Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Klaver vier » 21 Nov 2017, 19:18

Nog steeds niet gehoord hoe Bobbob er 300 bar op zet,ik denk nu dat hij maar iets roept.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Bobbob » 21 Nov 2017, 19:23

Dit vond ik bij Google:

Wetgeving voor het vullen van een LPG-gasfles

Voor het Vlaamse Gewest is het vullen van de LPG-gasfles van STAKO is geregeld in de Vlarem. Hierbij vindt u een uitreksel uit het Belgisch Staatblad van 31/07/95 art. 5.16.4.4.7

Volgende punten zijn van belang:


§ 2: uitsluitend LPG-recipiënten welke zich aan boord van motorvoertuigen bevinden en dienstig zijn als brandstof mogen worden gevuld. LPG-recipiënten met een inhoudsvermogen kleiner dan of gelijk aan 60 liter welke dienen voor de verwarming- of keukeninstallaties van caravans of motorhomes mogen evenwel worden gevuld mits naleving van volgende voorwaarden:

1° de tanks voorzien van voetsteunen, een vulaansluiting met dubbele terugslagklep, een gasfase-afname, een vloeistofaanwijzer, een veiligheidsklep en een proefkraan.
2° de tanks mogen niet worden gevuld door zelfbediening, ze mogen slechts worden gevuld door de exploitant of door een behoorlijk op de hoogte gebrachte aangestelde nadat deze er zich heeft van vergewist dat bedoelde tanks zijn voorzien van hogervermelde uitrustingen, dat de tanks de beproevingsdatum en ijkstempel voorgeschreven in artikel 5.16.4.2.1. dragen en dat de termijn van herbeproeving niet overschreden is.

Let wel: flessen die niet voorzien zijn van de nodige veiligheidsuitrusting (bijvoorbeeld de gekende ruilflessen) mogen niet gevuld worden bij een gewoon tankstation.
..............................................................................................................................
Wat EU hierover zegt weet ik niet , als je weet dat in BE de wetgeving in het noorden die van het zuiden soms volledig tegenspreekt , vraag ik me af of EU er al iets over zegt?
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Nov 2017, 19:34

Klaver vier schreef:Nog steeds niet gehoord hoe Bobbob er 300 bar op zet,ik denk nu dat hij maar iets roept.
Gr René ( Klaver vier)

Ik denk niet dat hij je gaat vertellen hoe hij dat doet.
En ik denk ook niet dat hij maar iets roept.
http://www.gascare.nl/downloads/Veiligh ... egelen.pdf
En om te weten dat zo fles 315 bar aan kan,zul je het moeten kunnen meten.
En schijnbaar kan dat dus.
Noordvaarder
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Bobbob » 21 Nov 2017, 21:01

Klaver vier schreef:Nog steeds niet gehoord hoe Bobbob er 300 bar op zet,ik denk nu dat hij maar iets roept.
Gr René ( Klaver vier)


Nog eens :ik heb nooit gezegd dat ik dat zou doen,alleen dat het mogelijk is , waar haal ik 300bar luchtdruk?
Ik had een duikschool en dan ook een compressor die op 300bar afgesteld staat , Misschien dat die zelfs nog hoger gaat.Mijn carbon-duikflessen staan hier nu in de kelder met 300bar druk .
300bar op een gasinstallatie zetten zou toch wat absurd zijn , denk je niet ?
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Klaver vier » 21 Nov 2017, 21:16

Je zegt letterlijk ik kan testen tot 300bar ik kan het niet anders maken,maar het komt er dus op neer dat je het niet kan testen
Maar dat dacht ik dus al,vandaar dat ik vroeg hoe je dat doet,maar daar krijg ik geen antwoordt op omdat je het gewoon niet weet
Je bouwt namelijk niet zomaar300bar op
Maar laat verder maar ik weet genoeg
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2017, 22:19

Noordvaarder schreef:En in Art 574 staat het volgende:
"Gasflessen en wisselreservoirs worden niet met LPG gevuld."
http://wetten.overheid.nl/BWBR0022830/2 ... rtikel5.74

Daar kun je dus alle kanten mee op.
Maar ik denk dat het nu ook weer uitgelgd wordt,op de manier die jou het beste past.


Doe jij dit nu niet dan?

Daarbij:
Artikel 5.73 (staat er iets boven)
1 Het afleveren van LPG vindt uitsluitend plaats door middel van de afleverzuil.
2 De afleverzuil levert uitsluitend LPG aan:
a. brandstofreservoirs die uitsluitend dienen voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die zijn bevestigd aan deze voertuigen
en die al dan niet mede zijn ingericht voor de voeding van verwarmingssystemen voor gebruik in motorvoertuigen op de weg en de aanhangers daarvan mits die verwarmingssystemen voldoen aan de eisen van de Regeling voertuigen;

Daarbij gaat het in de Nederlandse rechtspraak in de praktijk niet om de letter van de wet, maar om de geest van de wet.

En die lijkt me in dit geval heel duidelijk; daarbij staat er bij elke pomp "Het vullen van flessen is verboden".
En dat lijkt met meer dan voldoende.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2017, 22:24

Klaver vier schreef:Je zegt letterlijk ik kan testen tot 300bar ik kan het niet anders maken,maar het komt er dus op neer dat je het niet kan testen
Maar dat dacht ik dus al,vandaar dat ik vroeg hoe je dat doet,maar daar krijg ik geen antwoordt op omdat je het gewoon niet weet
Je bouwt namelijk niet zomaar300bar op
Maar laat verder maar ik weet genoeg
Gr René ( klaver vier )

Testen van drukvaten, met name de kleinere als duikflessen, worden meestal gevuld met water en mbv een (plunjer)pomp op 1.5x de werkdruk geperst.
Door de omtrek voor, tijdens en na de proef te meten hebben ze de parameters om te bepalen of de fles nog goed is icm visuele inspectie.
Met gebruikt water omdat dit niet samendrukbaar is en je dus bij een eventuele scheur hooguit een waterballet hebt en geen explosie.
Zo gebeurder het destijds tenminste met mijn (inmiddels afgekeurde) duikfles.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Wolf1 » 22 Nov 2017, 09:05

Roelof schreef:De tendens is om van gas aan boord af te stappen om veiligheids redenen, dan zou een overstap naar voortstuwing op LPG niet logisch zijn.
Afgezien van verkrijgbaarheid, risico en regelgeving zul je toch ook een andere motor moeten plaatsen als je 100 % LPG wilt varen (tenzij je nu een benzine motor hebt).
LPG als supplement in de inlaat van een dieselmotor bestaat maar daar hoor je weinig over, ook hier kleven de nadelen van verkrijgbaarheid langs de waterkant en risico's aan boord aan.

Denk dat GTL dan toch het meest eenvoudige alternatief is voor fossiele diesel en binnen handbereik ligt. Je vaart op een afgeleide van aardgas met de betrouwbaarheid en risico factor van diesel, je hoeft niks tot (zeer) weinig aan te passen, je kunt er op koken en verwarmen en het is betaalbaar.
Verkrijgbaarheid aan het water is (nog) beperkt maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is voordat het gemeengoed wordt.

Groet,
Roelof

Roelof, geloof niet dat de directie van Damen shipyards het helemaal met je eens is, het wordt als Nederlands trots aangeprezen de “Ecoliner” 110m
Afbeelding
4 generatoren LNG/elektrisch, voor uitrusting, voortstuwing en boegschroef.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor kajoe » 22 Nov 2017, 09:21

tja nu gaan we over op lng even iets anders dan lpg .
op lng varen er al heel wat rond op de rijn en binnenvaart .en dat al jaren .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Wolf1 » 22 Nov 2017, 10:50

kajoe schreef:tja nu gaan we over op lng even iets anders dan lpg .

In welk opzicht ?
Gr.Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Friese vaarder en 21 gasten