Chinese buitenboordmotoren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor gast » 23 Mrt 2012, 01:01

Om evt toekomstige vragen over dit soort motoren te voorkomen dit topic.

Sinds enkele jaren komen er steeds meer Chinese motoren op de buitenboordmotormarkt.
De meest bekende naam is Parsun maar ook Jokion is een veelvoorkomend model.
Het betreft in beide gevallen exact dezelfde motor maar met een andere kleurstelling, dit model motor is al onder veel verschillende namen op de markt gebracht waaronder de namen Explorer en JS. Ze claimen hetzelfde te zijn als Yamaha maar dit is beslist niet het geval, alleen de externe onderdelen zoals connector zijn gelijk (maar immitatie)

Ook Hidea is zo'n merk maar is niet gelijk aan Parsun, deze is ook op de markt onder de naam Yamabisi en nieuw is de Nimarine. Ook dit zijn geen Yamaha motoren en net als met de verhalen en bevindingen als de Parsun niet echt super betrouwbare motoren.

Deze merken liften ten onrechte mee op de zeer sterke (en verdiende) reputatie van Yamaha.
Het zijn geen Yamaha motoren en laat u niet in de luren leggen door sommige verkopers die het bij hoog en laag beweren.

Ik wil niet zeggen dat zo'n motor bij voorbaat al waardeloos is maar de lange termijnen en de diverse gesprekken die ik heb gehad bij monteurs (ook van Dealers) zijn niet positief. Ook na globale bestudering van deze motoren kan ik niet anders zeggen dat ik niet positief ben.

Mijn advies, koop voor het geld van 1 van deze merken een goede 2e hands van een gerenomeerd merk of spaar even door.
gast
 

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor henkvd » 23 Mrt 2012, 01:15

Deze tekst kom je ook steeds vaker tegen als het gaat over deze motoren.

Veelal wordt onze mening gevraagd over Parsun buitenboordmotoren en de aantrekkelijke aanschaf prijzen.

Vanwege onze eerdere ervaringen zijn wij gestopt met de reparatie van Parsun buitenboordmotoren.



Onze mening is als volgt...



Een Parsun buitenboordmotor beschikt niet over een origineel Yamaha motorblok zoals veelal wordt beweerd.

Soms is het lastig om aan onderdelen te komen en veel reparateurs willen niet aan Parsun beginnen.

Daarnaast produceert een Parsun buitenboordmotor meer geluid bij hogere toerentallen.

De kwaliteit van het materiaal is ook aanzienlijk slechter.



Maar ja..

wat verwacht je voor een veel lagere aanschafprijs in vergelijking met een gerenommeerd merk.



Het advies is om toch te kiezen voor een merk als Yamaha, Mercury, Evinrude, Suzuki of Honda.

Gerenommeerde merken dalen minder snel in waarde en er zijn ruim voldoende onderdelen leverbaar.

Wij zijn zelf erg te spreken over Yamaha en de latere fourstroke modellen van Honda. (v/a 2008)



Wat zou op Marktplaats beter te verkopen zijn... een Parsun of een Yamaha?

Ga de biedingen maar eens vergelijken op http://www.marktplaats.nl
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor sigdock » 23 Mrt 2012, 09:57

@henk: bedoel je dat je de door jou aangehaalde tekst letterlijk vaker tegenkomt?? Ik vind het persoonlijk overigens een heel erg 'wij zijn goed omdat zij slecht zijn' stukje maar dat is wat ik eruit haal. Het promoten van jezelf door te wijzen op de zwakke punten van anderen vind ik ook geen goede zaak en het zegt ook niets over de eigen kwaliteiten. Waarschijnlijk is het daarom ook zo populair in de politiek :P
Los daarvan: hetzelfde verhaal ging een jaar of tig geleden natuurlijk ook over alle Japanse motoren en kijk eens wie er nu marktleiders zijn? In plaats van het angstvallig buiten de deur houden zou je eigenlijk moeten investeren in dergelijke producten. Rechtstreeks afnemen bij de fabriek, geel spuiten, Vetus-plakkers erop en klaar ben je. Het principe wat voor inboard werkt kan natuurlijk net zo goed worden toegepast op outboard.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor Stylerider » 23 Mrt 2012, 10:33

@Chea, kun je ook aangeven wat jouw relatie is met deze motoren? Verkoop je buitenboordmotoren? Yamaha misschien?

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor gast » 23 Mrt 2012, 16:17

Mijn relatie met buitenboormotoren is pure passie.
De bijdragen op een forum in de catagorie is om mensen te helpen met problemen of het behoeden van miskopen.
Ik heb een brede kenniskring ofwel netwerk waaruit ik vertrouwde informatie kan putten betreft bijna alle type motoren.

Ik verkoop geen bepaald merk, gewoon wat op mijn pad komt.
De onbekendere merken bij het grote publiek zoals Tohatsu en Selva (ook de 2 takt) en zelfs de Mariner zal ik ten alle tijden aanbevelen als betrouwbare modellen. Dit zijn namelijk motoren met daadwerkelijk de techniek van de gerenomeerde merken onder de kap. Zelfs de recentere Force motoren zal ik niet wegwuiven. Als je ooit de topics gevolgd hebt op het oude forum kan je lezen dat ik bij voorbaat de chinese motoren niet afschreef, maar juist door mijn netwerk en door ervaringen van klanten kan ik tot de conclussie komen wat ik heb geschreven.
Je verdenking dat ik Yamaha verkoper ben is onterecht, dat ik juist dit merk noem is omdat verkopers van de Chinese merken keihard beweren dat de blokken gelijk zijn aan Yamaha>(hiervoor kiest men omdat bij leken de naam Yamaha als no 1op hun aankooplijst staat)
gast
 

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor henkvd » 23 Mrt 2012, 21:48

De grootste problemen zijn kwaliteit, die is zeer matig en de verkrijgbaarheid van onderdelen, ik ken diverse reparateurs die verder geen binding hebben met een merk die om deze reden afzien van reparatie en onderhoud aan deze motoren.

Het schermen van dat in de basis Yamaha onderdelen zijn gebruikt is nergens op gebaseerd behalve een marketing kreet.

Het zal ooit wel eens goed komen met deze producten maar dat heeft nog wat tijd nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mrt 2012, 22:31

Zo liep ik een eigenaar van een -verbeterde versie van Yamaha- tegen het lijf.
Dat was een Chinese motor en vanaf een uur of 5 varen ging er van alles mis.
Na wat woordenwisselingen met de verkoper en een vieze smaak in de mond heeft hij nu een echte Yamaha die het wel goed doet.

Alle waar naar het geld, maar handel verkopen als zijnde - een verbeterde Yamaha- is fout.
Die man is comsument, leek en gelooft de mooie praat van een verkoper.

Producten uit China zijn zeer verschillend van kwaliteit. Het is afhankelijk van wie of wat er achter staat.
In NL is het overgrote deel van de scooters Chinees en dat gaat inmiddels best goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor gast » 23 Mrt 2012, 22:52

Ik zie momenteel helaas geen enkele verbetering met deze merken. Het enige wat continu veranderd is de naam maar daar zal geen consument iets mee opschieten. het is nog steeds hetzelfde product als 4 jaar gelden, toen bekend als Jokion wat inmiddels al een dikke 2 jaar ter ziele is.
moet wel zeggen dat ik de Parsun hoger inschat dan de Hidea, deze blokken zien eruit alsof je ze krijgt na een week goed zegels sparen bij de supermarkt.
Laatse voorbeeld wat ik onder ogen kreegwas een hagelnieuw exemplaar waarvan de oliedop half was meegspoten in een zwarte kleur. (zal mij niet verbazen als de oliedoppen bij Nimarine de kleur grijs hebben)
gast
 

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor vuuren1 » 27 Mrt 2012, 23:11

Chinese scooters waren ook een punt van discussie maar inmiddels zie je bijna niks anders.
Onder bepaalde Peugeot scooters hangt ook een Chinees motortje.
Vele Chinese scooters doen het inmiddels beter dan een Europese scooter die ook deels uit Chinese onderdelen bestaat.

Werkelijk iedere laptop computer komt op zeker ook uit China.

Er is wel zeker verbetering als het om het in massa geproduceerde producten gaat.
Buitenboordmotoren behoren niet tot algemeen goed en dat zal nog enige tijd nodig hebben.
Het is uiterst kwalijk dan handelaren in NL ondermaats spul verkopen en zover gaan om het te bestempelen als -een verbeterde versie van Yamaha-.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Chinese buitenboordmotoren

Berichtdoor henkvd » 27 Mrt 2012, 23:34

Grootste probleem bij een buitenboordmotor is de levensduur, een motor van 15 jaar oud is nog een jonkie, het zal dus nog wel even duren voor er zicht is op een gedegen kwaliteit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten