Pagina 4 van 14

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 00:12
door Bobbob
Efkes terug van weggeweest, 8-)
Er is nog een brandstof die nog niet besproken is en dat is LPG en CNG ,dat laatste valt al uit de boot :lol: omdat het voorlopig nogal omslachtig is in gebruik op een plezierboot , in de beroepsvaart word het al gebruikt en in mijn wagen ook .
LPG daarentegen is redelijk verkrijgbaar en een van de goedkoopste en kan gebruikt worden voor verwarming , voortstuwing , koken en BBQ.Eén brandstof voor alles dus ,maar wel met nadeel dat het zwaarder is dan lucht en bij lekken ontploffingsgevaar meebrengt.Bovendien bestaan er mobiele tanks die je kunt vullen aan een tankstation .Nu weet ik niet hoeveel een gemiddelde motor van een pliervaartuig verbruikt en of je niet teveel last gaat hebben van reuk(stank) aan de uitlaat :( , maar voor verwarming en koken doe je wel een hele tijd met een "huishoudfles :P .Het overwegen waard denk ik .

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 02:30
door De Waalschokker
Marie Christina schreef:Hè hè. Het duurde effe, maar dáár is Europa weer die overal de schuld van is.


De schuld van alles is...waar schrijf ik dat?

Ik stel dat door de gezamenlijke munt alles duurder geworden is sommige zaken zijn gewoon verdubbeld in prijs, wie dat ontkent liegt, wie zegt dat dit niet door de euro komt liegt eveneens.
Simpel voorbeeld, voor de euro koste mijn boterkoek 15frank (60EUROCENT), opeens koste die 60frank (1,20EURO).
Ik vroeg mijn bakker hoe komt dat, hij dat is herwaardering, ik hoezo, hij dat is éénmaking.
Ik vroeg of er voor dat bedrag meer krenten in gingen of het gewicht hoger was, nope zei hij.
Laatste keer dat ik daar binnenstapte (was klant voor meer als twintig of meer jaar).
Deze anekdote om te duiden dat de euro inderdaad de schuld is dat alles verschrikkelijk duur geworden is.
Wat ik het vreemdste vind is dat de meesten hier op het forum de knip op de beurs hebben maar het als normaal vinden dat "dankzij" de euro alles ongelooflijk duurder geworden is.
Tot slot , ik ken behoorlijk veel zelfstandigen en geen éne die mij zegt dat hij door de euro of het monstrueuze Europa van hoeveel ...27 lidstaten beter geworden is.
Eigenbelang, jawel ik betaal naast mijn belastingen al genoeg "solidariteit" bijdragen allerhande, is het niet het Vlaamse niveau is het dan wel het federale.

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 02:32
door De Waalschokker
R.C.Grootveld schreef:Inderdaad, het is altijd weer even spannend om te kijken hoeveel posts er nodig zijn om het E-Woord, het B-Woord, het P-Woord etc. etc. in een negatieve context (vaak ingegeven door 'eigen belang') in fora opduikt.


Lees dit maar eens, spaart me wat kramp in de vingers.

viewtopic.php?f=24&t=3673&start=30#p52580

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 02:39
door De Waalschokker
Marie Christina schreef:Mijns inziens is het een utopie.
De hele economie van alle Europese landen hangt zo verschrikkelijk aan elkaar.
Met elkaar en met de wereld dat het volgens mij hét recept voor een enorme crash in de economie van jouw land is om uit de eu te stappen.
Het is allemaal té veel verweven met elkaar na al die jaren.

Maar goed, dat is gestoeld op onderbuikgevoel.
En niet op enig economische kennis.
De dames en heren politiek weten dat vast beter dan ik.



Voor de euro er was draaide de Europese economie ook goed, beter dan nu zelfs (hoef je zelfs geen econoom voor te zijn om dat te constateren).
Dat de politiek het beter weet ... tja ...
En ik ben nog altijd tevreden dat ik dat "onderbuikgevoel" heb, laat me nooit in de steek.

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 09:59
door Klaver vier
Ik wist niet dat ik op een politiek forum zat,ik dacht dat het over bootjes ging,zeker verkeerd hier.
Gr René ( klaver vier)

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 10:01
door quichot
Noordvaarder schreef:Wij kunnen alleen de betaalde btw verrekenen met de btw op de omzet,maar kunnen de accijnzen op brandstof niet verrekenen.
E.e.a. heeft bij ons niets te maken met de voorlopige geschatte aanslag op het lopende boekjaar.

Uiteraard gaat het hierbij alleen om de accijns die de pleziervaart bovenop de basisaccijns betaalt. Dat stukje pleziervaartaccijns kan weldegelijk worden verrekend met de voorlopige aanslag.

De weerzin die tegen de EU is ontstaan staat los van de realiteit dat wij alleen als verenigd Europa een rol kunnen blijven spelen op het globale economische speelveld.
Het is een dwaze illusie dat een land als Nederland, en zelfs Engeland, 'zelfstandig' overeind zou kunnen blijven.

Maar de huidige EU is, mede door veel te snelle toetreding van landen die daar absoluut nog niet aan toe waren, politiek en administratief dermate uit de bocht gevlogen dat veel burgers het vertrouwen in Europa zijn kwijtgeraakt. Dat kan je afdoen als onderbuik, maar dat is veel te makkelijk. Daarmee doe je grote groepen betrokken burgers te kort.
Brexit is een teken aan de wand, en zou een aanleiding moeten zijn voor de EU om zichzelf opnieuw uit te vinden. De administratieve moloch die nu steeds vaker met dikwijls onbegrepen regelgeving over de burger heenwalst is dringend toe aan grondige sanering.
Ik ben overtuigd Europeaan, 'autonomie' van postzegellandjes (Catalonië!) is lariekoek, maar dan moet Brussel wél op de schop, anders draait de Europese droom uit op een nachtmerrie.

Sorry René! ;)

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 11:33
door R.C.Grootveld
De Waalschokker schreef:Lees dit maar eens, spaart me wat kramp in de vingers.

Er zijn destijds inderdaad wat van die uitschieters geweest, dat heeft echter niets met de Euro te maken, maar alles met de mentaliteit van (in dit geval) jouw bakker (graaier, de horeca is er ook zo één)
Daar vervolgens de Euro de schuld van geven, vind ik voorzichtig uitgedrukt nogal wat kort door de bocht.
Daarbij zou alleen de gemiddelde inflatie (2.5%) er al voor gezorgd hebben dat 1 Munt van 2000 nu 1.5 Munt zou zijn.

Onderbuikgevoelens kan ik niet zo veel mee, die zijn meestal ingegeven op individuele ervaringen die niet representatief zijn voor het grote plaatje.

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 12:34
door quichot
De Euro als munt is nauwelijks van invloed geweest op de prijzen, al is dat lastig uit te leggen. De Euro heeft de schijn tegen, dat wel. Voordat we de Euro daadwerkelijk in onze portemonnee hadden werd er door banken en landen onderling al jaren in de gelijkgeschakelde Europese munt gerekend.

De waarde van goederen en de kosten van levensonderhoud zijn onderhevig aan tal van (macro)economische mechanismen, waaronder inflatie.
Vóór de komst van de Euro werd ook al breed geklaagd dat 'alles steeds duurder wordt', en sinds de Euro was daar ineens een dankbare zondebok voor. Op voorhand zeggen dat ik nu lieg zal ik maar naast me neerleggen, Waalschokker! ;)

Ik, als fervent vaarder door Nederland, België en Frankrijk (Hé, een beetje terug bij Watersport!), ben ontzettend blij met die Euro. Wat een gehannes vroeger met dat omwisselen!

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 13:02
door De Waalschokker
quichot schreef:De Euro als munt is nauwelijks van invloed geweest op de prijzen, al is dat lastig uit te leggen. De Euro heeft de schijn tegen, dat wel. Voordat we de Euro daadwerkelijk in onze portemonnee hadden werd er door banken en landen onderling al jaren in de gelijkgeschakelde Europese munt gerekend.

De waarde van goederen en de kosten van levensonderhoud zijn onderhevig aan tal van (macro)economische mechanismen, waaronder inflatie.
Vóór de komst van de Euro werd ook al breed geklaagd dat 'alles steeds duurder wordt', en sinds de Euro was daar ineens een dankbare zondebok voor. Op voorhand zeggen dat ik nu lieg zal ik maar naast me neerleggen, Waalschokker! ;)

Ik, als fervent vaarder door Nederland, België en Frankrijk (Hé, een beetje terug bij Watersport!), ben ontzettend blij met die Euro. Wat een gehannes vroeger met dat omwisselen!



Laatste reactie in deze buiten het scheepjes gebeuren René :lol:

Blijkbaar lees ik steeds artikels van economen die het grondig mis hebben want, die stellen dat de euro er voor gezorgd heeft dat we staten krijgen als Griekenland, Italië en zelfs Frankrijk (en er zijn er nog) die de doelstellingen van het fata morgana van de Verenigde Staten van Europa niet en nooit kunnen halen (daar ben ik zeer tevreden over zelfs).
Resultaat, de ECB pompt miljarden euro's in de failed states om de illusie te koesteren dat de EU (inderdaad de EU quichot) de boel bij elkaar houd.
En waar denk je dat die miljarden euro's van komen? Precies. :mrgreen:
Voor de komst van de euro en de wil om tot een politieke EU te komen wat nooit zal lukken (daar ben ik zeer tevreden over bis) hadden we een economie met grenzen maar die draaide net zo goed, wat zeg ik beter zelfs want de (nu) failed states hadden geen financiële hangmat om in uit te rusten.
Eh dat is niet mijn onderbuik gevoel maar te lezen in toonaangevende publicaties als Knack/Trends en nog zo bladen, (die koop ik niet maar kan ik af en toe wel eens inkijken).
Interessant is ook om eens na te gaan hoe Zwitserland (die niks heeft met de EU) er economisch voorstaat.
Engeland... zal zich de uittreding uit de EU niet betreuren want er is de "speciale" band met de USA en dat staat los van welke president er in het Witte Huis zit.

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2017, 13:09
door Roelof

Ik stel dat door de gezamenlijke munt alles duurder geworden is sommige zaken zijn gewoon verdubbeld in prijs,


Als prijzen van nu alleen zwart / wit worden vergeleken met vroeger is alles idd schrikbarend duur geworden. Dit is veroorzaakt door inflatie.
De salarissen zijn echter ook fors hoger waardoor de koopkracht (min of meer) gelijk is gebleven.

Zie onderstaande grafieken mbt stijgingen / dalingen van benzine prijzen. Ik kon diesel niet vinden maar die prijzen gaan gelijkmatig mee.
(toch weer een beetje "on topic" :mrgreen: )

Afbeelding

Uit de beide grafieken blijkt dat de prijzen afhankelijk zijn van de olie prijzen op de wereld markt.
In de 2e grafiek is te zien dat de benzine prijs tijdens de invoering van de Euro verhoudingsgewijs op hetzelfde niveau lag als in de periode 1974 - 1977. Het is een redelijk vlakke lijn, prijs veranderingen worden veroorzaakt door Inflatie en de OPEC.

De verandering van ons muntsysteem in 1999 en 2002 heeft geen invloed gehad, sterker nog: na inflatie correctie is de prijs nog steeds op het niveau van 1977

Groet,
Roelof