voor de vliegwielmoer, dat zag je dan nog wel wel eens misgaan.
Met welk aantrekkoppel met 'Anomniem' rekening houden? Hier zie ik gewone M10 draad dus waarschijnlijk een aantrekkoppel van tegen de 50Nm? Klopt dat?

Cees

Re: Moer op vliegwiel

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2018, 21:13
door eagle
Die motor is ook zo,n 50 jaar oud!
Is inderdaad net als een oude bromfiets; stukje jeugd sentiment (of trauma?)

Aandraaien met 45 max 48 nm. loslooprisico is klein; er is een spie,en de konus klemt.

Correctie van een typ-fout: de contactpunt-lichthoogte is: 0,2 mm

Gr, Eagle