Houdbaarheid benzine

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mrt 2018, 20:31

Dit heet onzin uitkramen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekie » 25 Mrt 2018, 07:32

Voordat benzine naar zeik stinkt duurt dat veel langer dan 1 maand. Zou mooi worden zeg.
Maar misschien was de jerrycan wel niet zuiver, of heeft iemand er een restjes oud spul bijgegooid.
Je zal het niet te weten komen denk ik.
Er stond bij mij in de schuur een jerrycan met benzine van zomer 2017.
Is warm, koud geweest, komt uit de Zundapp tank.
Gisteren opgemaakt in de kettingzaag. Prima spul.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor bas » 25 Mrt 2018, 10:39

Nee, dat is nou net het punt. Dat hoeft dus geen maanden te zijn als je het onder de verkeerde omstandigheden bewaard. Afgesloten in een stalen vat kan het jaren goed blijven, in zonlicht met lucht erboven kan dat veel korter zijn. In ons geval een maandje. Geen idee hoe lang de verkopende partij het al had staan maar op zich was die maand niet heel bijzonder na wat onderzoek op internet.
Wij wilden er zelf ook niet aan in eerste instantie maar het was de dealer van de motoren die hier gelijk over begon. Er staat ook een zodiac met een 2T Mercury maar die staat in de opslag in een container en daar leverd precies dezelfde benzine geen gezoek op.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor bas » 25 Mrt 2018, 10:42

Nee, dat is nou net het punt. Dat hoeft dus geen maanden te zijn als je het onder de verkeerde omstandigheden bewaard. Afgesloten in een stalen vat kan het jaren goed blijven, in zonlicht met lucht erboven kan dat veel korter zijn. In ons geval een maandje. Geen idee hoe lang de verkopende partij het al had staan maar op zich was die maand niet heel bijzonder na wat onderzoek op internet.
Wij wilden er zelf ook niet aan in eerste instantie maar het was de dealer van de motoren die hier gelijk over begon. Er staat ook een zodiac met een 2T Mercury maar die staat in de opslag in een container en daar leverd precies dezelfde benzine geen gezeik op, dat zit enkel in een ander tankje en de opslag is anders. En er zit olie doorgemengd, wellicht dat daar nog wat additieven doorzetten, dat durf ik niet te zeggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor kajoe » 25 Mrt 2018, 11:12

hoe lang benzine houdbaar is ?nou als je weet hoe lang het al op de raffinaderijen en depots opgeslagen licht ?
wij kregen het vroeger in drums van 200 liter aangeleverd ,de schippers die het gebruikten namen vaak niet meer dan 20 lt per keer af ,de drums lagen er dan soms wel een jaar of langer ,nooit geen verschil gemerkt en dat zijden de leverancier Esso Nederland ook .en later de fina.
maar toen zaten er nog geen toevoegingen in en zat er nog lood in ,en deze verkleurde wel eens .
de benzine van nu heeft wel toevoegingen op het verplichte bio vlak maar deze staat bij mij geregeld ruim een jaar in plastic kanisters in de schuur en merk geen verschil .
natuurlijk niet gemengd dit voeg ik pas toe bij gebruik .
ik weet nog dat mijn oude heer in vaten 8 stuks de benzine opsloeg die ik kreeg van de tankers als zij de leidingen aftapten ,jaren later toen ik al ergens anders werkte gebruikte hij nog dat spul in de auto .
dat was dan wel blanke ongekleurde ,meestal werd het op de depots gekleurd .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor aadbloem » 25 Mrt 2018, 11:23

Nog nooit een probleem ervaren met benzine die een tijd niet gebruikt is. Gewoon bijtanken dus.
Buitenboordmotortje met losse tank tweetakt voor zeilbootje van de kids twee jaar niet gebruikt, starten lopen en later bijgetankt.
Nu een viertakt voor de rubberboot. Ruim een jaar niet gebruikt vanwege oude kruiser verkocht en nieuw casco ingebouwd, slang eraan, tank was nog halfvol starten lopen.
Er zijn enorm veel indianenverhalen "van horen zeggen", maar is er ook ervaring? Verstopte sproeier plakkende vlotter ook wel eens meegemaakt bij een buurman. Even schoonmaken en hup starten.
Er kan volgens mij niets kapot gaan van oude benzine, hoogstens dat het even niet goed loopt. Ik ken niemand die in oktober een nog driekwart volle bb benzinetank wegpleurt, droogmaakt en in april weer vult met verse benzine.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Gruttepier » 25 Mrt 2018, 13:02

Ik heb eerder al de vraag gesteld hier.

Op basis van het advies om gewoon op oude benzine te vertrouwen, zijn er nogal wat merk ik.
Geven deze adviseurs dan ook de keiharde garantie dat men niet stil komt te liggen, en dan ook er heen gaan en een sleep geven.

Laatste vraagsteller vraagt of er ervaringen zijn....ja moi elk jaar meer dan genoeg en vooral door geleiachtige derrie wat vocht met benzine geeft.
Het seizoen is nig niet eens los en ik heb nu al 3 ietwat inhoudende motortjes gehad, allen door benzine waarvan ik niet weet hoelang het gestaan heeft. Ultrasone reiniger heeft zijn investering al ruimschoots goed gemaakt.

Het is echt super hoor al die verhalen over hoe iedereen zijn benzine blijft gebruiken, maar is geen basis voor een 100% goed advies om vraagsteller dan maar te adviseren om dan maar benzine te blijven gebruiken waarvan deze niet weet hoe oud deze is.

Het is onmogelijk om een eigen ervaring als advies te gebruiken mbt volstrekt onbekende benzine.

Op basis van mijn ervaring en om een 100% veilig advies te geven is aftanken met schone benzine het beste. Daarna kan je het afgesloten best een tijd laten staan, maar dan weet je ook hoe oud het is en dat het niet al meerdere malen aangelengt is
Gruttepier
 

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekerhaven » 25 Mrt 2018, 17:27

En niet 25liter tanken als je 5keer een half uurtje vaart met je 4pk.
gezond verstand is ook een goede leidraad.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Bobbob » 25 Mrt 2018, 20:26

Ik rij cng met de wagen en bij de aankoop kreeg ik de raad om de reserve benzine van 15L om de 6 maand op te rijden.
Omdat ik niet zo ver van het tankstation woon tank ik slechts 5L , die ik dan om de zes maand op rij , tot hiertoe heb ik nog geen enkel probleem gehad ,ik denk dan ook dat je die zes maand goeie kwalitijd kunt aanhouden.
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Gruttepier » 26 Mrt 2018, 07:15

Bobbob schreef:Ik rij cng met de wagen en bij de aankoop kreeg ik de raad om de reserve benzine van 15L om de 6 maand op te rijden.
Omdat ik niet zo ver van het tankstation woon tank ik slechts 5L , die ik dan om de zes maand op rij , tot hiertoe heb ik nog geen enkel probleem gehad ,ik denk dan ook dat je die zes maand goeie kwalitijd kunt aanhouden.


Heb je die reserve beinzine in een yerrycan bij je dan.?
En een auto is geen vergelijkingsmateriaal (tenminste als je het over een auto hebt).

En ja 6 maanden ben ik ook niet bang voor, zls je maar zelf getznkt hebt en de benzine ook gebruikt met aanvulling.
Gruttepier
 

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten