Pagina 11 van 14

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2017, 22:18
door De Waalschokker
Bobbob schreef:Ik geef toe dat ik mijn vraag beter kon stellen in de vorm van :
Bestaat er financieel,wettelijk en praktisch gezien een brandstof die voor koken,verwarmen en voortstuwing kan zorgen en dit voor de pleziervaart.Maar ondertussen is het antwoord al gegeven , neen dus .Spijtig want we konden met zen allen toch wat fijn stof,co en andere vettigheid verminderen .

Iemand schreef:
Ja hoor: Kolen, benzine, kerosine, gasolie (in de wat dunnere variant)
We hebben jaren op kolen gevaren en zelfs in Nederland rijden er nog een paar fraaie machines rond waar ik ook nog wel aardige zweetdruppels heb staan scheppen.
En in mil. dienst hadden we maar één brandstof: Benzine
- Daar reden de voertuigen op (die enkele diesel uitgezonderd)
- Daar werden onze veldtenten mee verwarmd
- Daar werd ons eten op gekookt
- Daar werd het met een 3" brandslang aangevoerde water voor de velddouche mee verwarmd.
En met kerosine kom je ook een heel eind, een dieselmotor loopt er prima op, lever alleen wat minder vermogen.

Kortom: Mogelijkheden genoeg

Maar wettelijk niet toegelaten.



Tja als je geouwehoer opraakt ga je maar komplete reacties van forrumers posten zie ik.
Wanneer besluit je met dit gezwam te stoppen?

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 15:33
door jkos
Nucleair, volkomen geurloos :mrgreen:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 15:56
door Arthur
jkos schreef:Nucleair, volkomen geurloos :mrgreen:

Of een turbine motor van een kleine helikopter, er zijn er genoeg te koop in het voormalige oostblok, heb je pk's genoeg, wel voor een goed uitlaatje zorgen :mrgreen:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 17:15
door Noordvaarder
Over een motor van een heli gesproken.
Je kunt natuurlijk ook overwegen,om mee te gaan helpen om de klimaatdoeleinden te gaan bereiken.
Alle kleinen beetjes helpen natuurlijk.
Is dit wat?
http://www.kunst-heteren.nl/assets/merk ... o-0110.pdf
Stroom voor niets,ja enig nadeel,het moet wel waaien natuurlijk.
Maar goed, dat is weer op te lossen door een zonnepaneeltje.
:idea: :idea: :idea:
:lol: :roll: :lol:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 19:43
door R.C.Grootveld
jkos schreef:Nucleair, volkomen geurloos :mrgreen:

En met een beetje mazzel heb je gelijk licht in de duisternis..... :mrgreen:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 19:48
door R.C.Grootveld
Of een turbine motor van een kleine helikopter, er zijn er genoeg te koop in het voormalige oostblok, heb je pk's genoeg, wel voor een goed uitlaatje zorgen :mrgreen:

Lijkt me wel wat: Een pleziervaartuig met een gasturbine er in.

Loopt op alles wat brandt (t/m poederkool aan toe), maar niet explosief is (bv benzine). Oh ja, een paar goede oordoppen kan geen kwaad.

Op zich niet eens zo'n gek idee overigens, er zijn zat schepen (oa fregatten) die met gasturbines worden aangedreven.
De maritieme varianten van de Rolls Royce Olympus (Concorde) resp. de Tay (F70/F100) kom je vaak tegen.

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 21:47
door Bobbob
Allemaal niks vergeleken met de kolenboot waar met een 3"slang kerozine in de tenten werd gespoten :( om het eten op te warmen :o en de militairen hadden maar één brandstof : zweetdruppels :? :lol: , daar reden alle diesels op , behalve de benzine , die reed op aangevoerd water , maar dan verdund.
Kortom : te veel om op te noemen. :mrgreen:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 24 Nov 2017, 22:59
door pascall
Lijkt me wel wat: Een pleziervaartuig met een gasturbine er in.

Loopt op alles wat brandt (t/m poederkool aan toe), maar niet explosief is (bv benzine). Oh ja, een paar goede oordoppen kan geen kwaad.

Op zich niet eens zo'n gek idee overigens, er zijn zat schepen (oa fregatten) die met gasturbines worden aangedreven.
De maritieme varianten van de Rolls Royce Olympus (Concorde) resp. de Tay (F70/F100) kom je vaak tegen.[/quote]

Tijdje terug lag er eentje op Terschelling, twee dikke diesels en als toetje in de midden een turbinemotor.

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2017, 00:07
door R.C.Grootveld
pascall schreef:Tijdje terug lag er eentje op Terschelling, twee dikke diesels en als toetje in de midden een turbinemotor.

Dat soort "boosters" kom je inderdaad wel vaker tegen.
De Deutsche (toen nog Bundes)Bahn had ook een serie diesel locs die bij een bepaalde belasting ook een (ca) 700 Kw gasturbine bij konden schakelen.
Nadat er een paar waren uitgefikt zijn ze er maar vanaf gestapt en zijn ze allemaal uitgebouwd.

Ook de TGV was van oorsprong bedoeld om met gt's aangedreven te worden, agv de oliecrisis hebben de dat losgelaten.
Een van de motorrijtuigen van het prototype (de 001) staat in Straatsburg naast de snelweg in een groenperk .....

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2017, 12:23
door Roelof
Stroom voor niets,ja enig nadeel,het moet wel waaien natuurlijk.
Maar goed, dat is weer op te lossen door een zonnepaneeltje.
:idea: :idea: :idea:
:lol: :roll: :lol:


Dat is nieuw :!: :!: :!:
Zonnepanelen die wind opwekken ;) 8-) :lol: :lol: :lol:

Groet