Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor kajoe » 22 Nov 2017, 11:01

ik ben daar niet zo goed mee op de hoogte maar ik dacht dat lpg vrij kwam bij raffinage en lng natuurlijk gewonnen gas bij winning van olie.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Roelof » 22 Nov 2017, 17:47

Wolf1 schreef:Roelof, geloof niet dat de directie van Damen shipyards het helemaal met je eens is, het wordt als Nederlands trots aangeprezen de “Ecoliner” 110m
Afbeelding
4 generatoren LNG/elektrisch, voor uitrusting, voortstuwing en boegschroef.
Gr. Wolf1


Mooie installatie, de meningen zijn verdeeld maar ik ben voorstander van E voortstuwing en LNG.

Ik was van mening dat het over LPG aan boord van pleziervaartuigen ging, niet over LNG aan boord van de beroepsvaart.
Normaliter zijn de mensen aan boord van beroeps schepen getraind mbt het gebruik van de installatie en moet de installatie aan strenge eisen voldoen. Dit wordt verplicht jaarlijks gecontroleerd door classificatie bureaus en ondersteund door de diplomawetgeving.
Ik neem dat dit op de binnenvaart ook zo is, zeevaart in elk geval wel.

Zowel specifieke kennis van de installatie als jaarlijkse keuring is in de pleziervaart ter beoordeling van de persoon zelf, lijkt mij niet slim om dan LNG aan boord te zetten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Bobbob » 22 Nov 2017, 21:16

Het komt steeds terug op een welles nietes , Is rijden op lpg anders dan varen op lpg ,idem met koken wat in een mobilhome wel mag maar dan weer niet op de boot .Maar dat komt miss nog goed ,men mocht vroeger ook niet in ondergrondse parkings met lpg , nu is dit bij wet toegestaan .EU zal dit nog wel regelen :? :roll: .

Is er dan geen enkele brandstof die voor alles kan dienen,koken,verwarmen en varen :( ? Electriciteit uitgesloten :idea: .
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Rene » 22 Nov 2017, 22:13

Er begint bij mij een vraag op te komen...:
Bobbob, waar wil je nu exact heen?? veel argumenten alle kanten op, maar ik snap niet meer wat je met je beginpost nu eigenlijk wilt......

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Klaver vier » 22 Nov 2017, 23:13

Ik begrijp al 10 bladzijde niet wat hij nou wil geouwehoer over niks
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Nov 2017, 23:53

kajoe schreef:ik ben daar niet zo goed mee op de hoogte maar ik dacht dat lpg vrij kwam bij raffinage en lng natuurlijk gewonnen gas bij winning van olie.

Klopt:

LNG:
Liquified Natural Gas, of wel vloeibaar gemaakt aardgas.

LPG:
Liquified Propane Gas, of wel vloeibaar propaan; komt vrij bij het raffinage proces en bij het verwerken/zuiveren van Aardgas.
Het is dus een afval product.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Nov 2017, 23:59

Bobbob schreef:Het komt steeds terug op een welles nietes , Is rijden op lpg anders dan varen op lpg ,idem met koken wat in een mobilhome wel mag maar dan weer niet op de boot .Maar dat komt miss nog goed ,men mocht vroeger ook niet in ondergrondse parkings met lpg , nu is dit bij wet toegestaan .EU zal dit nog wel regelen?

Het welles/nietes gaat in dit kader niet om het feit of het een geschikte brandstof is, maar of het wettelijk gezien is toegestaan.
Nu is mijn chinees niet zo goed als dat van mijn dochter, maar de wetgeving op dit vlak is voor mij toch wel duidelijk: Het is gewoon verboden.

Bobbob schreef:Is er dan geen enkele brandstof die voor alles kan dienen,koken,verwarmen en varen

Ja hoor: Kolen, benzine, kerosine, gasolie (in de wat dunnere variant)
We hebben jaren op kolen gevaren en zelfs in Nederland rijden er nog een paar fraaie machines rond waar ik ook nog wel aardige zweetdruppels heb staan scheppen.
En in mil. dienst hadden we maar één brandstof: Benzine
- Daar reden de voertuigen op (die enkele diesel uitgezonderd)
- Daar werden onze veldtenten mee verwarmd
- Daar werd ons eten op gekookt
- Daar werd het met een 3" brandslang aangevoerde water voor de velddouche mee verwarmd.
En met kerosine kom je ook een heel eind, een dieselmotor loopt er prima op, lever alleen wat minder vermogen.

Kortom: Mogelijkheden genoeg
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Nov 2017, 01:06

Bobbob schreef:Is er dan geen enkele brandstof die voor alles kan dienen,koken,verwarmen en varen :( ?

Is dit wat?
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=863
En kist met hout mee,en jij hebt je gas.
Of hier , http://www.dumpert.nl/mediabase/288301/ ... utgas.html
Maak je een trekhaak achter aan je boot,en voila het 'gassen' kan beginnen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor Bobbob » 23 Nov 2017, 20:47

Ik geef toe dat ik mijn vraag beter kon stellen in de vorm van :
Bestaat er financieel,wettelijk en praktisch gezien een brandstof die voor koken,verwarmen en voortstuwing kan zorgen en dit voor de pleziervaart.Maar ondertussen is het antwoord al gegeven , neen dus .Spijtig want we konden met zen allen toch wat fijn stof,co en andere vettigheid verminderen .

Iemand schreef:
Ja hoor: Kolen, benzine, kerosine, gasolie (in de wat dunnere variant)
We hebben jaren op kolen gevaren en zelfs in Nederland rijden er nog een paar fraaie machines rond waar ik ook nog wel aardige zweetdruppels heb staan scheppen.
En in mil. dienst hadden we maar één brandstof: Benzine
- Daar reden de voertuigen op (die enkele diesel uitgezonderd)
- Daar werden onze veldtenten mee verwarmd
- Daar werd ons eten op gekookt
- Daar werd het met een 3" brandslang aangevoerde water voor de velddouche mee verwarmd.
En met kerosine kom je ook een heel eind, een dieselmotor loopt er prima op, lever alleen wat minder vermogen.

Kortom: Mogelijkheden genoeg

Maar wettelijk niet toegelaten.
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Verschillende brandstoffen voor de pleziervaart.

Berichtdoor pascall » 23 Nov 2017, 21:15

Bobbob schreef:Het komt steeds terug op een welles nietes , Is rijden op lpg anders dan varen op lpg ,idem met koken wat in een mobilhome wel mag maar dan weer niet op de boot .Maar dat komt miss nog goed ,men mocht vroeger ook niet in ondergrondse parkings met lpg , nu is dit bij wet toegestaan .EU zal dit nog wel regelen :? :roll: .

Is er dan geen enkele brandstof die voor alles kan dienen,koken,verwarmen en varen :( ? Electriciteit uitgesloten :idea: .


Toch niet zo moeilijk, Diesel!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Friese vaarder en 26 gasten