Water in staartstuk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Water in staartstuk

Berichtdoor M15a » 23 Mrt 2012, 11:51

Hallo allemaal,

Ik heb een oude Johnson J35 BACIG buitenboordmotor, 35 PK langstaart. Ik heb de motor even een beurt gegeven (carburateur en bougies schoonmaken, staartstukolie vervangen).

Bij het vervangen van de staartstukolie bleek dat er water in het staartstuk was gekomen. De olie was wit die eruit kwam. Ik heb alle olie eruit laten lopen en nieuwe olie in het staartstuk gedaan met de gedachte dat ik de olie simpelweg vaker ga vervangen omdat ik er niet vanuit ga dat er een groot lek aanwezig is.

Bij het testen en afstellen van de motor heb ik de motor via een tuinslang van waterkoeling voorzien met zo'n speciale klem met gardena aansluiting. De motor liep weer als een zonnetje.

Een week later heb ik het staartstuk nog even open geschroeft om er nog net wat meer olie bij te doen en....de olie was WEER wit!
De motor heeft NIET in het water gelegen sinds de laatste keer dat ik de olie verving, ik heb alleen de tuinslang eraan gehangen bij het testen van de motor.

Kan het zijn dat er nog een druppeltje water in het staartstuk zat en dat de nieuwe olie hierdoor weer wit is geworden? Of is er toch een groter lek ergens, wat dan dus blijkbaar niet in de schroef zit maar ergens anders, want de motor heeft nog niet in het water gelegen sinds het vervangen van de olie, zoals ik al schreef.

Iemand een idee?

Thanks!
M15a
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Mrt 2012, 11:44
ligplaats:
info:

Re: Water in staartstuk

Berichtdoor Tjeerd47 » 23 Mrt 2012, 13:28

Gewoon lek, een druppeltje water geeft geen witte olie.
Normaal bij lekkage zal je eerst de oorzaak moeten wegnemen en daarna 2 X spoelen met staartstuk olie, zelfs na 3 X zie je soms nog een verkleuring.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Water in staartstuk

Berichtdoor M15a » 23 Mrt 2012, 14:04

Thanks Tjeerd!

De motor was voordat ik hem een beurt gaf lang niet nagekeken. Ik ging er vanuit dat het lek erg klein was en dat het water er in de loop van jaren varen in was gekomen. Ik ben van plan jaarlijks de staartstukolie te gaan vervangen, dus vandaar dat ik het lek heb laten zitten. Het hele staartstuk uit elkaar halen zie ik niet zo zitten....

Maar ik denk dat ik gewoon niet goed genoeg gespoeld heb dan. Ik zal eens even goed spoelen, nieuwe olie erin doen en dan na een paar keer varen kijken of de verkleuring kwam door het niet goed spoelen of door een groter lek dan ik dacht.

Of is dit af te raden ivm schade?
M15a
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Mrt 2012, 11:44
ligplaats:
info:

Re: Water in staartstuk

Berichtdoor gast » 23 Mrt 2012, 17:46

http://www.boats.net/parts/search/BRP/J ... parts.html

Lek zit dan waarschijnlijk ergens bij 17 18 of 19.

Eerst oplossen en daarna gaan varen, oplossingen nadien zijn altijd duur door de aangebrachte schade.

Spoel het staartstuk eerst eens een paar keer goed door, er blijft namelijk altijd wat oude olie achter wat weer verkleuring kan geven.
gast
 

Re: Water in staartstuk

Berichtdoor M15a » 24 Mrt 2012, 20:35

Thanks! En spoelen, moet dat met staartstukolie of zijn er andere (goedkopere) alternatieven?
M15a
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 23 Mrt 2012, 11:44
ligplaats:
info:

Re: Water in staartstuk

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 22:13

Om te spoelen kan je diesel gebruiken, lost de oude olie goed op en loopt makkelijk weg.
Tandwiel kastje vullen met olie door de motor op z'n kant te leggen met de vul en ontluchting opening omhoog tijdje laten staan en motor recht op zetten om de tandwielkast leeg te laten lopen en uit laten lekken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Water in staartstuk

Berichtdoor benE » 15 Apr 2012, 16:30

De keerring onder de impeller is lek,dus als je proef draait met een tuinslang is dit het zelfde effect als dat je hem in het water hangt.Oplossing is gewoon de keerringen onder de impellerpomp te vervangen.Succes BEN.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten