De benzinekwestie is altijd een punt van discussie, wat is wijsheid.
Gewoon heel simpel gezegd, een yerrycan benzine kan best een jaar blijven staan, afgesloten.
Echter de wereld van de watersport is heel anders dan de autowereld waar dikke v8 motoren gas verslinden en af en toe in schone carburateurs benzine verbruiken.
Of motoren die fuel injectie hebben zonder het ouderwetse carburatiesysteem, het tanken van peperdure hoogwaardige benzine in een 2 pk motor, waar dit makkelijk uit kan, heel ander verhaal bij een 75 pk ( waarbij Aspen zelf al aangeeft dat de 2 t benzine niet geschikt is voor buitenboordmotoren)
En ja een 2 takt kan slechtere benzine verbranden....maar een allesbrander???
Een buitenboordmotor draait ten opzichte van een auto, motor, grasmaaier etc echt heel weinig in het algemeen.
Af en toe een stukje varen, even volgas waar het mag, even uit de davits.
Kortom, uitzonderingen niet meegenomen, een buitenboordmotor wordt weinig optimaal gebruikt.
Benzine blijft staan, komt nieuwe benzine bij het jaar erop, motor word verkocht.
Nieuwe eigenaar tankt bij en ga maar door, geen fabel maar realiteit, een product die weinig wordt gebruikt en een hoog doorverkoop gehalte heeft.
Carburateur leeg laten draaien, ja slim, maar het vuil wat onderin je carburateur zit gaat dus als laatste mee.
Het enige juiste advies is gewoon, verse benzine als je niet weet hoelang benzine erin zit. Alle andere adviezen zijn helamaal prima als deze advies gevers je kunnen garanderen dat je niet stil komt te liggen op het water incl sleep