Houdbaarheid benzine

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Bumperklever » 20 Mrt 2018, 16:41

Ik heb afgelopen herfst een motorboot gekocht met een 75pk 2-takt Mercury buitenboordmotor. De vorige eigenaar heeft de externe tanks (2 stuks) niet geleegd en er zit nog een restje oude benzine in. De boot ligt sinds september niet meer in het water, dus in het beste geval is de benzine 7 maanden oud.
Nu lees ik vele verschillende meningen voor wat betreft oude benzine. Sommigen menen dat benzine na 6 weken niet meer bruikbaar is en je beter de tanks kunt legen en opnieuw kunt vullen. Een andere fractie meent dat je de oude benzine met verse kunt mengen en dat dan alles goed komt. Weer een ander heeft de opvatting dat het beetje water wat benzine aan kan trekken niet schadelijk voor de motor kan zijn.

Ik weet het ook niet meer en wil hier de meningen eens peilen. Moet ik de tanks leeg maken of kan ik bij mengen ?
Accepteert iedere milieustraat lege benzine of zijn hier speciale inleveradressen voor ?
Dank voor de hulp.
Bumperklever
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2017, 19:39
ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Gruttepier » 20 Mrt 2018, 18:08

Geen risico mee nemen oude benzine kan je een hoop ellende geven, vooral als je het zelf niet getankt hebt.

Dus gewoon verse gebruiken.
Gruttepier
 

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 18:32

Benzine wordt (voornamelijk) slechter door twee dingen:

1) Het trekt vocht aan
2) Het verdampt en laat dan een plakkerig residu achter

Punt 1 is niet fijn met 'restjes' brandstof, best niet gebruiken. Zodra ook punt 2 meespeelt is de tank vervuild.

Punt 2 is vooral de reden dat carburateurs die niet leeg worden gevaren na een jaar leeg zijn maar niet werken door vervuiling.

Een 2 takt bbm is bijna een allesbrander en bij elke slag is er nieuwe smering, dus ik zou er persoonlijk niet wakker van liggen, maar er is geen garantie dat het goed gaat.

Ik kon mijn restje 8 jaar oude benzine bij de milieustraat kwijt :)
Laatst gewijzigd door Davidos op 20 Mrt 2018, 18:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor jade » 20 Mrt 2018, 18:33

Als het echt een klein beetje is kan je het net zo goed weg gooien, geen risico nemen, Zeker niet omdat je de brandstof niet zelf getankt hebt.
Volgens mij word er tegenwoordig wel een beetje overdreven met de korte houdbaarheid van benzine.

Zelf tank ik voor mijn 4tak ook altijd wat extra benzine en houd dus ook wel vaak voor de winter 20 liter over.
Deze zit in gewone plastic yerrycans en gebruik ik het seizoen erna gewoon op, gaat al jaren goed.
Mengsmering is wel gevoeliger voor veroudering ondat deze wat rijker aandoet na lang opslaan, de motor kan wat meer roken, ik loste dit op om iets normale benzine bij te mengen.
Niet teveel bijmengen een beetje meer smering kan geen kwaad.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekerhaven » 20 Mrt 2018, 18:40

Daarom gooi ik bij elke tankbeurt een "stabilizer" bij de brandstof.
maak me geen zorgen om oude brandstof en aanslag in de motor door niet aftappen s'winters.
doe het al jaren en tot nu toe geen problemen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Davidos » 20 Mrt 2018, 18:41

Hangt van het type motor af. Bij motor met carburateur verdampt benzine.

Bij een motor met een inspuitpomp niet.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekerhaven » 20 Mrt 2018, 18:59

Heb injectie :mrgreen:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor bas » 20 Mrt 2018, 21:44

Lastig verhaal....

Benzine heeft hetzelfde verschijnsel als diesel, aanlenging met biobrandstof. Ik heb een auto op LPG met een flinke benzinetank eronder. Benzine wordt enkel gebruikt om te starten dus dat zit er ook wel een poosje in ( 2 x per jaar tanken ongeveer) en nooit geen gezeik.
Alle 4T buitenboordmotoren/ grasmaaiers die in het najaar de stalling in gaan kunnen in het voorjaar weg om gereinigd te worden als ze niet goed schoon opgeborgen zijn. Geen idee waar het aan ligt, wellicht dat hoogtoerige 4T motoren hier gevoeliger voor zijn.

Neem aan dat je motor ook voor het laatst op de bewuste benzine heeft gedraaid? Haal een kan schone benzine. Krijg je je motor aan de gang dan kan die ouwe er alsnog bij. Krijg je je motor niet aan de gang dan moet ie uit elkaar om schoon gemaakt te worden en kan de oude benzine alsnog weg.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor Gruttepier » 22 Mrt 2018, 08:02

Heb de eerste carburateurs alweer in de ultrasoon gehad.

Niks vervelender om stil te komen liggen op een vaartocht waarbij benzine vervuiling de oorzaak is.

Zelf maar een conclussie op trekken
Gruttepier
 

Re: Houdbaarheid benzine

Berichtdoor broekie » 22 Mrt 2018, 10:39

Ik gooi Aspen in de Honda 2 pk. Verbruikt zo weinig en wordt weinig gebruikt.
Ik wordt ook niet echt nerveus van benzine die er wat langer in zit.
Wel de carb leegdraaien natuurlijk als je langere stilstand verwacht.

Verder is vervuiling vaak de boosdoener en niet de ouderdom.
Ouderdom is dan het excuus.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten